Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Intern højtalerkabel
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Intern højtalerkabel

 Post Reply Post Reply
Author
Message
mebbesen73 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Mar 2011
Location: Stavanger, Nor
Online Status: Offline
Posts: 121
  Quote mebbesen73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Intern højtalerkabel
    Posted: 20 Nov 2012 at 21:44
Jeg er i forbindelse med bygning af mine Avalon kloner, i gang med at tænke på den interne kabling af højtalerne.
Hvilken kabel bruger i i jeres højtaler ??

Mvh Martin
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2012 at 00:54
Jeg har brugt noget Taralabs prime 1000 (bi wire), som jeg havde liggende. Da jeg ikke længere skulle bruge det, og ikke kunne få noget synderligt for det brugt på nettet, så sprættede det op og brugte det internt i mit aktive system og mine forstærkere. Virker glimrende. Det er snoet i sin konstruktion, og fladvalset, med solide mængder kobber.
Har også noget Dali blue wave og Atmos air fra DAT, igen fler-trådet og med rigelige mængder af kobber, som jeg vil vove at påstå er mindst lige så godt i alle de konstruktioner jeg har lavet. I direkte sammenligning var det faktisk kun da jeg prøvede et "solid core" fra nordost, at jeg blev skuffet - derfor er det afleveret tilbage til DAT.
Jeg har læst flere steder at så længe at man har rigelige mængder kobber fordelt på flere tråde, så er man fint kørende - hvilket stemmer fint overens med mine erfaringer.
Der er så mange andre ting som betyder vildt meget mere, end hvilke kabler du bruger. Selvfølgelig kan jeg godt forstå at man gerne vil bruge noget godt, især hvis man ikke lige kan komme ind i kassen igen og skifte dem til noget andet.
Jeg ville gå efter noget supra fra her:
http://www.av-connection.dk/?ML=360

Så kan du evt bruge lidt tyndere kabel til diskant og mellemtone og så noget tykkere til bassen. Så vil jeg mene du er fint kørende. Kablet er nemt at arbejde med, fornuftig pris og husk på at en dårlig lodning (kold) er langt værre end om kablet er lavet af den ene eller den anden producent - ekstremt meget vigtigere at du får filteret lavet godt - IMPO Smile

Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2012 at 08:22
Bruger Van Den Hul CS-122, glimrende kabel, nemt at arbejde med og lodde på.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2012 at 15:36
jeg bruger noget DLS kabel jeg havde til overs fra bil anlægget

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
mebbesen73 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Mar 2011
Location: Stavanger, Nor
Online Status: Offline
Posts: 121
  Quote mebbesen73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2012 at 20:09
Originally posted by Digital_thor

Jeg har brugt noget Taralabs prime 1000 (bi wire), som jeg havde liggende. Da jeg ikke længere skulle bruge det, og ikke kunne få noget synderligt for det brugt på nettet, så sprættede det op og brugte det internt i mit aktive system og mine forstærkere. Virker glimrende. Det er snoet i sin konstruktion, og fladvalset, med solide mængder kobber.
Har også noget Dali blue wave og Atmos air fra DAT, igen fler-trådet og med rigelige mængder af kobber, som jeg vil vove at påstå er mindst lige så godt i alle de konstruktioner jeg har lavet. I direkte sammenligning var det faktisk kun da jeg prøvede et "solid core" fra nordost, at jeg blev skuffet - derfor er det afleveret tilbage til DAT.
Jeg har læst flere steder at så længe at man har rigelige mængder kobber fordelt på flere tråde, så er man fint kørende - hvilket stemmer fint overens med mine erfaringer.
Der er så mange andre ting som betyder vildt meget mere, end hvilke kabler du bruger. Selvfølgelig kan jeg godt forstå at man gerne vil bruge noget godt, især hvis man ikke lige kan komme ind i kassen igen og skifte dem til noget andet.
Jeg ville gå efter noget supra fra her:
http://www.av-connection.dk/?ML=360

Så kan du evt bruge lidt tyndere kabel til diskant og mellemtone og så noget tykkere til bassen. Så vil jeg mene du er fint kørende. Kablet er nemt at arbejde med, fornuftig pris og husk på at en dårlig lodning (kold) er langt værre end om kablet er lavet af den ene eller den anden producent - ekstremt meget vigtigere at du får filteret lavet godt - IMPO Smile



Jeg har faktisk kigget lidt på supra kablerne, virker som man får et godt kabel uden at skulle betale spidsen af en jetjager Wink og så ligger av-connection ikke langt fra hvor jeg bor
har også luret lidt på van den hul clearwater, har set et på dba på 9m til 400kr, ser ud til at være en god handel.

Mvh Martin
Back to Top
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2012 at 17:17
jeg bruger selv clearwater i mine konstruktioner de er også lette at lodde på
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2012 at 19:08
Jeg har brugt Kimber 4 tc til diskant og mellemtone og 8tc til bas. Det er stift at arbejde med, men det er samme kabel jeg bruger mellem forstærker og højtaler.
/SWULP

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz