Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01
    Posted: 21 Jun 2009 at 22:10
Der kan man bare se. Det er ved at være for lang tid siden jeg har lavet et lukket kabinet. Har du nogen kendskab til hvordan man definerer/måler værdierne i praksis - det er vel kun Qb som kan måles?

Er det ikke korrekt antaget at Qa bliver mindre når man smider mere dæmpemateriale/afstivning i en kasse?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 22:11
Originally posted by USXX

Du får da en system-resonans på ca. 31 Hz og en -3dB frekvens lige under 38 Hz (og -6dB ved 26,5 Hz).


Det kunne jeg ihvertfald godt leve med!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 22:13
Originally posted by kappen

Originally posted by USXX

Du får da en system-resonans på ca. 31 Hz og en -3dB frekvens lige under 38 Hz (og -6dB ved 26,5 Hz).


Det kunne jeg ihvertfald godt leve med!
Det tror jeg også jeg kan, tror det er godt jeg vil kalde dem big10
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 07:46
Vi kan jo lave en session en dag - det tror jeg vil være mere effektivt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 07:55
Grundlæggende ser formlen for et lukket kabinet således ud:
 
Vk = Vas / ((Qtc/Qts)^2 - 1)
 
Dette udtryk gælder! Kunsten er at indsætte de rigtige værdier for Qtc og Qts (der er jo kabinettab og utilsigtet seriemodstand). Det volumen, Vk, man beregner, er det akustiske volumen, men skal bruge - og det er ikke lig luftvolumen i kabinettet, idet dæmpematerialet øger det akustiske/tilsyneladende volumen.
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 08:02
Kappen; Ja, Qa falder, når der kommer mere dæmpning i kassen. Umiddelbart vil jeg sige, det burde forholde sig omvendt med afstivning. En ikke afstivet (stor) kabinetvæg virker vel som membranabsorbent. Når man stiver den af, "absorberer" den ikke længere så godt, hvorved tabet bliver mindre. Det er dog dæmpematerialet, der er den dominerende faktor i denne sammenhæng (det er i hvert fald min erfaring).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 08:04
Originally posted by USXX

Vi kan jo lave en session en dag - det tror jeg vil være mere effektivt.
Det ville jeg gerne være med til og ligger også gerne hus til hvis det skulle være.
Suger alt til mig jeg kan omkring højttalere.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 08:12
Kappen; Det er ganske rigtigt Qb, man let kan måle. Men hvis du ser på en Aperiodisk højttaler (d.v.s. kabinet med akustisk ventil), vil du se en ret asymmetrisk impedanspukkel, hvor den nedre del flader mere ud. Se, det er et udtryk for lækagetab, der jo beskrives ved Ql. I den lineære model kan denne asymmetri kun fremkomme, når man repræsenterer lækagetabet ved en seriemodstand. Absorbtionstabet er derimod en modstand i parallel med den spole, der repræsenterer eftergivenheden af den indespærrede luft. Derfor var jeg lidt hurtig, da jeg sagde, Busk bare kunne lade som om, Ql var Qa. Derfor undrer det mig også, at det om talte program ikke medtager både Ql og Qa (og Qp ved basrefleks).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 08:20
Originally posted by USXX

Kappen; Det er ganske rigtigt Qb, man let kan måle. Men hvis du ser på en Aperiodisk højttaler (d.v.s. kabinet med akustisk ventil), vil du se en ret asymmetrisk impedanspukkel, hvor den nedre del flader mere ud. Se, det er et udtryk for lækagetab, der jo beskrives ved Ql. I den lineære model kan denne asymmetri kun fremkomme, når man repræsenterer lækagetabet ved en seriemodstand. Absorbtionstabet er derimod en modstand i parallel med den spole, der repræsenterer eftergivenheden af den indespærrede luft. Derfor var jeg lidt hurtig, da jeg sagde, Busk bare kunne lade som om, Ql var Qa. Derfor undrer det mig også, at det om talte program ikke medtager både Ql og Qa (og Qp ved basrefleks).
Ja det undre godt nok også mig, det er først nu jeg bliver klar over disse sammenhænge, har altid været glad for programmet, men har som sagt altid arbejdet med basreflex da jeg syntes de lukkede systemer jeg har simuleret i programmet har været kedelige. Men det forklare jo en del, nå du siger 258liter, loudspeaker lab3 siger 276liter, og så det omtalte program Bassbox 6 pro siger 120liter. Tror jeg holder mig til Loudspeaker lab 3 fremover når det drejer sig om lukkede kabinetter.
Men som sagt, hvis der bliver lavet en "kursus" dag så er jeg med.
 
Nu vil jeg gå igang med at tegne et 270liter kabinet Smile.
 
Busk


Edited by Busk - 22 Jun 2009 at 08:22
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jun 2009 at 08:36
Busk; Jeg stiller som sagt gerne op - bare tidspunktet passer ind i programmet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz