Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 1415161718 20>
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 18 Aug 2018 at 09:35
Jeg bliver nødt til at blande mig lidt her.

Sådan som vi bruger miniDSP'en hos Allan, er tæt på at være helt rigtigt.
Han bruger en lille NAD som pre, som feeder signal til miniDSP'en som så igen feeder (filtreret) signal til en Tandberg effektblok og hans Image rørslæde (integreret). Fejlen opstår ved rørslæden, da dens inputs slet ikke er så agile som inputs på en ren effektblok.
Hvis vi gainer ned (minimerer output signalet) til hans rørslæde for at tilpasse til den noget mindre følsomme bass-enhed (ca -15db.), så dræbes musikken/dynamikken, ganske rigtigt. Men det fænomen sker hovedsageligt fordi grundstøjen nærmer sig og inputtet på rørslæden slet ikke får nok signal ind. Da vi ændrede det til 0db på alle outputs, så var der liv i musikken igen, meget god lyd endda.

Jeg har brugt miniDSP i over 8 år, jeg ved hvordan det virker !

Selvfølgelig er der støj, det er meget langt fra et high-end produkt hvis man ser på prisen. Støjen er dog kun grundstøj, den følger ikke med op når du forhøjer signalet (let at overdøve). Her hos mig kan jeg sagtens spille med lavt niveau og samtidig holde et fint signal/støjforhold.

Man prøver naturligvis at holde et sundt gain niveau igennem systemet, ved hjælp af bl.a. førnævnt jumper setting.

Men Ulrik, hvordan vil du praktisere en aktiv deling inden en pre ?
4 kanals pre, hmmm, hvordan så når jeg laver en 3-vejs aktiv højttaler med miniDSP's dyreste løsning med kun en stereo-pre, er det så heller ikke noget der virker... come on mand.
Der er tilmed en grund til at nogle af deres produkter kan håndtere 2V. ind og ud, det fordi de skal føde en effektforstærker efter en pre.
Korrekt, der findes løsninger fra dem som er beregnet til at sidde på signalet fra en input-kilde, men det er typisk deres Dirac Live udstyr.

Her er et link:
https://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP%202x4%20and%20Kit%20-%20User%20Manual.pdf

Edited by GlayZ3R - 18 Aug 2018 at 10:37
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 19:03
Jeg vil gerne give mit besyv med ift støj. I den første udgave af miniDSP 2x4, bruger langt de fleste filtret på en ikke optimal måde. Al volumenregulering bør foregå efter minidsp'en. Det har de selv skrevet et sted. Altså mellem miniDSP og effektforstærker. Herved opnås det størt mulige S/N. I den nye udgave 2x4HD, er der indbygget digital volumenkontrol og derfor behøver man ikke pre- hvilket heller ikke er nemt at købe sig til.

Jeg bruger pt miniDSP openDRC-DA8. Den har også volumenkontrol indbygget og er designet til ubalanceret signal. Jeg kan ikke høre forskel i lydkvaliteten hvis jeg skruer ned før signalet kommer til miniDSP'en. Bruger JRiver. DSP'en virker iøvrigt perfekt med den første generation Apple fjernbetjening i alu til omkring 170 kr. Den lækreste fjernbetjening jeg kender til. Og batteriet holder længe!

Jeg vil sige at det er meget lydløst. Og støj bliver først et problem med følsomme enheder -dvs over 90dB. Jeg ved ikke hvor (ved hvilke hz) støjen er, men den er relativt højfrekvent, hvorfor det mest kan være et problem i diskanten. Jeg har ellimineret - dvs jeg kan kun høre den hvis jeg har hovedet helt tæt på diskanten- ved at invistere i et par dæmpeled fra Rothwell. Det er nok de bedste knap 400 kr jeg har givet ud i lang tid. Bonussen er endda et bedre SN. Der er masser af digital opløsning/mulighed for gain i minidspen, så jeg tror snildt man kan skrue signalet 5 dB op. Jeg bruger en helt almindelig billig Multikanal rotel effektforstærker og icepower 125ASX2 i standardudgaven. Dvs DIY.

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 19:19
Nu er det altid svært at diskutere her hvor meget støj er der. men Rocky, hvis du skal have ørene helt hen til diskanten, må det siges at være ok. Dæmpeled fra Rothwell, er det til at sætte på input til din diskant forstærker? 
Hvis man skære ind til benet, så bør støj jo ikek komme fra en DSP processor tænker jeg, men opbygningen omkring den, så det bør kunne lavet rigtig godt.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 19:28
Uanset hvorvidt støjgulvet er generende eller ej, så har Ulrik vel teorien på sin side. Om problemet er lige så stort i analog form som digital er jeg ikke skarp nok til at vurdere, men i det digitale domæne vil man da helst have så høj opløsning som muligt at filtrere på, og dermed giver det bedst mulig mening at dsp’en arbejder med fuldt signel mellem kilde og pre, og ikke først efter pre/volumenkontrol...
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 19:31
Anyway, så husker jeg tydeligt lyden af dine hornkasser fra et par julefrokoster tilbage, og i mine ører var de særdeles vellydende (i sweet spot), så det er da glædeligt at høre, at du har hevet mere ud af dem...👍
Mvh.
Friman
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 19:55
Hylle: jep, de er lavet til at sætte i indgangen på forstærkeren. Det er ikke billigt for to stk, men de er godt lavet og har givet mig fraværet af støj i stille passager af musikken tilbage. Det er iswlvdøkgelice ndividuelt hvor meget støj der skal til for at det virker generende. Jeg vil sige det er væk nu og derfor ikke er problem længere. Jeg lytter i en afstand af ca 2,5 meter.

Jeg har eksperimenteret lidt med USB lydkort. Mange af dem er designet til ubalanceret og de støjer LANGT mere. Og så er det efter min mening svært at få multikanal lyd til at fungere ordenligt på pc. Dvs stabilt.

Jeg tror ikke der findes et bedre produkt lige nu - medmindre man vil give VÆSENTLIGT mere. Måske 4-6 gange prisen og derover. Det er også super behjælpeligt at have muligheden for FIR filtre. Ikke nødvendigvis for at bruge lineær fase filtre, men fordi det giver mulighed for at lave perfekte ''elektriske/digitale' i eksterne programmer såsom Rephase. Grundlæggende gør det at man har nærmest uendeligt mange EQ muligheder.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 19:55
Originally posted by friman

Uanset hvorvidt støjgulvet er generende eller ej, så har Ulrik vel teorien på sin side. Om problemet er lige så stort i analog form som digital er jeg ikke skarp nok til at vurdere, men i det digitale domæne vil man da helst have så høj opløsning som muligt at filtrere på, og dermed giver det bedst mulig mening at dsp’en arbejder med fuldt signel mellem kilde og pre, og ikke først efter pre/volumenkontrol...

Det er netop den væsentligste pointe - at udnytte dynamikområdet i DSP'en (af hensyn til opløsning) selv når man spiller lavt. Det er derfor på ingen måde optimalt at have (analog) volumenregulering inden miniDSP (i hvert fald ikke når vi taler den oprindelige 2 x 4) - de siger det selv hos miniDSP. Anyway, hvis man er tilfreds med resultatet alligevel, så er det jo bare fint.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 20:07
Den eneste begrænsning er at man via FIR i minidspen ikke haft mulighed for at lave EQ i de helt dybe frekvenser eks omkring/under 70-80 Hz. Det kræver længere filtre - hvad så også vil resultere i mere delay. Muligheden for at korrigere i bunden er der dog. Enten via den 'normale' brug af EQ eller før signalet kommer til miniDSP'en.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 20:14
Det bør altid være bedst, at have meget signal til rådighed, uanet om det er analog eller digital filtre. i min forsøgs opstilling kan jeg dog ikke gøre det helt optimalt, men når musikken spiller er støj ikke et problem. Jeg synes højttalerne havde mange gode kvaliteter, men nu er der kommet kraftige forbedringer. Specielt på de største problemer omkring resonanser i hornet. Det lyder ikke pågående specielt på kvinde stemmer når der synges kraftig igennem, nu er det bare rent! 
Det største problem nu er at holde igen med volume knappen, for der er ikke noget som genere i lyden mere.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2018 at 20:33
Og det er da glædeligt at der er en forbedring.

I den principielle diskution, så kommer vi bare ikke udenom at der er signaltab (reduktion) undervejs i den pågældende konstellation.
Den behøver ikke at være der, og dermed er der potentiale for et endnu bedre resultat.

Teoretisk best-case-scenario er digital kilde direkte ind i digital filtrering efterfulgt at attenuation, uanset om det sidste sker i det digitale eller analoge domæne...
Fuldblods audiophile vil sværge til at sidste led sker i det analoge domæne, for at komme uden om bit-trunqiation, men jeg synes nu jeg har hørt glimrende resultater på begge måder. Digitalt kræver det bare en hulens masse interpolation og upsampling, for at skabe de fornødne “ekstra bit” og flytte volumeattenuation udenfor det oprindelige kildesignals dynamikområde.

Anyway, så er det teori, og noget andet ofte praksis. Jeg har ikke selv rodet nok med aktiv deling til at have nogen rock-solid holdning herom.
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1415161718 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz