Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: ripoll kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


ripoll kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ripoll kabinet
    Posted: 25 Okt 2012 at 17:16
En interessant ting ved Ripol konstruktionen er at den belaster wooferen så dens Fs falder og samtidig stiger Q´et en smule. To ting som går i den rigtige retning hvis man gerne vil have den til, at lave dyb bas.
Afhængig af, hvordan man vil bruge den, så synes jeg et lille minus ved denne form for foldede dipole kabinetter er, at man får en resonans lidt længere oppe i frekvens, så de egner sig bedst som deciderede subwoofere.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2012 at 18:00
Så måtte man jo lige tegne en Ripol med 8stk Peerless SLS 8" 


Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2012 at 21:18
Hehe busk... godt at se en seriøs konstruktion på tegnebordet Big smile
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2012 at 21:31
hvad enhed ville i bruge til det system? ud over den 8" sls

jeg ved at gradient bruger en større sls enhed, så den på göteborg messen i år
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2012 at 08:49
Originally posted by ronnie rasmussen

hvad enhed ville i bruge til det system? ud over den 8" sls

jeg ved at gradient bruger en større sls enhed, så den på göteborg messen i år
Du kan vel bruge alle enheder der opfylder nedenstående krav.
Måske med undtagelse af enheder med ventileret polstykke, men det ved jeg ikke, bare en tanke da den akustiske kortslutning måske kan komme den vej.
 
Originally posted by Fasen

Qt mellem 0.5-0.7 (i følge Simon Wink) Høj følsomhed, gerne stor x-max og RIGELIGT med smør...Ehh membranareal Smile
 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2012 at 16:06
Hej
Helt i korte vendinger (for en amatør som mig) kan jeg da få en forklaring på forskellen (fordele og ulemper) mellem denne type ripol og en lukket sub med aktiv + passive elementer?
Jeg tænker på lyd, integration med lytterummet, let/svær at opsætte. etc etc Wink
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
fimpe View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 08 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 4
  Quote fimpe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2012 at 13:25
Har luret på denne konstruktion, har 4 enheder sidende i nogle ordentlige klipperter af TL kabinetter fra Klang&Ton konstruktion "CT", i dag bruges de udelukkende til film. Måske kan de her også bruges til film Ermm selvom de måske ikke giver det samme tryk som de gamle, til gengæld går de så en del dybere.
 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2012 at 10:47
Til Svenskeren og andre interesserede! Dipole/lukket boks i korte vendinger er svær, men jeg prøver.
Den lukkede boks ved bas, har en lyd udstråling som er rundstrålende, altså lige meget tryk til alle sider, mens dipole konstruktionen har sin udstråling ud for enhederne, eller i Ripole konstruktionen er det ud for de "slots" som lukker trykket ud. Det kan betyde Dipole konstruktionen ikke anslår rum resonanser på samme måde som den lukkede boks, og ofte i mindre grad. Til gengæld påvirkes dens lydudstråling på en anden måde når den står tæt på vægge. I et hjørne eller helt op ad en væg får den normalt endnu mindre output en den lukkede boks, man skal huske for og bagside i dipole konstruktionen "kortslutter hinanden". Den står bedst frit af væggene eller langs en enkelt væg.
Et minus ved dipole er, at lydnivauet falder med 6 db fra den frekvens hvor baffle størrelsen gør at for og bagside begynder at "kortslutte" hinanden. Det gør, at man stort set altid vil få et ineffektivt system, hvis ikke baffelen skal være på størrelse med et bordtennisbord!
Den største fordel ved dipole synes jeg er, at du slipper for refleksionerne og tryk, som vil være inde i en højttaler boks bag ved basmembran. Dog hvis man folder dipolen og spiller ud igennem nogle slots så vil man få resonancer på frekvensgangen, men som regel højere oppe i frekvens en subwoofer området. men det er et spændende princip, som jeg synes vi dyrker for lidt i DK, selv om Jamo vel egentlig har sat bølgen igang, internationalt med dipole med dynamiske enheder.
Det bedste sub-bas system jeg endnu har lavet, var med to Scan SPeak 26W´er i en H-baffle, med en Lyngdorf roomcorrection til, at rette frekvens gangen op i bunden, og samtidig sørge for LP filter opad til, sammen med tidskorrektionen til front højttalerne. Sub´en stod så mellem højttalerne godt fri af bag væggen.  Det lyder både luftigt og kontant, dynamisk, men til gengæld føler man ikke bassen så meget på kroppen, da trykket bliver udlignet til en vis grænse. Men man kan virkelig høre hvad der foregår i bassen, En gulvbas får virkelig fin opløsning.
Jeg prøvede i øvrigt også med to Vifa M26´er med en blødere papir membran med det lød mudrede i sammenligning, så de røg ud igen. Det er et meget afslørende system, men det sætter nogle krav til placering i stuen som de færrest kan finde sig i ..... eller i alt fald :  She who must be obeyed, ikke kan acceptere.....
Jeg vil lige nævne, at der altid tales meget om høj Q enheder til åbenbaffle højttalere, for at bassen ikke skal rulle af for tidlig, men jeg har god erfaring med enheder som har Q fra 0.3 - 0.5, jeg mener måske en da, de er mest velegnede da bafflen i sig selv er mest bestemmende for, hvordan systemet ruller af, det kræver selvfølgelig at bafflen her lidt sidder så der er noget "kortslutnings vej".
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2012 at 14:47
Hej Hylle
Tak for den meget fine forklaring.
Selvom jeg har en meget forstående "generalinde" hjemme, så ender jeg nok alligevel med sub-terninger med 1 aktiv og 2 passive enheder. Det virker til at passe mig rigtig fint, da jeg elsker at kunne mærke bassen når filmen ruller hen over lærredet Wink
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2012 at 14:53
Til bio duer dipol ikke, efter min mening. Der mangler den fysiske kobling til rummet der gør det fedt at se film. Personligt er jeg MEGET heldig at have en ultra forstående hustru, så jeg har både min dipol (som dog ikke står optimalt, men man kan ikke få alt) og en hjemmebio sub med 1 stk 10" XLS med 2 XLS slaver. Best of both worlds (eller tæt på Wink)
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz