Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 20>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 06 Jan 2013 at 13:16
Efter at have roddet med det lidt, så får man jo en masse ideer, så jeg drømmer lidt om, at lave min egen compressiondriver med horn til, men det bliver nok ikke før der er 4 weekender i en uge....
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 16:49
Hey,

Tilbyder SI system en enhed der kan vægte dit delay? LOL
Det ser super fedt ud. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2013 at 21:36
Tak for det Syncroniq, jeg vil også gerne rose dig for dette fine forum du har fået op at stå, det virker til der er flere og flere som opdager det. 



Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2013 at 21:47
Jeg har været underdrejet i projektet i nogle dage, da jeg fik et underligt problem at horn/compressiondriver fik et kraftig "sug-out" omkring 3500Hz når signal niveauet ind, var meget lavt!

Jeg troede det var et mærkeligt måle problem, men efter, at have målt den anden højttalere, så var der ingen problemer, med den.

Jeg skilte den første enhed ad uden egentlig, at finde noget, jeg kørte et stykke papier rundt i magnet gabet, faktisk er gabet ikke specielt snævert på enhederne.
Jeg samlede enhed og horn igen, men ØV Jeg havde fået polariseret enheden forkert, der er ingen ting som sikre dette, nå men den er jo også italiensk..... Men de er trods alt ikke begyndere....
Frekvensgangen havde nu også fået et par mærkelige pukler. Jeg skilte den ad igen og vendte mellempladen 180grader, så polariteten blev rigtig igen.
Efter den nye afprøvning er både polaritet og frekvens ok igen! Også ved lave niveauer. Faktisk måler de utrolig ens begge horn/compressiondrivere. Fedt!

De er jo lavet til hård PA brug, men de er åbenbart lidt følsomme alligevel.

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 16:31
Nu har jeg endelig fået lavet filteret 98% færdigt, jeg går stadig og skifter lidt mellem den ene og den anden dæmpe modstand og lidt forskellige port rørs afsteminger. Men jeg er faktisk færdig. Filteret er ikke bygget ind endnu.
Felsby fik ret hornet/driverne arbejder fint nedad i frekvens og dele frekvensen havnede på 1200Hz. 1 orden på driveren og 2. orden på wooferen, og samme polaritet på enhederne. 

Det spiller ret så forrygende! masser af detaljer og rumlighed, 3D fornemmelse, faktisk har jeg aldrig haft noget som har kunnet dette. 
Bassen går vildt dybt! og timer fint.
Nu er ingenting jo perfekt, jeg har arbejdet en del med en lille hårdhed på specielt kvinde sang stemmer når der bliver sunget rigtig igennem, ikke mindst når der skete meget andet i lydbilledet, som forvrængede guitarer eller en blæser sektion går amok. 
 Jeg er tilfreds med resultatet nu, jeg kan ikke gøre det bedre!

Det viste sig blandt andet, at driven og den trafo jeg bruger kom til, at resonere med hinanden, første da jeg fik koblet en modstand i serie mellem de to kom den naturlighed jeg manglede på stemmerne frem. Den sidste justering var en serie sugekreds på driver filteret, som jeg ellers aldrig bruger, men i dette tilfælde synes jeg det lytte mæssig var det bedste valg.

Den første gæst har været og lyttet og han blev meget imponeret, han turde i alt fald ikke sige andet :-) 

Det er i alt fald ikke det sidste med horn/waveguid jeg har lavet! Jeg har lige byttet mig til nogle 15" basser med gode parameter, de har vel egentlig fortjent et ordentlig båthorn, at spille sammen med. 
Jeg har hørt andre på forumet rodder med B&C compressiondriver, jeg er spændt på om det er noget vi får lov at følge her.....

En uge mere, så skal de nok være helt på plads! Og dem der har ønsket at høre dem, er meget velkommen til at lægge vejen forbi.

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 16:51
det lyder dælme fint. jeg gad godt have et lyt en dag ved kommen lejlighed, måske jeg kunne kigge forbi sammen med H.D.L
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 16:56
Ja det er lidt af en udfordring at få sådan en waveguide integreret ordentligt med passive filtre. Specielt fordi at delefrekvensen ofte ligger i nærheden af compressionsdriverens lidt sjove impedansforløb, dertil kommer udfordringen med den enorme mængde excess fase oven i. Man skal virkelig tænke system igennem før man går igang med det, ellers kan det være umuligt at få det til at fungere i filteret efterfølgende. Det er bestemt ikke det samme som at lave  en højttaler med std hifi enheder der alle har flotte impedansforløb og ens directivity index.

Jeg kan vist godt afsløre at jeg også er igang med et system med multiple subs samt satori 6.5" + compressiondriver/waveguide i en 2 vejs stander. Alt sammen delt med "håndlavet" FIR filtre og krydret med nogle adaptive filtre i bassen (tilpasser sig som en funktion af signal og tid).


Edited by kappen - 27 Jan 2013 at 16:59
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 19:02
Hej Kappen.
Det var selvfølgelig dig jeg har hørt om dine spændende simuleringer på waveguids. Jeg glæder mig til at høre mere om det. jeg vil gerne høre din implementering af B&C driveren.

Ronnie, du siger bare til hvis i kommer til Herning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 19:27
Hylle; jeg kigger forbi i nærmeste fremtid - glæder mig til et lyt.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 23:23
Originally posted by Hylle

Hej Kappen.
Det var selvfølgelig dig jeg har hørt om dine spændende simuleringer på waveguids. Jeg glæder mig til at høre mere om det. jeg vil gerne høre din implementering af B&C driveren.

Ronnie, du siger bare til hvis i kommer til Herning.

Ja for at det ikke skal være løgn så er jeg også igang med nogle ordentlige svin på 42cm (waveguides) som skal spille sammen med en 12" woofer. Det er jeg ekstremt spændt på. Sådan et system kræver selvfølgelig også nøje tilpassede "håndlavede" FIR filtre - jeg har skrevet et ret avanceret program til at simulere den slags, det inkluderer estimeret powerresponse, directivity index, frekvensresponse i en valgt vinkel eller som midlet cirkeludsnit samt fuld polærresponse i et waterfall plot. Det er et lidt genialt værktøj, da det giver en en overblik over de ting som rigtig betyder noget for lydkvaliteten og en mulighed for at fitte enhederne sammen igennem frekvens/fase karakteristikker som ikke er mulige med passive filtre. Selvfølgelig incl en god modellering af impulsresponsen for enhederne - Det er netop på dette punkt hvor jeg mener de nuværende FIR/IRR filtre fejler, de kan nemlig ikke kende forskel på om ujævnheder i en frekvensresponse kommer af resonanser eller interferens effekter (herunder diffraktioner) og det giver ikke mening at korrigere digitalt for interferens, hverken akustik eller matematisk. Desuden er inteferens slet ikke hørbart på samme måde som en resonans (man skal faktisk lave en resonans i filteret for at "fjerne" interferens).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz