Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 1314151617 20>
Author
Message
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 10 Okt 2014 at 11:45
Tak Ulrik
Et par stykker kender jeg, det var T-line linket jeg syntes  at kunne huske fra tidligere, men ikke kunne finde.....
Albert :-)
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jan 2016 at 12:16
Hej.

Ja, så var man jo lige heldig at lytte til disse fine højttalere her forleden. Bare at se på dem giver indtrykket af anderledes og spændende lyd. Og det må jeg sq sige der var, bredt lydbillede og voldsom dybde. Meget nærverende vokal og super detaljeret. Jeg var ihvertfald pænt imponeret. De horn kan spille med utrolig "umiddelbarhed" pga. deres naturligt meget høje følsomhed.

Eneste minus er hvis de bliver fodret med "komprimeret" musik, altså noget uden "luft" om instrumenter, så kan de "i mine ører" godt blive hårde at lytte på. Men så skruer man vel bare ned og finder et bedre nummer...

Tusind tak for lyttet og en hyggelig aften Allan.

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2016 at 12:42
Ja, det var en hyggelig aften Michael. Jeg vil gerne lave en MKII en dag, for at prøve og forbedre de sidste ankepunkter. Jeg går nok over i trevejs næste gang. Jeg har nemlig nogle spændende 8" PA mellemtoner liggende.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 20:30
Nye forsøg med mine gamle højttalere. Jeg har taget delefilteret ud af dem. Michael (GlayZ3R)og jeg har leget lidt med og kørt aktiv på dem med en lille 2 vejs miniDSP mdsp-24. Jeg må sige jeg er meget overrasket over vi har forbedret højttaleren betragtelig. Ud over de mange gode ting de kunne før, har det nu fjernet de hårheder man ofte har hørt fra horn. Det at forstærkerne har mere direkte fat i enhederne virker til at de resonanser compressiondriveren har, bliver kontrolleret bedre, sammen med delay´et som jo let kan indstilles nu. Compressiondriveren står jo langt bag wooferen. Samtidig lyder det bedre, at gå fra passiv 2ordens LR til aktiv 4 ordens LR filter. Det har i alt fald aldrig været så godt som nu.

Mine fordomme om DSP filter er blevet skudt noget i sink, det kan blive rigtig godt. Jeg er dog ikke 100% omvendt, alle principper kan blive gode. Jeg har også fået nye ideer til, hvordan et passiv filter evt kunne forbedres. 
Der er problemer med sus og støj i vores prøve opstilling, jeg tænker der altid vil være der med et 105dB følsomt horn.
Men hvad det billige filter trods alt kan er overraskende, jeg tænker, hvad kan DSP filtre, hvor der er brugt mere energi på konvertere, strømforsyninger, clock, samt analog output kredsløb.

Jeg vil gerne høre fra andre, hvordan deres oplevelser er med støj i MiniDSP produkter, og andre DSP filtre.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 20:59
Kører I minidsp mellem kilde og forforstærker eller mellem forforstærker og effektforstærker?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 22:11
Mellem forforstærker og to effektforstærkere, min rørslæde på hornet og en transistor amp på bassen. Det passive filteret er jo taget ud.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 22:20
Det er jo netop ikke optimalt m.h.t. støj og dynamikområde - slet ikke ved lave niveauer. Ydelsen af - i det her tilfælde - minidsp'en vil jo i sagens natur variere med indgangsniveauet. Minidsp anbefaler da også selv, at den sættes mellem kilde (med fast linjeniveau på udgangen) og forforstærker.

Edited by USXX - 17 Aug 2018 at 22:20
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 22:24
Det lyder ikke særlig praktisk hvis jeg forstår det rigtigt. Det svare til der skal være en volume kontrol i hver effektforstærker, bag efter miniDSP´en?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 22:33
Nej, du skal have en 4-kanals forforstærker. Men det er jo klart det mest rigtige. Minidsp's til tider lidt dårlige ry m.h.t. støj skyldes, at folk af nemheds skyld gør det forkert/omvendt, hvilket selvfølgelig også er en mulighed (bare husk jumper setting). Jeg overvejer selv en miniDSP 2x4 HD at lege med. Den er noget forbedret m.h.t. støj i forhold til den oprindelige 2x4.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2018 at 22:54
Enig. Jeg tænker lidt på at købe en af MiniDSP´s kit modeller, hvor man selv kunne lege med at forbedre de omkring liggende kredsløb.
Ellers den løsning jeg hælder mest til er, at lave effekforstærkere med analog filter i. hvor filterne kan indgå i forstærkerenes kredsløb og man ikke behøver at tilføre ret meget mere i signal vejen. men det er jo ikke så universalt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1314151617 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz