Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01
    Posted: 20 Jun 2009 at 11:17
Jeg er nu blevet færdig med mit M765-8 projekt, og det har affødt nogen problemer i stuen, min reference lyder ikke lige så godt som det netop afsluttede projekt Confused. Bassen er klart bedre på mine B&W men mellemtone/diskant efterlader et savn til M765-8. Så jeg ønsker at lave et ligende projekt til mig selv, samme mellemtone og diskant, basserne bliver 25w8565-01 2stk, og det er så her vi skal snakke lidt.
Basreflex har jeg arbejdet meget med, det har jeg så til gengæld ikke med lukket, nok mest fordi jeg altid har været afskrækket af at f3 punktet altid ligger væsentlig højere på lukket. Men enhederne anbefaler jo selv lukket, så det kunne være jeg skulle kikke i den retning. Da det jeg savner i basreflex med disse enheder er "smæk",  "hurtighed" eller hvad vi nu skal kalde det, jeg syntes bassen er formidabel fra disse enheder, men jeg savner det "smæk" som mine B&W kan levere.
 
Har siddet og simuleret lidt på det, et lukket forslag til en enkelt enhed lyder på 58,76litter (inkl enhed), QT på 0,6, QL på 19,31 og F3 på 48,1Hz. Nu har jeg som sagt aldrig kikket meget på lukket da jeg ikke rigtig af forstået dette område, så hvad fortæller QL mig? er det en frekvens vi snakker om her?
 
Dette er et forslag, ideer og forslag er velkomne.
 
Busk


Edited by Busk - 20 Jun 2009 at 11:18
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 12:04
Hvis du skal slå bassen i dine b&w, tror jeg også at det er en god ide at gå efter et lukket kabinet, her kan man dog ikke få membranareal nok, det er langt vigtigere end det er i bassrefleks.

Ql er en tabs faktor som beskriver tab iform af lækage fra kabinettet. Bare definer den til 7, så er du sikker på at det ikke er helt ved siden af.

Jeg ville også sigte efter et samlet Q på omkring 0.6

Jeg vil mene at du skal op på ca. 200l samlet for sådan 2 stk 25w8565-01. (ja det er derfor der ikke står ret mange lukket kabinetter i hifiklubben).
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 12:08
Hvordan er det andet kabinet iøvrigt tunet? Man kan med bassrefleks få et næsten lige så godt pulssvar (det du kalder smæk) som med lukket, men kun hvis det er tunet rigtigt og det er sjældenhed.

Hvis du ligger inde med en impedanskurve for den gamle, kunne det være interessant at se den.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 14:33
En mulighed kunne også være at prøve en bas fra Seas. Min umiddelbare erfaring (ment MEGET generelt) er at scanspeaks enheder ofte er ret varme og "bløde" i bassen, hvor Seas enhederne ikke virker til at spille nær så dybt, men tilgengæld har mere præcision i bassen. Jeg er blevet RET glad for lyden i prestige seriens 5,25" med reed cone. De lyder simpelthen godt prisen taget i betragtning. Jeg vil endda næsten vove at påstå at basgengivelsen faktisk slår en 15W i præcision og "rigtighed". I  øvre mellemtone og dybbas klarer 15W sig så bedre. Jeg har lyttet på begge enheder i fri luft sat direkte til en forstærker. 
 
 
Både Scanspeak og Seas laver vellydende enheder og som Kappen også siger så har kabinettets volume og afstemning utrolig meget at sige for gengivelsen.
 
 
når vi nu er ved prisbillige enheder, så vil da da lige lufte lyden fra en Vifa TG9 brugt som mellemtone også lyder RIGTIG godt. Jeg har bygget et sæt computerhøjtalere med TG9 og XT25Neo som spiller SKIDE godt. Der er selvfølgelig nogle mangler i bunden, men er ret fasineret af den naturlige gengivelse af instrumenter de præsterer. Jeg har endda faktisk haft højtalerne med over til en Ret erfaren herre som spillede på dem en hel aften sammen med en scanspeak 26W i et lukket 25 liters kabinet. Det blev lyttet en del og det endte med at der blev brugt en delefrekvens på 120Hz med subben placeret præcis i midten af højtalerne.  Hans kommentar til systemet var at han ikke umiddelbart kunne komme i tanke om et sat/sub system som lød så godt som dette setup størrelsen /prisen taget i betragtning.
Jeg burde faktisk lave et indlæg med dem i MitDIYforummet, Men pga en flytning så kniber det med tiden. Delefiltret på den lille højtaler blev lavet af Høegh (inden jeg selv fik mod på design af delefiltre) og er et 1. ordens på både disktant og bas.
 
Nå nok Offtopic fra mig ;)

Mvh
 


Edited by Frost - 21 Jun 2009 at 11:57
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 19:31
Originally posted by kappen

Hvordan er det andet kabinet iøvrigt tunet? Man kan med bassrefleks få et næsten lige så godt pulssvar (det du kalder smæk) som med lukket, men kun hvis det er tunet rigtigt og det er sjældenhed.

Hvis du ligger inde med en impedanskurve for den gamle, kunne det være interessant at se den.
Der kommer nogen mere nøjagtige kurver. Som det kan ses i tråden står de hos min kollega nu, og jeg nåede ikke at tage de rigtige målinger efter at jeg fik målesystemet tilbage efter rep. men jeg skal ned forbi ham og så tager jeg alle de målinger jeg kan. De er 40litter og tunet ind efter en portfrekvens på 29Hz og det ramte præcis den bas som han kan li.
 
Men jeg vil gerne vide mere omkring hvordan man n´bedst muligt tuner disse ting ind.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 19:34
Originally posted by Frost

En mulighed kunne også være at prøve en bas fra Seas. Min umiddelbare erfaring (ment MEGET generelt) er at scanspeaks enheder ofte er ret varme og "bløde" i bassen, hvor Seas enhederne ikke virker til at spille nær så dybt, men tilgengæld har mere præcision i bassen. Jeg er blevet RET glad for lyden i prestige seriens 5,25" med reed cone. De lyder simpelthen godt prisen taget i betragtning. Jeg vil endda næsten vove at påstå at basgengivelsen faktisk slår en 15W i præcision og "rigtighed". I  øvre mellemtone og dybbas klarer 15W sig så bedre. Jeg har lyttet på begge enheder i fri luft sat direkte til en forstærker. 
 
 
Både Scanspeak og Seas laver vellydende enheder og som Kappen også siger så har kabinettets volume og afstemning utrolig meget at sige for gengivelsen.
 
 
når vi nu er ved prisbillige enheder, så vil da da lige lufte lyden fra en Vifa TG9 brugt som mellemtone også lyder RIGTIG godt. Jeg har bygget et sæt computerhøjtalere med TG9 og XT25Neo som spiller SKIDE godt. Der er selvfølgelig nogle mangler i bunden, men er ret fasineret af den naturlige gengivelse af instrumenter de præsterer. Jeg har endda faktisk haft højtalerne med over til en Ret erfaren herre som spillede på dem en hel aften sammen med en scanspeak 26W i et lukket 25 liters kabinet. Det blev lyttet en del og det endte med at der blev brugt en delefrekvens på 120Hz med subben placeret præcis i midten af højtalerne.  Hans kommentar til systemet var at han ikke umiddelbart kunne komme i tanke om et sat/sub system som lød så godt som dette setup størrelsen /prisen taget i betragtning.
Jeg burde faktisk lave et indlæg med dem i MitDIYforummet, Men pga en flytning så kniber det med tiden. Delefiltret på den lille højtaler blev lavet af Høegh (inden jeg selv fik mod på design af delefiltre) og er et 1. ordens på  disktant og 2 ordens på bassen.
 
Nå nok Offtopic fra mig ;)

Mvh
 
 
Det lyder rigtig fedt, har selv et sæt 26w liggende også.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 14:53
Kappen; Den typiske værdi, Ql=7 gælder for et basreflekskabinet. Mere korrekt er her det Qb der er lig 7. Definition: 1/Qb = 1/Qa + 1/Ql + 1/Qp. I den simple tabsmodel sættes Qa og Qp til uendelig, hvorved Qb bliver lig Ql. Det er altså Ql, der dominerer.
For det lukkede kabinet, er det Qa, der dominer. Den typisk værdi for Qa ligger her på 25-30 (gælder IKKE basreflek, hvor den er noget højere - men ikke nær uendelig som antaget i den simple tabsmodel).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 15:01
Originally posted by USXX

Kappen; Den typiske værdi, Ql=7 gælder for et basreflekskabinet. Mere korrekt er her det Qb der er lig 7. Definition: 1/Qb = 1/Qa + 1/Ql + 1/Qp. I den simple tabsmodel sættes Qa og Qp til uendelig, hvorved Qb bliver lig Ql. Det er altså Ql, der dominerer.
For det lukkede kabinet, er det Qa, der dominer. Den typisk værdi for Qa ligger her på 25-30 (gælder IKKE basreflek, hvor den er noget højere - men ikke nær uendelig som antaget i den simple tabsmodel).
Så er det egentlig lidt underligt at QL er en værdi man kan ændre på i programmet.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 15:15
Roder jeg lidt med programmet Loudspeaker Lab 3.1, så forslår det ved en bessel tuning en kabinet størelse på 274,96 litter med et QTC på 0,5774 og et FC på 30,72Hz. Måske det er nogen i den retning jeg skal.
Så bliver de godt nok også store.LOL
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 15:30
Originally posted by Busk

Roder jeg lidt med programmet Loudspeaker Lab 3.1, så forslår det ved en bessel tuning en kabinet størelse på 274,96 litter med et QTC på 0,5774 og et FC på 30,72Hz. Måske det er nogen i den retning jeg skal.
Så bliver de godt nok også store.LOL
 
Busk
Lidt tegning på de resultater, ville give et kabinet på 40cm bred, 52cm dyb og hele 200cm Høj Big smile.
Eller 50bred 50dyb og 155høj, i begge tilfælde regnes der med kabinet som jeg plejer med 19+12mm mdf på top, bund, bagside og sider. front i 19+12+(19+19+19 facetskåret ekstra front)=88mm. Og kraftig matrix afstivning indvendigt. 
 
Se det er en mande højttaler.


Edited by Busk - 21 Jun 2009 at 15:38
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz