Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 20>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 24 Feb 2014 at 13:43
Du mister mekanisk kontrol på enheden specielt under porttuningsfrekvensen. Du kan opleve store ukontrollerede membran udsving, som giver forvrængning og i værste fald ødelægger man enheden.
 
Endelig så tror jeg på enheden til en vis grænse skal være ophængt så den selv finder tilbage til sin "nul-punkt" altså normalt der, hvor spolen sidder midt i magnet gabet. Det sørger mest centreringsskiven og til dels skum eller gummibølgen for. Mest derfor mener jeg en enhed også kan blive for blødt ophængt.
man kan ikke 100% lægge til på at forstærkeren og kabinettuningen kan kontrollere en ultrablødtophængt enhed, men det er der nok flere meninger om.
I det lukkede system kan du have en blødere opgængt enhed, da luftmængden i den lukkede kasse er med til at kontrollere enheden.
 
Kort fortalt, så vægter jeg evnen til at stoppe en enheds udsving lige så meget som evnen til at starte med at svinge. Så ja, det er igen kompromiser, når man designer højttalere.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 13:49
Det er forstærkeren der skal stoppe den! Wink
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 14:43
Jeg foretrækker også elektrisk fremfor mekanisk kontrol.  

mvh. Kim
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 14:59

Jeg foretrækker også elektrisk kontrol. Hvis man har en forstærker som kan lave 100% kontrol og lyder godt samtidig, er det jo godt...

Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 15:28
En enhed, der er 100% elektrisk kontrolleret, er ikke så glad for DC...

Jeg er også meget nysgerrig efter at høre højtaleren. Sidst jeg var forbi, havde du kun en færdig, og ikke noget filter.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 15:43
haha - nej, ophænget må gerne have progressiv modstand uden for arbejdsområdet.

Hylle, måske kan Simon og jeg komme forbi en dag?
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 16:05
Originally posted by Hylle

Jeg foretrækker også elektrisk kontrol. Hvis man har en forstærker som kan lave 100% kontrol og lyder godt samtidig, er det jo godt...


Min forstærker er ikke et svejseværk, med ubegrænset strøm - men mindre kan også gøre det.

Mine bas-enheder har en egenresonans på 23Hz, men porten er afstem til ca. 40 Hz) det har jeg været nødt til af hensyn til basresponsen - ellers lød de mærkeligt) - altså; burde mine basser være brændt af eller smadret i bund for længe siden, men de fungerer ganske udmærket, også selvom der bliver spillet højt en gang imellem.  Så min erfaring går stik imod din tro Wink
mvh. Kim
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 16:19
Felsby bringer det magiske ord på banen: Ophænget skal være progressivt!!!
Det er præcis det, der forhindre dine (KimV) enheder i at slå i bund.

Eftergivenheden skal gå imod nul på en kontrolleret måde. For den bliver per definition nul, når spolen når bunden af magnetsystemet!!!

Sagt på dansk; enhedens ophæng skal blive gradvist hårdere jo længere svingspole/membran kommer fra hvilepositionen.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 17:57
Jeg tror ikke jeg er helt uenig med nogen af jer. Det er en helt normalt bas afstemning du har KimV. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 18:04
felsby, selvfølgelig kan du og Simon komme forbi en dag. husk at tage noget spændende musik med. Det er altid godt at få inspiration på det område.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz