Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scan Speak Seas aktiv DIY
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scan Speak Seas aktiv DIY

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scan Speak Seas aktiv DIY
    Posted: 12 Dec 2012 at 19:42
Det ser super godt ud.

Det er muligt jeg ikke lige har set det tidligere i tråden.
Men er det en såkaldt "birds-eye" finer? Ahorn?
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2012 at 20:29

Det er en æble birk, jeg havde også kig på fugleøje ahorn, men da mine højttaler kommer til at fylde en del i landskabet var ahornen for fin i strukturen så valgte æble birk.. Det kan købes hos finerkontoret, de er i øvrigt super søde og rare og har nærmest alt på lager..

 

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2012 at 20:34
Der kan man bare se. Synes bare det lignede en birdseye på billede - men kan godt se nu, at teksturen i fineren er lidt grovere i denne finer end den er i birdseyen.

Men det ser under alle omstændigheder super godt ud. Hvorledes klarer du fineren på fronten, når du allerede har skåret ud til enheder?
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2012 at 00:07

Jeg påføre nok med lim til at overfladen bliver hvid af limen.. Så er det ellers bare at gå i gang med stryge jernet, når du er færdig og er sikker på at fineren sider og limen er tør er det bare at taget en hobby kniv med et helt nyt blad.. Men inden du skære skal du finde kanten og blødgør fineret ved slå med en knyttet næve rundt langs kanten, ikke med knoerne med siden af hånden, du kan også bruge noget andet en hånden.. Men gør det stille og roligt så finere ikke river fineren på front der hvor du skal bruge den..

Såfremt dine enheder har en meget dyb nedfræsning kan du også bruge en fræser med et kopi jern.. Men det er de færreste enheder der har så dyb en nedfræsning at der er plads til lejet under træ kanten..

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2012 at 15:41
Okay. Tak for beskrivelsen.

Jeg opgav at sætte finer på mine kabinetter, da jeg allerede har skåret ud til enheder og monteret terminaler i kabinettet.
Men det kan altså lade sig gøre.

Godt at vide til næste gang.

Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2012 at 16:39
Jeg får lidt rester til overs af æble birk formentligt nok til dine stander højttaler.. Det er tids krævende men ikke specielt svært...
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2012 at 23:47

uploads/468/IMAG0411.jpg

Så er begge top kabinetter fineret færdig.. Jeg tænker måske lidt at lave en svag runding på alle hjørner for at gøre dem lettere i udtrykket, ikke meget blot 3 - 4 mm ind der er birker finer inden under så det vil blot fremstå som en lysere kant end selve fineren, dog ville de få lag finer der bliver synlig i lagene af birken lave nogle aftegninger i form af streger i længde retningerne.. Hvad siger i.. Når jeg først smækker overfræseren på er der ingen vej tilbage..



Edited by vincent. - 14 Dec 2012 at 12:38
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 09:04
Det ser rigtigt godt ud.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 12:15
Det er flot arbejde det der Thumbs Up   jeg turde ikke selv kaste mig ud i at finere og valgte derfor at bygge i rent træ med naturlige åre. Men du får det til at se let ud Smile
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2012 at 12:36
Tak.
 
Det er første gang jeg finere. Det er tidskrævende og jeg har allerede nu vundet lidt erfaringer, jeg skal nok lave et lille indlæg omkring mine erfaringer med lidt billeder også.. Men det er alt af mest et spørgsmål om at være tålmodig, sikre sig at hele fladen har fået lim, at der er lim nok en guid må være at man har fornemmelsen af at man ruller limen på med maler rullen og ikke skuber limen, hvis der kommer for meget lim på kommer der så meget fugt fra den at fineren for alvor begynder at arbejde og så skal der knogle ignnem med stryge hjernet for at skubbe bullerne ud... Men jeg skal nok lige summe op sammen med lidt billeder, jeg mangler jo stadig de to bund kabinneter.. Man skal også være obs på retningen af fineren så man holder ilusionen om at det er en stamme der er flækket på langs.. Jeg har været nød til at samle fineren af to ark til siderne af mine kasser da de er 70 cm dybe.. Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på, men jeg har limet helt alm papir på bagsiden med træ lim til at holde fineren sammen når den ligges på, gøres dette ikke trækker de to finer ark sig sammen og væk fra hindanden.. Jeg har lavet en ca 4 cm bred strimel af papir på bafgsiden i finerens fulde længde og det er nok til at holde det på plads.. Det er også en god ide at få fineren til at binde midt på kassen først og så begynde at arbejde sig ud fra midten, men hold hele tiden øje med at fineren ikke rykker sig som den vil gøre hvis limen ikke er tør i midten..
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz