Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Peerless 830842
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Peerless 830842

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peerless 830842
    Posted: 03 Dec 2012 at 13:48
Originally posted by Digital_thor


Men hvad er dit budget hvad angår indkøb af sub-enheder?
Hvor stort er dit rum egentligt og hvad forventer du af lydtryk?


Jeg har som sådan ikke noget fastlagt budget.
Drømmen kunne være et sæt 26W i separate kabinetter.
Men her bliver kabinetterne for store (40-60 liter eller derover - per styk).

Jeg spiller i et lille rum (vel ca. 18 m2). Spiller aldrig rigtig højt (aldrig koncert-niveau - oftere blot baggrundsmusik).
Savner bare lidt ekstra fylde nedefter, når jeg lytter musik.
Kunne godt tænke mig at komme ned omkring de 30 Hz - rent og uden bulder.

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 14:30
Bulder er ofte grundet room-modes, og kan derfor nemt dæmpes med din DCN-23, når du har fundet ud af ved hvilken frekvens de befinder sig
Så skal du finde dig nogle 23W måske. Men de er igen møg-dyre, hvis man ikke er heldig at finde dem brugt et sted.
Seas har dog lavet en enhed som har fået meget ros mange steder:
http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=305:d1004-04-l26ro4y&catid=49:design-by-seas&Itemid=266
Den koster vist også lidt derop af, men skulle være i stand til at spille i under 40 liter.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756

Groft set burde en 8" i hvert hjørne være nok til dit behov. Så kan du få federe enheder og vælgere i et bredere sortiment, til en lidt bedre pris.
Denne her skulle ifølge Busk være en super lækker enhed og til 620 kr for ny, er der ikke meget at indvende. Mener at Busk fik dem til at spille ret vildt med 2 stk. Så EN pr side burde kunne klare mosten til normale behov
http://rabu-acoustics.dk/bas-71/sb-acoustics-8-sb23nrxs45-8-p672
Men ellers må du op og gi' 400kr ekstra pr enhed for at få en 10". Men til 18kvm og lave lytteniveauer.... så burde det kunne lade sig gøre med et velkonstrueret lille reflekskabinet.

Edited by Digital_thor - 03 Dec 2012 at 14:32
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 15:00
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by ronnie rasmussen

ahhh thor, man kan da aldrig bedømme en enheds kvalitet ved at have "manipuleret" med dens signal...


jooo... tjaa.... det kan du faktisk have ret i.

Men jeg syntes nu min egen enhed blev noget bedre at lytte på efter at jeg fjernede en kæmpe room-mode ved ca 40hz. For så kunne jeg pludselig høre hvad enheden egentlig kunne i resten af registeret. Og så var enheden pludselig ganske god og slet ikke så bulder-ramt, som jeg bedømte den til i starten.

Det kan så sagtens argumenteres at jeg burde have testet den under korrekte akustiske forhold, før jeg begyndte at "pille" lidt ved den

jamen du kommer jo så egentlig godt ind på det selv, at hvis du fjerne rummets gain, er det så enheden eller rummet det er blevet bedre?

du korrigerer jo bare for rummets dårlig akustik ved at fjerne noget information på en anden konto.

men er du sikker på det var rummets dårlige akustik der lavede den lyd? 

men resultatet var jo det som vi ledte efter, det var om man synes den er god eller ej.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 16:04
Originally posted by ronnie rasmussen

Originally posted by Digital_thor

Originally posted by ronnie rasmussen

ahhh thor, man kan da aldrig bedømme en enheds kvalitet ved at have "manipuleret" med dens signal...


jooo... tjaa.... det kan du faktisk have ret i.

Men jeg syntes nu min egen enhed blev noget bedre at lytte på efter at jeg fjernede en kæmpe room-mode ved ca 40hz. For så kunne jeg pludselig høre hvad enheden egentlig kunne i resten af registeret. Og så var enheden pludselig ganske god og slet ikke så bulder-ramt, som jeg bedømte den til i starten.

Det kan så sagtens argumenteres at jeg burde have testet den under korrekte akustiske forhold, før jeg begyndte at "pille" lidt ved den

jamen du kommer jo så egentlig godt ind på det selv, at hvis du fjerne rummets gain, er det så enheden eller rummet det er blevet bedre?

du korrigerer jo bare for rummets dårlig akustik ved at fjerne noget information på en anden konto.

men er du sikker på det var rummets dårlige akustik der lavede den lyd? 

men resultatet var jo det som vi ledte efter, det var om man synes den er god eller ej.


Enheden er jo stadig den samme, men når jeg giver den optimale vilkår, kan jeg bedre høre dens kvaliteter. Har 2 ens subs. Og den som ikke står i et hjørne, spiller fint uden room-mode-kompensation.
Så derfor var det egentlig bare et forslag til om man huskede at udelukke rummet, når man bedømte en enhed. Og når jeg kigger tilbage i tråden, så er det vist egentlig Fasen's enheder(835016), som jeg kom til at kommentere på og ikke trådstarters Embarrassed
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz