Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Higher WAF Project
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Higher WAF Project

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Higher WAF Project
    Posted: 11 Maj 2013 at 20:47
Wow 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2013 at 09:05
På opfordring    Smile:
 
Inspiration til finering fik jeg her: 
 
 
Hvad gjorde jeg anderledes?:
 
Fuld knald på strygehjernet
Ikke noget bagepapir, men lige på...
Hårdt tryk og laaaangsom fra midten og ud. Men ikke så langsomt, så limen ved kanterne tørrer ud.. (og husk at prime,.. især MDF endestykker......!!!) 
Lim skal "syde" ud fra kanterne.
Overflødig lim skal af med det samme, da det er møj besværligt bagefter at fjerne bagefter, og der er kuns 0.6 mm finer at pudse af ... Og bliver finer våd, får det bare en tur til  med strygehjernet....
 
Til afskæring af overflødig finer, brugte jeg et hobbybladkniv, sat fast på et håndtag m dobbelklæbende tape , så bladet kunne glide helt plan med højtalersiden og skære gennem fineren op i en klods der trykkes hårdt ned på den anden siden af fineren. Det giver et rent snit, uden flossede kanter og efterlader en 1/4 mm, der nemt pudses væk. Boxen har buede sider, så tricket med at bruge en overfræser duer ikke. Men pas på de løse endestykker, da finer nemt flækker.. Ouch  (Et f..... pille arbejde at få det på plads igen)
 
Efterbehandling 5 gange med interiør lak. Giver en silkeblød overflade, uden forandringer i finerens udseende. 
Dybe højglanspolerede lakflader, kræver en anden behandling.... Det må andre give et indspark på...
 
 
 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2013 at 19:45
Originally posted by Svend

På opfordring    Smile:
 
Inspiration til finering fik jeg her: 
 
 
 Men pas på de løse endestykker, da finer nemt flækker.. Ouch  (Et f..... pille arbejde at få det på plads igen)
 
 


Én af grundene til at det knækker nemt, kan være på grund af at det er Alpi finér du har købt, og ikke ægte træ. Alpi finér er meget sprødt, da fibrene i træet vender forkert i forhold til åreretning, og af den grund at det i praksis bare er en krydsfinér plade som er skåret til finér og derved også består af en mængde lim.

Men helt sikkert et godt råd, finér er lidt tricky hvis ikke man arbejder med det hver dag.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 06:55


Originally posted by Svend

På opfordring    Smile:
 
Inspiration til finering fik jeg her: 
 
 
 
 
 

Hey.

Det ser rigtig fint ud Clap

Fantastisk at den gamle tråd, stadig kan tjene til inspiration.

Det er ikke så svært, som man kunne frygte :-)

Mvh

Chris-torb
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 08:20
[/QUOTE]

Én af grundene til at det knækker nemt, kan være på grund af at det er Alpi finér du har købt, og ikke ægte træ. Alpi finér er meget sprødt, da fibrene i træet vender forkert i forhold til åreretning, og af den grund at det i praksis bare er en krydsfinér plade som er skåret til finér og derved også består af en mængde lim.

Men helt sikkert et godt råd, finér er lidt tricky hvis ikke man arbejder med det hver dag.
[/QUOTE]
Alpi finér? Jeg synes nu det ligner og føles som ganske almindelig finer. Det jeg mente med endestykker er det overlap, der er ud over kanten af højtalerne, er meget nemt, ved sideværts slibning/skæring, at flække...
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2013 at 22:00
Jeg kan sige med ret stor sikkerhed, at det er Alpi. Valnød ser ganske enkelt kun sådan ud, når det kommer fra Alpi. Det er ikke noget dårligt, det er en god kvalitet og det ER lavet af rigtigt træ, bare bejdset og limet sammen, og så sparer de verden for en del unødig skovhugst ved at "lave falske træsorter" i stedet for at sælge den ægte vare. F.eks. er deres Macassar finér meget populær, den bliver blandt andet brugt til JBL DD66000 Everest.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2013 at 08:50
OK. Så er det knageme godt lavet. Jeg ville ikke kunne se forskel... Confused
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2013 at 17:23
Det er også ret godt lavet, hvis ikke man arbejder med træ hver dag, så er det også lidt svært at se forskellen, men den største forskel er at træet er meget ensartet ligeåret, det er valnød som regel ikke.

Du kan prøve at tage et kig på hvad de laver af forskellige  træsorter:
http://www.alpiwood.com/en/Alpen!sord_Collection
Især deres Crown Wenge ligner det ægte træ fuldstændigt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz