Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥lingens ABC
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥lingens ABC

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥lingens ABC
    Posted: 07 Jul 2014 at 01:33
Hvis der er nogen der vil dykke dybere ned i målinger og evt. også aktive filtre - som gør det nemt at lege med målinger, så tager de bare fat i mig.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jul 2014 at 10:48
Et af de emner vi var forbi, var hvordan måler en varm lydende højtaler kontra en "neutral" lydende. Det synes jeg er meget interessant. især fordi der er mange som har et lydideal ansporet af en højtaler man har hørt til eks en udstilling eller hos en kammerat. Jeg synes bare det er meget svært at spore sig ind på netop den side af sagen. En højtaler kan jo også blive så "neutral" at den bliver kedelig at høre på, eller så afslørende at halvdelen af en plader pludselig lyder skidt.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jul 2014 at 20:24
nåede i frem til en konklussion svendborg? Synes at have læst et sted af en u formet frekvenskurve er varmtlydende. Altså at mellemtonen er en db eller to lavere end resten af frekvenskurven?
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jul 2014 at 21:11
Jeg vil ikke sige det kom til en konklusion, det var mere løs snak. Dog var det tydeligt på de modeller som Daniels viste målinger fra, at de netop var sænket mellem 1 og 4 Khz. Mener det var 802D, nogle Magico og Wilson Alexandria MkI.
Har leget lidt med det selv i dag og sænket med 1 dB mellem 1 og 4 Khz. Og det gør tingene lidt mere bløde. Jeg kan ikke huske hvor meget eksemplerne var sænket, men prøver med det her for en tid. Og sÃ¥ kan man jo ved aktiv deling have flere profiler, sÃ¥ man ogsÃ¥ kan køre med lidt mere lineære profiler hvis det passer for een :-) 
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2014 at 22:59
Beklager, at jeg er lidt sen til at fortsætte denne tråd, men jeg er først lige godkendt i forum.

Undersøgte I betydningen af lineær fase, jævnfør et af de første indlæg i tråden?

Jeg har selv erfaret, at to forhold er meget vigtige:
1. lineær fase i lyttepositionen
2. Korrekt tidsudligning af enhederne i lyttepositionen

Det er ikke tilstrækkeligt, at fasen er lineær målt 5 cm fra højttalerenhederne. Refleksioner fra rummet kan give fasedrej, som er forstyrrende i lyttepositionen. Udover fasekorrektion via DSP kan dette modvirkes ved diffusorer. Måske er dette en grund til interessen for diffusorer?

At frekvensgangen incl. rummets påvirkning helst skal være nogenlunde jævn med et passende fald ved stigende frekvens er vel lidt af en selvfølge? MEN selv med nogen udglatning kan der langt fra forventes opnået en pæn, jævn kurve, så det kan i praksis næppe være et krav?

Edited by skjensen - 03 Sep 2014 at 23:00
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2014 at 13:59
Originally posted by skjensen

Beklager, at jeg er lidt sen til at fortsætte denne tråd, men jeg er først lige godkendt i forum.

Undersøgte I betydningen af lineær fase, jævnfør et af de første indlæg i tråden?

Jeg har selv erfaret, at to forhold er meget vigtige:
1. lineær fase i lyttepositionen
2. Korrekt tidsudligning af enhederne i lyttepositionen

Det er ikke tilstrækkeligt, at fasen er lineær målt 5 cm fra højttalerenhederne. Refleksioner fra rummet kan give fasedrej, som er forstyrrende i lyttepositionen. Udover fasekorrektion via DSP kan dette modvirkes ved diffusorer. Måske er dette en grund til interessen for diffusorer?

At frekvensgangen incl. rummets påvirkning helst skal være nogenlunde jævn med et passende fald ved stigende frekvens er vel lidt af en selvfølge? MEN selv med nogen udglatning kan der langt fra forventes opnået en pæn, jævn kurve, så det kan i praksis næppe være et krav?


Der blev ikke gået i dybden ved træffet.

Det var primært et træf for at gennemgå hvad der skulle til for at komme i gang med målinger.

Men jeg kunne helt klart godt tænke mig et træf for avancerede målinger.

Jeg er bare ikke selv ekspert på området, så her kunne det være rigtigt godt, hvis nogen som har god erfaring med målinger kunne arrangere et træf (jeg lægger gerne bolig til).

Jeg arbejder selv utroligt meget med netop fase (i lyttepositionen), forvrængning og impuls.
Og jeg kan høre at vi vist begge kører i samme spor med hensyn til betragtning af målinger.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
skjensen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 09 Aug 2014
Location: Hørsholm
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote skjensen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2014 at 13:30
Jeg har lige postet en udførlig liste over trin i en standard mÃ¥leproces andetsteds i forum: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412&PN=4&title=roky-2014-dipol-u-baffel-hjttaler
Måske kunne det være interessant at lave en session mere hos dig i løbet af efteråret om en lignende proces?

Samtidig kunne vi også måle effekten af diffusorer. I torsdags mødtes jeg med Svanå Miljøteknik (http://www.diffusor.com/index.htm), som har nogle meget interessante og relativt stuevenlige diffusorer. Matts odemalm vil gerne udlåne nogle prøveeksemplarer. Han har i øvrigt præcis samme tanker som os om betydningen af fase i lyttepositionen.


Edited by skjensen - 07 Sep 2014 at 13:33
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2014 at 17:05
Originally posted by skjensen


<span style="line-height: 1.4;">Jeg har lige postet en udførlig liste over trin i en standard måleproces andetsteds i forum: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412&PN=4&title=roky-2014-dipol-u-baffel-hjttaler</span>
Måske kunne det være interessant at lave en session mere hos dig i løbet af efteråret om en lignende proces?
Samtidig kunne vi også måle effekten af diffusorer. I torsdags mødtes jeg med Svanå Miljøteknik (http://www.diffusor.com/index.htm), som har nogle meget interessante og relativt stuevenlige diffusorer. Matts odemalm vil gerne udlåne nogle prøveeksemplarer. Han har i øvrigt præcis samme tanker som os om betydningen af fase i lyttepositionen.



Jeg er i hvert fald med på ideen.

Du kan bare smide mig en mail på daniel@loka.dk når du er klar, så kan vi finde nogle datoer.

Jeg kender en som roder rigtigt meget med netop de Svanå diffusere (og en del andre). Han ville sikkert også være interesseret.

Jeg bruger selv lidt forskellige absorbere og diffusere for at få den akustik jeg gerne vil have.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz