Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source mini hybrid.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source mini hybrid.

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source mini hybrid.
    Posted: 25 Nov 2012 at 14:49
Så er den gal igen. Nyt projekt og det kribler for at komme rigtigt igang igen..

Jeg har fået den idé, eller måske snarere arvet den af en vis Hr. fra det nordvestjyske. Ideen går ud på at bruge et bånd 128 cm 3,2 cm bred neo magneter og alu ramme. båndet kan køre fra ca. 500 hz og op til og med tweter niveu, men tænker det skal deles noget højere oppe, sansynligvis ved 1000hz, men det vil tiden vise.. til at supplere båndet nedefter, vil jeg i første omgang forsøge med en stak AT 15h/j 10 stk. i hver side. Bånd og mellemtoner skal monteres frit som dipoler,  i åben baffel. Det er højest sansynligt, der ikke er output nok i subbas niveuet, så der skal sikkert også et par rigtigte subber til. Det skal lige siges at de pt. kun bliver et forsøg, om de 10 "små" 15h/j" ATér kan lave nok luftflytterri, eller om man skal gå en tak op i størrelse og dermed måske helt undgå subberne.


fint skal det være..
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 14:57
fint skal det være..
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 14:58
Lige et billede af prøve baffel, uden fod mm. De bliver ca. 180cm .
fint skal det være..
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 16:56
spændende må jeg sige

hvad enheder har du valgt, og hvordan er deres Qt?

den lange del af baflen du har til venstre, er du ikke bange for den kommer til at blive levende under musikken?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 18:14
Jo baffelen er for tynd (fejl skåret og er pt. ved at lime et par cm på) enhederne jeg vil bruge er i første omgang AT. (Audio Technomlogy)

C-Quenze 15 H 52 06 13 SD
Resonance frequency - fs:     48 Hz
Equivalent volume - Vas:     16 liter
     
Qms     1,73
Qes     0,4
Qts     0,33
     
Nominal impedance - Zn     8 Ohm
DC resistance - re:     5,3 Ohm
     
Effective cone area - Sd:     96 cm2
Compliance – Cms:     1,24 mm/N
Mechanical resistance – Rms:     1,55 kg/s
Moving mass – mms:     8,9 g
Inductance 1 KHz – Le:     0,12 mH
Force factor – Bl:     6 N/A
     
Winding height – Hc:     6 mm
Air gap height – Hg:     13 mm
Nominal power – Pn:     120 W.
fint skal det være..
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 18:30
Følger det spændt--du har jo sans for det storslåede,,,ingen små legetøjskasser herBig smile
en af fordelene ved line array,er at enheder går dybere når de spiller sammen (ved ikke om det også gælder åben baffel) så måske kommer du ned i det dybe leje,uden sub
MVH Bjarne
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 19:49
Fornemmer jeg en Dali megaline look-a-like, bare uden kabinet?

Edited by Digital_thor - 25 Nov 2012 at 19:50
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 20:01
Ja det kunne det egentlig godt ligne. De her blir bare ikke mega.. Det bliver spændene at se om det er nok med "kun" 10 mindre enheder og et ikke helt så højt tårn. !
fint skal det være..
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Nov 2012 at 23:09
Så blev jeg færdig med prøve Baffel/stander..


uploads/142/foto-13.JPG
fint skal det være..
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Nov 2012 at 10:27
Du må da ha fået bare en lille smule rabat, ved køb af 20 stk AT enheder?
Men der kommer nok til at mangle lidt areal. Men du kan måske bygge nogle hjørnesubs, der tager over ved 100-150hz og så med lidt aktiv deling, så burde det nok kunne lade sig gøre. Men jeg har ikke leget med åben baffel, så jeg ved ikke præcis hvor de vil rulle. Men "kortslutningen" ser ret voldsom ud - altså der er ikke langt fra front til bag på enheden. Så måske der skal lidt ekstra sidestykker på, for lige at få dem til at gå længere ned i frekvens.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz