Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Skole-projekt hjælp søges
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Skole-projekt hjælp søges

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Anderson View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 03 Dec 2012
Location: Sønderjylland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Anderson Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skole-projekt hjælp søges
    Posted: 03 Dec 2012 at 11:34
Hejsa folkens.

Jeg er i gang med uddannelse som teknisk designer, og har besluttet mig for at designe en højtaler i mit grundforløbsprojekt. I den forbindelse har jeg brug for lidt hjælp, da jeg er nybegynder på området. Jeg mener at have hørt/læst et sted, at man med aktiv deling kan korrigere lidt for forkert kabinet volumen. Er det rigtigt, og hvor går grænsen hvis det er?

HÃ¥ber pÃ¥ lidt hjælp fra jer kloge mennesker Tongue
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 12:53
Man kan i meget høj grad kompensere for manglende kabinetvolumen.

Grænsen for hvor meget man kan tillade sig at gøre det bunder grundlæggende i hvor meget ekstra forvrængning man kan acceptere vs hvor højt og dybt man vil spille.

Det er et svært kompromis fordi at der er meget psykoakustik blandet ind i det. Det forholder sig nemlig ikke specielt intuitivt nÃ¥r man kigger man ulineariteter, forvrængningskomponenter og deres betydning for lydkvaliteten. Faktisk kan forstærkere med en forvrængning THD pÃ¥ 0.01% være tydeligt skadeligt for lydkvaliteten i lyttetests hvor basenheder kan have op i mod THD pÃ¥ 10% uden at det kan høres i lyttetests.