Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <12345 20>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 15 Dec 2012 at 19:27
Så har mit mono bas kabinet fået en tvilling. Træ arbejdet er færdigt, og kabinetterne olieret. Så kan jeg komme igang med at lave filter.
Jeg har fået laser skåret en holder til hornene i rustfri stål på mit arbejde. Kun en enkelt som en prøve indtil vidre, inden vi laver to færdige. Den er kun lavet i 1,5mm plade og det er for lidt, Hornet med driver er tungt, så holderen kan stå og sveje frem og tilbage hvis man rør den. Samtidig vil jeg også have hornet en cm op. Så lidt korrektioner er nødvendigt på de endelige holdere.




Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2012 at 19:45
Vifa bassen har en følsomhed på omkring 94 dB i 4 ohm, men hornet har lidt mere en ca 20 dB højere følsomhed. For at undgå og dæmpe alt signalet med modstande, vil jeg prøve at bruge et par Lundahl impedans transformer, på compressiondriveren, som jeg har liggende. 
De omsætter impedansen til en højere og "prisen" er så at følsomheden falder, lige præcis hvad jeg har brug for.

Jeg har også tænkt mig, at parallel koble driveren med en meget lille modstand som skal lægge impedansen ned på de resonante impedans peaks på driverens impedans kurve, trafoen sørger for det ender med en spiselig impedance selv for små forstærkere.

Jeg skal lige prøve og lege lidt med, hvordan de skal kobles. De er udviklet til et svensk firma som ville lave en stort langt lavimpedans´et bånd til PA formål, så trafoen kan overføre 300W i diskant området med lav forvrængning. Det er noget overkill til mit formål !!


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2012 at 20:32
God ide med den transformer!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2012 at 22:02
Originally posted by Hylle

Vifa bassen har en følsomhed på omkring 94 dB i 4 ohm, men hornet har lidt mere en ca 20 dB højere følsomhed. For at undgå og dæmpe alt signalet med modstande, vil jeg prøve at bruge et par Lundahl impedans transformer, på compressiondriveren, som jeg har liggende. 
De omsætter impedansen til en højere og "prisen" er så at følsomheden falder, lige præcis hvad jeg har brug for.

Jeg har også tænkt mig, at parallel koble driveren med en meget lille modstand som skal lægge impedansen ned på de resonante impedans peaks på driverens impedans kurve, trafoen sørger for det ender med en spiselig impedance selv for små forstærkere.

Jeg skal lige prøve og lege lidt med, hvordan de skal kobles. De er udviklet til et svensk firma som ville lave en stort langt lavimpedans´et bånd til PA formål, så trafoen kan overføre 300W i diskant området med lav forvrængning. Det er noget overkill til mit formål !!



Så vidt jeg kan se er kernen lavet af jernplader? I så fald har jeg svært ved at tro at den er udviklet til audioformål og at den skulle have lav forvrængning.

Man kan også se på højspændingsisoleringen at den er lavet med overspændingssikring. Det ligner altså mere noget der hører hjemme i en strømforsyning til 50Hz. Har du prøvet at måle dens ulineære karakteristik?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2012 at 23:08
Nej, jeg har ikke målt forvrængning på den, men jeg har ingen grund til at betvivle Per Lundahl.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2012 at 19:52
Så fik jeg lavet de to Horn holdere i kraftig 3mm rustfri stål på arbejde (Tak Søren!) Den ender nok med at blive malet sorte så de matcher hornene.




Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2012 at 20:04
Jeg er så småt kommet igang med at lave filter, og får prøvet lidt af. Jeg brugt et par timer på det idag, med Clio og LSPCAD. Jeg håbede på at kunne lave et enkelt filter, faktisk har jeg noget nu som summere overraskende fin (ikke perfekt), med kun 1. orden på begge enheder og enhederne i samme polaritet. Så bruger jeg impedans trafoen, den kan ikke helt sæke niveauet nok, så jeg har 2,2 ohm + 6,8 ohm i serie med trafoen.
Alt i alt for at få noget lyd på, og det spiller fornuftig til en start. Utrolig sort baggrund ingen ting som klinger skarpt, subjektiv lav forvrængning. Bassen går dybt, men mangler lidt punch, jeg skal have afstemt portrøret.
Delefrekvensen ligger på 1,7Khz, min tvivl om hornet/driveren kunne række længere ned i frekvens er vist ubegrundet, så jeg vil prøve at se om jeg kan sænke delefrekvensen. 

(Beklager de dårlige billeder/lysforhold) men masse højttalere i stuen nu, (Ham Den Langes, Coral Beta 8 horn står også i stuen!) og to delefilter boards :


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2012 at 20:05
Her lige et skud af delefilter board. Det er lækket at have noget man kan arbejde hurtigt på, så man ikke skal til at lodde heletiden for at prøve noget af :



Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Dec 2012 at 20:43
hylle din møg**** sådan et vil jeg også have

totalt fede 2 vejs du har fået smækket sammen der
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Dec 2012 at 09:54
Tak Ronnie. Når man har fået taget sig sammen og fået lavet sådan et forsøgs bræt, så er man en glad mand bagefter. Det hjælper utrolig meget i de efterfølgende projekter.

De sorte to vejs kasser du ser med 18W/4531G00 og D2905/97000 er bygget og trimmet igennem 8 år! Horn 2 vejs´en har stadig langt op til dem i homogenitet og timing.
Det er jo godt nok der er noget at arbejde med....  :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz