Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 20>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 01 Okt 2013 at 13:13
Hornet er vildt afslørende så det er nemt at høre forskel på komponenter og det øvrige anlæg. Som tidliger nævnt er jeg blevet nødtil at skife fra Cd til en ny DAC samt nye kabler, før jeg ikke blev "straffet" på de kompoenter.
Jeg er glad for at have fundet de billige modstande som virker for mig, det kunne være sjovt om andre vil prøve dem, og give en anmeldelse.
 
Ham_den_lande du er jo inviteret til at komme forbi!
 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2013 at 13:45
USXX, det er lidt kringlet, med spolen, de to store trafo spoler og den lille sidder i serie for, at ramme værdien, så de udgør atså "en" spole. 
Jeg fik et sæt nye trafo spoler, men mod min forventning så var værdien, af to lidt for høje, og det ødelage fuldstændig mit trim, det var meningen jeg skulle kun bruge to trafospoler i serie og undvære den lille luftspole.
felsby måske får jeg tegnet og scannet et diagram..... lige pludselig!
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2013 at 13:53
Jeg er med på, at de sidder i serie og tilsammen udgør én spole, men derfor vil den lille spoles værdi (og dermed værdien af den samlede spole) jo stadig påvirkes af, om den sidder i fri luft eller klods op ad en klump ferromagnetisk materiale.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2013 at 13:57

Det har du ret i. Jeg tror jeg flytter den for en sikkerheds skyld.

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2013 at 21:29
Alletiders at du er nået så langt at du "tør" indbygge det. Jeg er selv lige så langt. De store spoler må ha' super lav DC modstand. Fik det strammet bassen lidt op som du gerne ville have eller?


Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2013 at 08:43
Ja, spolerne gjorde, at bassen kom på plads. Den er meget mere kontrolleret nu, og man kan lige som lytte igennem den, så man kan høre hvad der sker på bas-stringe, og det bliver ikke bare en gang bulder når der sker flere ting i bas området på en gang. Niveauet på hornet er efter min mening også mere rigtig nu, måske skal det have en sidste trim med filterne i boksen.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 18:13
Hylle hvad tænker du i forhold til, at anvende de skumplader du bruger i kabinettet, til at bryde den stående bølge i det her omtalte testkabinet. http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1302&PN=1&title=ben-baffle-stradivari-inspireret
Altid på vej...
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2013 at 19:07
Larsen, om du bruger skumpladerne eller nogle MDF plader, sammen med anden dæmpemateriale, tror jeg er noget nær lige godt. Den eneste grund til jeg brugte skumpladerne er, at de var nemmere, at få på plads efter kabinettet var bygget.
Jeg synes det er en god løsning med skumpladerne da, man kan blive ved med, at flytte rundt på dem indtil det virker bedst muligt, bare skær dem en smule i overstørrelse, og de sidder godt af sig selv. 
Jeg tror dog stadig mine højttalere kan blive lidt bedre på det punkt. Jeg ønsker mig en lille smule mindre volume i øvre bas/nedre mellemtone, og måske kommer det af kabinet resonanser.

I øvrigt har jeg læst, at Franco Seblin havde tænkt sig at Stradivari højttaleren skulle have været dipol, men han har åben bart ombestemt, sig i processen.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2013 at 19:28
@Hylle, tak for dit svar.
Det var det, at de kan flyttes næsten i det uendelige, jeg havde i tankerne, dejligt fleksibelt.
Jeg brugte noget nær en evighed på at få en MDF-plade placeret i mit indledende testkabinet.
Jeg har en del af dette skum-materiale liggende i den halve tykkelse, det må kunne bruges.

Jeg vil gerne høre dine horn ved lejlighed, var der noget med at du ville tage hornene med til julefrokosten ?

kan du huske hvor du læste om Franco Seblin´s tanker om, at lave Stradivari som dipol.
Altid på vej...
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2013 at 19:40
Jeg ville rigtig rigtig gerne gerne med til julefrokost, og det havde været rigtigt nemt, da det ikke er langt her fra. Jeg turde bare ikke melde mig til, fordi jeg er midt i et stort køkkenprojekt, med nye gulve, lofter og vægge der skal væltes osv, men nu tyder det på vi er længere en jeg havde håbet på, så jeg kunne faktisk godt have meldt mig til, men det er vist noget for sent nu....
Mon ikke der kommer en anden lejlighed for at høre dem, så har jeg måske fået rettet det sidste til. Det er den mærkeligst højttaler jeg har trimmet endnu, det er lige som man cirkler rundt om løsningen, men så når man over målet, og retter man på det kommer man for langt i en anden retning. Men det er måske ok, Ham_den_ Lange siger jo en færdig højttaler er en kedelig højttaler :-)
Jeg kan faktisk ikke huske hvor jeg læste det, det var i en anmeldelse i et blad.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz