Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Diy MÃ¥leudstyr
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diy MÃ¥leudstyr

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diy MÃ¥leudstyr
    Posted: 19 Jun 2009 at 17:53
Originally posted by kappen

At bruge den anden leder som skærm er ihvertfald ikke nogen optimal løsning, selvfølgelig skal du bruge skærmen som skærm. Hvorfor ikke bare bruge alurøret som skærm også?

Nu er skærmen skiftet til den dedikerede skærm i kablet, men stadig ingen forbedringer... jeg kan puste i mikrofonen og høre hvad der minder om vindstøj, men ligemeget hvor højt jeg råber/græder vil den ikke registrere det. Jeg har testet alle forbindelserne og lodningerne er rigtige.
Jeg har testet en mikrofon fra Denon, den virker fint i computeren, så lydkortet er ikke i stykker, men kan signalet godt være for kraftigt eller for svagt til lydkortet (det burde mikrofonforforstærkeren jo kompensere for right?)?

Jeg er virkelig på bar bund aner ikke hvad der er galt?

Her er mulighederne linet op
1. Kapslerne har fra starten været kaput.
2. Overophedning ved lodning af kapsel. (har været meget opmærksom på ikke at overophede)
3. Forforstærkeren har fra starten været kaput.
4. Lydkortet kan ikke bearbejde signalet fra forforstærkeren(for mange miliVolt).

Det er de muligheder jeg ser. Håber i kan hjælpe

Jesper


Edited by ehb_elh - 19 Jun 2009 at 17:54
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2009 at 17:14
Slet ingen der kan hjælpe?
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2009 at 23:12
Hvis du har et nyere lydkort med mic. indgang understøtter det din Panasonic kapsel direkte uden mic preamp. 

Du kan tjekke det ved at måle spændingen mellem stel en af kanalerne i mic. indgangen. Der skal ligge ca. 2 volt (den præcise spænding er ikke afgørene men bestemmer følsomheden på mikrofonen).

Taler du normalt ind i mikrofonen, skal du kunne lave en optagelse med Windows lydoptager. Du skal måske justere volume levels lidt først, og være sikker på at dit lydkort er sat til at optage på mic. indgangen.

Hvis det virker fungerer er din diy mikrofon OK

(Jeg har selv lavet min egen målemikrofon basseret på samme Panasonic kapsel som din, samt en diy mic preamp. Det kan komme til at fungere fint)
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jun 2009 at 15:16
tak for ideen, det vil jeg prøve imorgen... på den måde sikrer jeg mig at kapslerne er funktionsdygtige...
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2009 at 17:09
succes, forforstærkeren kunne meget vel ha ødelagt hele målingen, nu har jeg da fået noget der minder om en måling i Holmimpulse.....
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2009 at 18:11
Alletiders!..... kører du uden forforstærker? Mit forslag var mest for at finde kilden til fejlen (virker det uden forforstærker, er det jo fint)

Så vidt jeg ved kan HolmImpulse kun måle på Line indgangen, men jeg har set nogle lydkort, hvor det er en og samme indgang. Mic eller Line konfigureres så i windows.

pga. crosstalk (tror jeg) mellem kanalerne i mit lydkort kan HolmImpulse snydes til at tro, der er signal, når det sættes op til at bruge "den forkerte kanal".

Det kunne være spændende at se din måling.
Back to Top
ehb_elh View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Jan 2009
Location: Fyn
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote ehb_elh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2009 at 19:52
Målingen er 50 cm fra enheden, målt i HOLMImpulse... hvis fasen er korrekt på målingen tyder det på et kæmpe fasedrej. derfor tror jeg at fasen er forkert... eller jeg håber den er..


Jesper
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2009 at 22:44
Det ser fint ud. Fasen tror jeg er pga. at der er tidsforsinkelse med i din mÃ¥ling. 

Her er en af mine målinger (minimum phase) på 1 m afstand, dvs tidsforsinkelsen fra enhed til mikrofon er fjernet:


Og her præcis den samme forsinket 4 samples (ved 44.1 kHz dvs. ca 0.09ms):

Back to Top
HOLM Acoustics View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 11 Mar 2009
Location: Copenhagen
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote HOLM Acoustics Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2009 at 22:33

Hej ehb_elh,

Prøv at poste et billede af din impuls respons zoomet ind ved T=0 og forløbet hen til første reflektion (Lidt mere zoom end ovenfor) så kan vi lige se om du spiller i modfase eller om din enhed og delefilter har det fasedrej som ses i målingen. Umiddelbart ser det helt fint ud i min bog, for et analogt filter - det har nemlig en masse fasedrej pr. natur..
 
m.v.h.
Thomas
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jul 2009 at 08:02
Ups ja! Det kunne jo tyde på der er filter foran pga. den tidlige afrulning. Det havde jeg overset, så enig det kan bestemt også være årsagen til fasedrejet.

Vedr. impuls i øvrigt vil den da altid være positiv hvis der måles i fase og uden filter.....tager jeg fejl?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz