Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516 20>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 25 Jul 2014 at 08:12
Alle moderne enheder er designet med progressivt ophæng for at undgå bottom-out og mekanisk skade, men ophænget er lineært i det normale driftsområde. USXX kan berette om detaljerne.
I et andet forum hørte jeg pro-enhedernes harmonikaophæng berømmet, men det egner sig sikkert kun til begrænset udsving. 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 08:13
Har lavet dine links klikbare :)

Edited by Frost - 25 Jul 2014 at 08:14
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 10:27
Tak frost.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 12:14
Jeg synes stadig ikke jeg kan få de links til at virke.

Tak for opfordringen til en MKII vincent, men det kommer nok ikke til at ske. Jeg skal gerne prøve noget nyt af, for at starte et nyt projekt. Hvis jeg skal arbejde med horn igen, skal det være noget 4 vejs med en 2" Radian compressiondriver jeg har samt en Ciare 8" som øvre bas nedre mellemtone. Hvad der så skal være i begge "ender" ved jeg ikke helt endnu, måske i toppen en R2904 delt omkring 5-6 KHz, Jeg vil mene den vil kunne fjerne mit problem som jeg ikke er helt tilfreds med i de nuværende horn. Jeg har kæmpet med, at undertrykke noget som lyder resonant omkring 7,5 KHz.
Ellers jeg nu godt tilfreds med resultatet på MKI højttaleren, jeg lavet de kompromiser som best for mig. Jeg vil dog nok ikke satse på Tractrix horn igen, da de er meget retningsbestemte i lydudstrålingen. På den anden side er det nok derfor perspektiv, specielt dybde perspektiv er så godt på de her horn, der er ikke meget lyd som får lov at reflektere på bagvæggen, de meste bliver udstålet fremad. Hvis man kun lytter alene, er det jo heller ikke et problem med begrænset spredning.

Skulle jeg bruge en 1" compressiondriver igen, vil jeg satse på en af Faital´s annular ringstråler compressiondrivere, jeg synes deres phaseplug virker intuitivt mest rigtige for mig.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 12:42
Et korrekt designet horn har spredningskarakteristik som en enhed med diameter=hornets. Alle halvstore mellemtonehorn er derfor retningsbestemte. Effektiviteten i et horn fås ved at dirigere energien ud i en smallere stråle, sagt lidt ubehjælpsomt. Embarrassed
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2014 at 18:19
Jeg er blevet hooket på at prøve horn. Tak til Hylle! Se tråd.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 12:48

Fint du blev inspireret, det var også meningen med mit projekt, dog mest, at selv blive klogere på om alle de horn på udenlandske forumer virkelig var noget at gå efter. Jeg synes også der måske er lidt for få projekter som skiller sig lidt ud, ved at prøve andre principper. Lad os endelig se Horn, transmissionline, dipole osv prøvet af.

Jeg har i øvrigt hørt et par billige PA horn topkasser her på det sidste og jeg er meget imponeret over hvor god lydkvalitet der var i dem. Det tyder dog ikke på at være en compressiondriver i toppen, men en slags compression dometweeter i et relativt stort horn, jeg synes faktisk på nogle områder lyder de bedre en mit horn/compressiondriver system.
 
Der er helt sikkert mere i sådan et type system som skal prøves af engang. Jeg hælder mere og mere til bi-amp/evt aktiv deling. Samt flervejs system. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2014 at 13:37
Der er lige så store forskelle på kompressionsdrivere som på domer, så her kan man da eksperimentere! Koaksialdrivere, ekstra diskanthorn, og som du siger, aktiv deling. Sådan et horn kan jo nøjes med 2W.
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2014 at 09:50
Hvad er de ønskelige spec for en transmissiondriver? 
Eller spurgt på anden vis, hvordan adskiller den sig fra basrefleks og hvorfor?
Det er vel på en måde en reflekstuning med anden portmodstand?
Albert :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2014 at 10:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz