Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 20>
Author
Message
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 24 Feb 2014 at 22:20
Simon: "Ophænget skal være progressivt" - Det har jeg ikke kendskab til, men vil undersøge sagen ved lejlighed !

Hylle: "Det er en helt normalt bas afstemning du har KimV" - Det kan godt være, at den er helt almindelig for en 18 cm i ca. 13 liter kabinet; jeg har ikke set andre enheder, der kan spille kompetent bas i så lille volumen....... 
mvh. Kim
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 21:31
KimV, jeg ved ikke hvor stor en enhed du har, og i hvor stort volumen, men det jeg mente var at det jo er ganske normalt at have port tuningen over enhedens resonansfrekvens.

Simon, min erfaring er også, at det lyder gerne bedst at ophænget er noget progressivt, så spolen bremses lidt op før ophænget er strukket helt ud. Så man nærmest får en "soft clipping" effekt. 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 10:39
Særligt mindre enheder (lang vandring for at lave bas) drager vel fordel af progressivt ophæng, relaterende til det mindre elektriske greb i enheden, når den nærmer sig x-max...?
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 19:03
Jeg vil mene alle størrelser enheder har gavn af et progressivt ophæng, når vi snakker ydelse der ude hvor enheden er meget kraftigt udstyret. 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 19:24
Jo jo, men mindre enheder presses da væsentligt hurtigere for at opnå et fornuftigt lydtryk, og så i den kontekst at et normalt/traditionelt motorsystem er stærkest i nulpunktet, og gradvist bliver svagere mod x-max.

Deraf den større og hurtigere risiko for at slå i bund.

Eller kan man ikke ræsonere sådan...?
Mvh.
Friman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 22:11
Jo, selvfølgelig. Sådan mener jeg nok man kan se på det. 
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jul 2014 at 17:50
Originally posted by KimV

Simon: "Ophænget skal være progressivt" - Det har jeg ikke kendskab til, men vil undersøge sagen ved lejlighed !

Nu har jeg fået undersøgt spørgsmålet om den progressive spider ( ophænget ), og de få's kun som "progressive" - selv i blødeste udgave ! 
mvh. Kim
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 00:29
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 00:30
Hvad gør jeg forkert når jeg sætter et hyperlink ind, hvor skal jeg sætte adressen ind når jeg har trykket hyperlink ikonet?
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2014 at 06:13
Måske ikke fjernet http:// fra de links du sætter ind. Denne side er designet så du vælger protokollen i dropdown menuen, men når du kopierer et link står der f.eks. http:// foran, så det skal du lige slette fra tekst-strengen.

Mit gæt i hvert fald
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz