Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Peerless 830842
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Peerless 830842

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peerless 830842
    Posted: 30 Nov 2012 at 14:52
Nogle der kender disse ældre 10" XXLS enheder fra Peerless?

Som jeg lige kan se det, er det en vist ældre model med Nomex membran.

Hvordan performer de i forhold til de nyere XXLS serier?

Der er lige kommet et sæt til salg på et andet dansk hifi forum og jeg overvejer at købe dem og supplere mine 15W/XT25 standere med lidt fylde i bunden.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2012 at 15:53
Har en af disse til mit hjemmebio setup (med 2 slaver i 20 ltr) Fint til bio men til musik synes jeg den er for "tung/sløv"  Har også kort prøvet 10" XXLS versionen med alumembran (835016) og den egnede sig også fint til bio og mindre godt til musik (var i refleks kabinet)
 
Hvor meget må kabinettet fylde og hvad er budgettet.? Og er det kun til musik osv osv.
 
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2012 at 18:42
hvis du kigger på deres T&S så egner de sig vist bedst med en slave, har godt set dem..

havde dem i min bil, de duede slet ikke til trykkammer i al fald.


Edited by ronnie rasmussen - 30 Nov 2012 at 18:43
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2012 at 22:00
Hej alle,

Tak for jeres svar.
Jeg ville skulle benytte dem udelukkende til musik. Men det lyder som om, at de er bedre til at levere bulder end hifi. Fordelen ved disse enheder - og en af grundene til at jeg overvejede dem - er at de kan arbejde i relativt små kabinet-volumener. Jeg ønsker ikke at have alt for store bas-kabinetter stående. De må gerne kunne gemmes lidt væk.

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2012 at 22:42
jamen det kan de, men det er på bekostning af stor kompression i kabinettet med rigtig træls forvrængning til følge.....

så skal du supplere dem med 2 slaver i hvert kabinet sammen med 1 aktiv enhed, men så har du dælme også noget der rykker noget luft


Edited by ronnie rasmussen - 01 Dec 2012 at 22:43
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2012 at 11:10
Sjovt. Jeg har et sæt 830952 XXLS 12" alubasser. Og de har mange af de samme specs. F.eks er Qts og Qes det samme, altså som 835016. Men jeg syntes at mine klare sig fint, så længe de kun skal spille fra ca 70hz og ned. Mine spiller i ca 90 liter lukket og går pænt ned imod de 20hz uden at jeg giver dem mere end ca 2-3db boost vs ca 20hz. Måske laves der mere præcise enheder og i bedre kvalitet. Men de er meget solidt bygget og jeg har ikke noget at indvende på deres finish. Og til brugtprisen syntes jeg man får meget for pengene.
Bruger du DSP til dine?
Det gør jeg nemlig. og jeg vil mene det er svært at bedømme dem 100% reelt, hvis ikke man benytter sig af lidt digital-teknik
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2012 at 18:51
ahhh thor, man kan da aldrig bedømme en enheds kvalitet ved at have "manipuleret" med dens signal...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2012 at 19:53
Jeg benytter pt. DCN-23 filtre fra Ground Sound til at styre mine 2-vejs standere.

Disse filtre har som bekendt en ekstra udgang - så jeg ville kunne drive 1 sub til hver side aktivt.
Det var denne konstellation, jeg ville benytte mig af - deraf ideen om at bygge 2 stk. identiske subs.


Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 13:02
Originally posted by ronnie rasmussen

ahhh thor, man kan da aldrig bedømme en enheds kvalitet ved at have "manipuleret" med dens signal...


jooo... tjaa.... det kan du faktisk have ret i.

Men jeg syntes nu min egen enhed blev noget bedre at lytte på efter at jeg fjernede en kæmpe room-mode ved ca 40hz. For så kunne jeg pludselig høre hvad enheden egentlig kunne i resten af registeret. Og så var enheden pludselig ganske god og slet ikke så bulder-ramt, som jeg bedømte den til i starten.

Det kan så sagtens argumenteres at jeg burde have testet den under korrekte akustiske forhold, før jeg begyndte at "pille" lidt ved den
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2012 at 13:24
Originally posted by Enthusiast

Jeg benytter pt. DCN-23 filtre fra Ground Sound til at styre mine 2-vejs standere.Disse filtre har som bekendt en ekstra udgang - så jeg ville kunne drive 1 sub til hver side aktivt.Det var denne konstellation, jeg ville benytte mig af - deraf ideen om at bygge 2 stk. identiske subs.



Så har du i hvert fald gode muligheder for at tilpasse det ordenligt til dine standere. Niveauet skal nok sænkes en del, da din følsomhed på standerne er noget lavere, for at få dem til at spillen ned til f.eks 60-70hz, hvor jeg ville forslå dig at dele til subwooferne. Du kunne jo godt finde en bedre kvalitet enhed, som kan spille op til f.eks 150hz. Men så begynder det at blive lidt mere svært med opstilling og tidforsinkelser, for at det skal passe sammen. Men DCN23'eren burde godt kunne imitere princippet, som f.eks Lyngdorf laver.
Hvis du har mulighed for det og det passer med indretning af stuen, så ville jeg da også benytte mig af hjørnesubs, det giver jo både ekstra i bunden og færre reflekterende flader.
Men hvad er dit budget hvad angår indkøb af sub-enheder?
Hvor stort er dit rum egentligt og hvad forventer du af lydtryk?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz