Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinetforslag til ScanSpeak 25w8565-01
    Posted: 21 Jun 2009 at 16:52
Busk; det er fordi, Ql er blevet synonym med den samlede godhedsfaktor (Qb) - så kalder man det Ql uanset. Det er også fint nok - men for et typisk lukket kabinet er denne værdi ikke 7.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 17:13
Okay, hvad er den så?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 18:48
Som sagt 25-30 for et typisk lukket kabinet. Det er her Qa, jeg taler om. Hvis du ikke har phase plug eller porøst støvdæksel (og 25W/8565-01 har ingen af delene) og samtidig bruger en pakning mellem kabinet og enhed, så er lækage-tabet ubetydeligt selv ved 20 Hz (d.v.s. Ql er temmelig højt), hvorved Qb praktisk talt bliver lig Qa. Hvis du KUN kan skrue på Ql i dit program, så lader du bare som om, det er Qa.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 19:04
Kanon, så blev jeg faktisk også klogere idag, det var dejligt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 19:10
Originally posted by Busk

Kanon, så blev jeg faktisk også klogere idag, det var dejligt.
Og med de oplysninger får jeg følgende QTc: 0,6, QL: 25, F3: 47,29Hz og Total liter antal: til 120 for 2 enheder. væssentlig mere overkommeligt kabinet. Ikke fordi jeg ikke er villig til at bygge 290litter kabinet Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 20:46
Så er der fremsprunget et lille design.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 21:36
Ok, så er der noget galt. Med andre ord, du kan ikke gøre, som jeg beskrev, da tabsmodellen i dit program (som jeg ikke har erfaring med) umiddelbart virker lidt anderledes.
 
Hvis jeg regner på to 25W/8565-01 (som faktisk hver har en DC-modstand på 5.6 ohm og ikke 5.5 ohm) i parallel og antager 0.3 ohm i serie samt Qa = 25, så får jeg, at du skal bruge et akustisk volumen på ca. 273 liter i alt for at nå Qtc = 0.6
Hvis vi regner med 40% fyld (alm. akustisk dæmpemateriale), betyder det, at du skal have 258 liter luft til rådighed i kabinettet (før dæmpemateriale fyldes i) - når afstivning er fratrukket.
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 21:39
Originally posted by USXX

Ok, så er der noget galt. Med andre ord, du kan ikke gøre, som jeg beskrev, da tabsmodellen i dit program (som jeg ikke har erfaring med) umiddelbart virker lidt anderledes.
 
Hvis jeg regner på to 25W/8565-01 (som faktisk hver har en DC-modstand på 5.6 ohm og ikke 5.5 ohm) i parallel og antager 0.3 ohm i serie samt Qa = 25, så får jeg, at du skal bruge et akustisk volumen på ca. 273 liter i alt for at nå Qtc = 0.6
Hvis vi regner med 40% fyld (alm. akustisk dæmpemateriale), betyder det, at du skal have 258 liter luft til rådighed i kabinettet (før dæmpemateriale fyldes i) - når afstivning er fratrukket.
 
Se jeg havde en mistanke om at det program ikke gjorde tingene helt rigtigt, det gør det andet jeg havde fat i så bedre, det passer jo ret godt sammen med hvad du skriver her.
 
Busk
 
Big Speaker here we go LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 21:40
Du får da en system-resonans på ca. 31 Hz og en -3dB frekvens lige under 38 Hz (og -6dB ved 26,5 Hz).
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 21:50
Originally posted by USXX

Du får da en system-resonans på ca. 31 Hz og en -3dB frekvens lige under 38 Hz (og -6dB ved 26,5 Hz).
Med de 258litter?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz