Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Skole-projekt hjælp søges
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Skole-projekt hjælp søges

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Anderson View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 03 Dec 2012
Location: Sønderjylland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Anderson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skole-projekt hjælp søges
    Posted: 04 Dec 2012 at 11:27
SÃ¥ har jeg lige uploadet en mini video pÃ¥ youtube. SÃ¥ kan i se min idé og komme med kritik Smile

Det er en meget kort video af en "inventor-skitse", sÃ¥ det er kun det udvendige i skal kikke pÃ¥ Wink

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 11:41
tættere på diskanten med de 2 mellemtoner Wink

jo højere oppe frekvensområdet du vil dele imellem 2 enheder, jo tættet skal de være, for at få dem til at lyde som "en".

Ret så komplekst kabinet design du har gang i der - ikke for at tage modet fra dig, men det kræver lidt ekstra, at få sådan et design realiseret.

Back to Top
Anderson View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 03 Dec 2012
Location: Sønderjylland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Anderson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 12:04
Har lige en nødløsnings-skitse i fald det andet design bliver skudt i sænk Embarrassed


Men jeg er selv CNC-operatør og har 2 brødre der er industriteknikere, sÃ¥ selve fremstillingen skulle med lidt god vilje kunne lade sig gøre Smile
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 13:15
Hvor mange liter er der til rådighed for bas- og mellemtoneenheden i det sidste design?
Back to Top
Anderson View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 03 Dec 2012
Location: Sønderjylland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Anderson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 13:22
Originally posted by ham_den_lange

Hvor mange liter er der til rådighed for bas- og mellemtoneenheden i det sidste design?

Jeg er stadig i skitse fasen, sÃ¥ der er ikke regnet pÃ¥ det endnu. Men jeg er rimeligt hurtig til at tegne, sÃ¥ havde regnet med at tilpasse undervejs Smile
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 13:33
Du har vel gjort dig nogle tanker mht. størrelsen. Er det et køleskab eller en skotøjsæske du vil have?
Og har du et budget for projektet.
Det er lettere at hjælpe dig, hvis vi har lidt flere informationer. Smile
Back to Top
Anderson View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 03 Dec 2012
Location: Sønderjylland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Anderson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 14:04
Det skal være en forholdsvis stor højtaler, og jeg vil gerne gi bassen så meget plads som anbefalet, uden at det ødelægger mine design idéer. Det var også derfor det første spørgsmål lød på muligheder med aktiv delefilter.

Og da jeg regner med at bliver et lidt langvarigt projekt (og smÃ¥-dyrt), har jeg ikke lagt noget budget. SÃ¥ kan jeg nÃ¥ at spare op undervejs Wink
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 14:32
Okay, så det vi snakker om er en stor 3-vejs med en 12" eller to 10" og aktiv deling.
Jeg vil dog anbefale dig, kun at dele aktivt imellem bas og mellemtone.


Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 14:41
Originally posted by ham_den_lange

Okay, så det vi snakker om er en stor 3-vejs med en 12" eller to 10" og aktiv deling.
Jeg vil dog anbefale dig, kun at dele aktivt imellem bas og mellemtone.




Vil dog mene at det er lidt vigtigere at der styr på valget af enheder, delefrekvenser, samt kabinetkonstruktion. Om der deles aktivt eller passivt er mere et spørgsmål om man er villig til at bruge penge på en kvalitets DSP, som kan levere en støjsvag og bred nok vifte af muligheder for deling og equalisering.

Men vi kan godt blive enig om at det er i basområdet at det nemmest at opnå en forbedring med aktiv deling, da det er meget nemmere at styre room-modes på denne måde.


Edited by Digital_thor - 04 Dec 2012 at 14:44
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 16:34
Personligt ville jeg gå efter enheder der med høj sandsynlighed kan spille sammen som punkt 1 og derefter designe kabinetter. Det giver en langt større frihed i kabinet-design-fasen.
At stå med flot designede kabinetter, og derefter finde enheder der kan integreres deri er en langt sværere opgave som udgangspunkt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz