Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 20>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 19 Aug 2018 at 10:52
Originally posted by GlayZ3R


Korrekt, der findes løsninger fra dem som er beregnet til at sidde på signalet fra en input-kilde, men det er typisk deres Dirac Live udstyr.

Dirac Live er vel hverken mere eller mindre beregnet til det ene eller det andet i forhold til 2x4HD. Fx er DDRC-24 og 2x4HD hardware-mæssigt identiske - der er alene firmware til forskel.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2018 at 15:43
Det er spændende at høre dine betragtninger! 

Jeg kan læse mig til at der er bred konsensus om, samt at specs er markant bedre på den nye 2x4HD, at du måske kunne overveje at prøve den nye. Hvis man ikke har brug for mere end 2-vejs er den i hvert fald nok det bedste bud der findes pt. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2018 at 15:57
Jeg er helt enig. Men jeg tror også der hurtigt kan gå mytedannelse ift hvor volumenreguleringen finder sted. Mine forsøg viser at støjen, og det er reelt ikke ret meget der er tale om, er uændret uanset hvordan jeg skruer op eller ned i det digitale domæne. Det gode ved det er så at støjen er uændret hvis man skruer op digitalt. Måske jeg husker galt, men jeg tror der var en anelse støj i den oprindelige 2*4 når man skruer op digitalt. Jeg tror i hvert fald Hylle vil opleve en forbedring med et skift til HD-versionen.

Jeg har ikke sat mig ret meget ind i hvordan og hvad der reelt foregår når man ændrer på signalet digitalt. Volumen regulering foregår i JRiver på en teoretisk måde der er langt bedre end enhver analog måde at gøre det på. De skriver selv at DSP-delen og volumenregulering er kodet i 64 Bit opløsning. Når jeg sender signalet ud af min pc (USB-SPDIF converter) er signalet opsamplet til 48 Khz 24 bit. I hvert fald er det bit-perfekt. Det er også en religion om man skal bevare det oprindelige signal men igen så foregår opsamlingen efter en teoretisk nærmest perfekt løsning. Vi er fald på et niveau hvor jeg ikke tror man kan høre forskel i blindtest.

MiniDSP'en DAC og selve kodningen foregår i en opløsning der er langt over en almindelig CD. Jeg vil ikke kloge mig på hvordan og hvorledes - Men jeg kan i hvert fald konstatere at der er rigtig meget hul igennem. Og den kvalitet signal der når ud til forstærkeren, er i hvert fald LANGT over almindelig CD kvalitetBig smile



Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2018 at 16:59
Originally posted by Roky

Det er spændende at høre dine betragtninger! 

...og spændende at høre om dine erfaringer. Jeg har ikke selv brugt miniDSP endnu, men som sagt overvejer jeg meget at købe en 2x4HD, da den bl.a. er oplagt til baskorrektion/-deling i OB-systemer.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2018 at 12:00
Det er så lidt, glad for at de kan bruges til noget. Man er rigtig godt kørende hvis man bruger en umik-1, REW og Rephase - Hvis der er nogen der kunne have lyst til en kort guide, vil jeg gerne lave en. Der er nemlig et par afgørende skridt man skal foretage for at aligne impulsresponse. Man kan naturligvis bruge hvad man vil hvis man ikke bruger FIR filtre. Igen så er de der 1024 tabs (pr kanal) rigeligt til en almindelig deling mellem diskant og bas/mellemtone. Og det samlede delay er ca 10 ms. Biquad funktionen er forøvrigt også sjov at lege med. Her har miniDSP et excel dokument på deres side hvor man kan danne koefficienter til eksempelvis en Linkwitz Transform.

Jeg har endda prøvet at kæde min miniDSP OpenDRC-DA8 sammen med en 2x4HD. Altså analog ud fra DA8 og ind i analog input i 2x4HD. Det virker rigtig fint. Til eksempelvis sub-korrektion. (som jeg så ikke kan få til at fungere ordentligt i mit rum)

Endeligt så tror jeg ikke Apple-remoten virker sammen med 2x4HD - Så man skal have fat i den miniDSP selv har lavet. Jeg kan anbefale at købe hos soundimports.eu i Holland. Meget behagelig og professionel service de leverer. 


Edited by Roky - 20 Aug 2018 at 12:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2018 at 12:18
Jeg har i udgangspunktet tænkt mig at bruge så lidt FIR som muligt (men selvfølgelig til delay). Til filtrering og korrektion vil jeg bruge biquads. FIR er et stærkt men også lidt "farligt" værktøj. Når det bliver misbrugt (til alt for meget), synes jeg, det dræber sjælen/nerven i musikken - det er næppe FIR's skyld, men dem der bruger det.

Tak for anbefaling af forhandler - det er værdsat Smile
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2018 at 13:28
Spændende med den brug af biquads!

Måden jeg bruger FIR på for tiden er at jeg kun bruger minimum-phase filtre i Rephase. Måske det altid er sådan i normale filtre, men fasen forskydes afhængig af hvilken EQ jeg bruger (og her er Rephase overlegent alt andet jeg har prøvet - Og jeg prøver at korrigere så lidt som muligt). Det resulterer i sidste ende i at fasen er stort set lineær. Så i bund og grund gør jeg ikke rigtig brug af lineær fase - Udvikleren bag Rephase er vidst også tilhænger af at man ikke bruger lineær fase faktisk - Selvom det er noget man kan blive fristet af.  


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2018 at 14:34
Det er jo den helt almindelige (og meget oplagte) brug af biquads (IIR-filtre).
Back to Top
Jesper_K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 05 Jun 2015
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote Jesper_K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2018 at 11:29
Hej,

Jeg har da lidt erfaringer med aktiv (dsp) drift, som måske kan være nyttig...
Jeg har lavet det som følger:
PC => usb/spdif converter => Behringer DCX2496 => 6 kanals forforstærker => effektforstærkere => HT
Vedr. støj, så er denne løsning ligeså god som noget andet jeg har hørt. Ingen støj overhovedet!
Lydmæssigt ligger begrænsningen nok mest i mine evner til at lave filtre. PT mener jeg selv, at jeg på mange områder har overhalet mine købe højttalere (Franco Serblin Ktema). Og jeg er ikke i tvivl, der er mere at komme efter!
Jeg er dog over tid kommet frem til den konklusion, at 6 kanaler ikke er nok. Så jeg er gået igang med en dual Hypex DLCP + 12 kanals forforstærker løsning...

Mvh Jesper
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2018 at 12:33
Jesper, den ser spændende ud. Den ser ud til at kunne bruges som Preamp/DSP crossover samtidig. Noget jeg ikke umiddelbart kan se miniDSP kan. Sådan som du vil bruge den er til 2x6 kanaler eller hvad? Jeg tænker den kan bruges som to monoboards? 

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1516171819 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz