Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scan Speak Seas aktiv DIY
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scan Speak Seas aktiv DIY

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>
Author
Message
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scan Speak Seas aktiv DIY
    Posted: 14 Dec 2012 at 12:54
Det ser rasende godt ud det du har lavet Clap

Har du lavet nogle forsøg med påstrygning af finer inden du gik igang med kabinetterne.

Hvordan fornemmer man at limen er hærdet når man er igang?




Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 13:26
Originally posted by vincent.

uploads/468/IMAG0411.jpg

Så er begge top kabinetter fineret færdig.. Jeg tænker måske lidt at lave en svag runding på alle hjørner for at gøre dem lettere i udtrykket, ikke meget blot 3 - 4 mm ind der er birker finer inden under så det vil blot fremstå som en lysere kant end selve fineren, dog ville de få lag finer der bliver synlig i lagene af birken lave nogle aftegninger i form af streger i længde retningerne.. Hvad siger i.. Når jeg først smækker overfræseren på er der ingen vej tilbage..

Jeg ville ikke gøre det. Paradoksalt nok gør runde hjørner ikke altid indtrykket lettere, tværtom gør de runde former at kassen fremtræder mere plump. Lad den stå i sin flotte stand!
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 18:24
@ Bapu ja ser du det er straks svære at svare på, man kan fornemme at den har sat sig når fineren ligger og ikke rykker sig så arbejder man sig ud fra midten ud med kanterne og sikre sig at finere ligger helt fladt ned mod emenet, jeg har gjordt det at jeg har arbejdet mig langsom ud og når jeg er kommet til en kant kan man se om limen har fat eller ej hvis fineren løfter sig igen skal man straks varme videre til den binder når alle kantern og hjørner har fat kan man så fortsætte med at stryge hele fladen bare for at være 100% på at limen alle steder får varme nok til at tøre så der er endlig kun en vej frem masser af tåmodighed.. Nej jeg kastede mig ud i det med åbne arme, dog var jeg så meget en pivskid at jeg startede med bunden af et kabinet.. Skal også glædeligt indrømme at første forsøg på at lime to stykker finer op mod hindanden gik så dårligt at jeg møgsomeligt måtte fjerne fineren igen med et stemme jern..


Edited by vincent. - 14 Dec 2012 at 19:00
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 18:25
@ Felsby.. Jeg hælder også mest til at lade dem være og så blot ligge nogle filt føder imellem top og bund kabinet så der er ca 5 mm luft imellem dem..
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 18:55

uploads/468/IMAG0414.jpg

Her er den side jeg er mest ked af i samlingen imellem to ark finer, første forsøg efter at have fundet løsningen med at lime det sammen på papir først.. Her kan man med al tydelighed se hvor vigtigt det er at "pare" fineren sammen så det bliver svære at se at der to stykker lagt op imod hindanden, jeg har gjort det at jeg har lagt dem inde over hindanden tapet dem sammen med maler tape og så skåret dem med en helt ny hobby kniv, her efter har jeg fjernet tape og de to finer rester for atter at tape de to stykker sammen igen, her kan det anbefales at tape 5 - 8 cm af gangen da man alligevel ikke kan styre mere finer af gangen.. Man skal sikre sig at det ligger helt tæt sammen.. før man vender det om og limer papiret på den side der ender med at være ind imod kassen, her skal man have lav varme på stryge jernet da limen på maler tapen ellers sætter sig meget godt fast i fineren.. Jeg har i øvrigt lige tørret overfladen over med en fugtig klud så man rigtig kan se den tydlige glød og smukke struktur i træet.. Jeg påtænker at give det møbel voks som slut behandling når jeg en gang får slebet alle kabinetterne helt glatte og jævne..



Edited by vincent. - 14 Dec 2012 at 18:56
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 19:15
Tak for svarene. Jeg vil nu ikke mene at der er noget som helst pivet over at du startede med bunden. Det er da uden tvivl det mest fornuftige sted at starte når man nu ikke vil lave nogle forsøg først.
Men i guder hvor må det havde været et kæmpe arbejde at fjerne den finer med et stemmejern.

Med hensyn til samlingerne så kunne du jo overveje at fræse spor med x antal millimeters mellemrum og fylde dem op med sort fugemasse. Jeg tænker noget i stil med sonus faber bare lodret. Jeg er ikke sikker på at der er en god ide, men en ide er det dog. 

Ikke at det er en trøst for dig, men du er ikke den eneste der har haft problemet. http://www.audiovisionsf.com/?page=detail&product_id=1296


Edited by Bapu - 14 Dec 2012 at 19:23
Venligst Michael
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 20:59
Ja så kan jeg godt se at jeg ikke behøves at skamme mig helt så meget.. Har lidt overvejet at fræse et spor som du beskriver men ligge en stribe børstet rustfri stål i som følger fra bund til top helen vejen rundt om kabinetterne..
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 21:21
Ja se det kunne se fedt ud Thumbs Up Men pas på, der kan godt være noget syre i træet som vil gøre at den rustfrie stål vil blive grim med tiden. Derimod forkromet stål vil ikke tage skade og vil heller ikke have en dårlig indflydelse på træet så det rustfrie stål kan have på nogle træsorter. Hvilke træsorter der arbejder skidt med rustfrit stål er der med garanti andre der ved meget mere om end jeg.
Venligst Michael
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 22:07
Ja det må jeg lige lure lidt nærmere på.. 
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 22:25
uploads/468/3281474-719596-boerstet-bronze-og-messing-syede-teksturer1.jpg

Det kunne også være super flot i messing eller kobber der børstet..

 



Edited by vincent. - 14 Dec 2012 at 22:26
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz