Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Villemoes Audio - Vector Three
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Villemoes Audio - Vector Three

 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516>
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Villemoes Audio - Vector Three
    Posted: 15 Aug 2015 at 23:55
Hej igen...

Ja, så blev det til lidt prøven af filtre, for lige at finde ud af karakteristikken af filter som jeg syntes virker bedst til disse enheder. En meget blød afrulning gav ikke megen lyd af sig, derimod, en højere orden på mellemtonerne, baseret på en måling i lyttepositionen har tilsyneladende givet pote. På en afstand af 3 meter fra baffel og en vinkel på 15 grader off axis, målt i diskantens højde, er der 18mm (ca. 53us) "tidsfejl" imellem mellemtone og diskant.

Her er billeder af det simulerede filter:



Målingerne her, er lidt fattige i "bunden" pga. afstanden til mikrofonen, men der hvor det er vigtigt, er de fint detaljerede:









Basserne er ikke simuleret med, da deling imellem bass og mellemtone gøres aktivt. Der er lavet målinger 30cm fra og imellem enhederne for at finde den rette delefrekvens der. Derfor er det simulerede filter ovenfor med en aktiv deling før alle enheder (-1db / 150Hz LR 12db).

Basserne er delt ved 200Hz LR 12db.

MVH
Michael M

Edited by GlayZ3R - 16 Aug 2015 at 00:02
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2015 at 15:28
Ser rigtigt godt ud Michael Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 14:45
Jeg var ude at høre Michaels højttalere i weekenden. Der er absolut sket ting og sager med lyden. Højttalerne med de nye enheder og det nye filter er afgjort mere helstøbte end den tidligere version. Klangbalancen er rigtig fin, men meget væsentligt så er lyden meget homogen. Der er tydeligvis forbedret power respons. Alle højttalere har deres egen karakter - og disse er ingen undtagelse. De ret store højttalere i den relativt lille stue giver en studieagtig live-lyd. Sprødheden i bas-mellemtonerne klæder den tørre bas (fra de lukkede kabinetter) godt. I den henseende er lyden meget komplet. Den vigtigste iagttagelse, jeg gjorde, var, at jeg ikke tog mig selv i at sidde og lytte teknisk. Man kan umiddelbart bare sætte sig ned og lytte til musik på disse kæmper uden at være generet af trælse betoninger eller resonant karakter. Ligeledes oplevede jeg ikke samme problemer med room modes i bassen som tidligere. Måske står sofaen anderledes end før (?) eller også er det den lille/bløde dæmpning omkring 50 Hz, som Michael har leget med i det digitale filter, der gør forskellen - det har i hvert fald gjort en hørbar forskel til det bedre i dette rum. Alt i alt en god uanstrengt lytteoplevelse, hvor man ikke bare fik lyst til at ændre på noget. Tak til Michael for en hyggelig eftermiddag. 

Edited by USXX - 01 Sep 2015 at 14:47
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 18:01
Clap
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 19:57
Hej Ulrik

Tusind tak for din anmeldelse og en hyggelig lytte-session.
Tredje gang var lykkens gang, helt bestemt er det da også, at jeg er ovenud glad for den lyd der kommer ud af mine højttalere lige pt. :-)

De nye alu-mellemtoner har da helt sikkert bidraget med noget godt, og bedre er jo også at jeg igen måtte og skulle få det til at blive bedre end før... - Det lykkedes sq meget godt syntes jeg, lyden er en hel del mere som det visuelle indtryk :-)

Bliv endelig ved med at lave fantastiske enheder, glæder mig til at se de nye Carbon-Rohacell enheder...

- Til dem som ikke har hørt disse højttalere eller dem som hørte dem til julefrokosten under "unfair" betingelser, stik da hovedet ind en dag, jeg laver kaffe og smider en øl på bordet hvis man lyster... Så snakker vi lidt højttalere og "lufter" ørerne lidt :-)

MVH
Michael M

Edited by GlayZ3R - 01 Sep 2015 at 20:15
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 22:20
Fedt at du ikke giver så let op Michael og har forbedret konstruktionen.

Hvor stor en ændring har du lavet i filteret for at få alubasserne til at virke i konstruktionen?


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 23:17
Hej Brian

Takker !
Jeg har egentlig ikke ændret så fandens meget, de arter sig rimelig ens de 6" enheder tror jeg. Selvfølgelig er der gjort noget som helt nye målinger og en lidt anden filosofi i filteret. Til at starte med, ville der nok egentlig komme nogenlunde ok lyd fra dem med det i forvejen spillende filter... - dog med en dæmpning af diskanten, da disse mellemtoner har en lidt lavere følsomhed end de gamle NRX'ere.

En anden filosofi har gjort at jeg har måttet dele mellemtonerne 3.ordens istedet for originalt, 2.ordens. I et MTM arrangement, vil jeg prøve at fange et "kort" sammenspils-forløb, mellemt. og disk. imellem, da jeg syntes at lyttepositionen derved bliver lidt mindre kritisk.

Det gøres jo ikke nemt, det er jo et kompromis man må gøre, for ikke at have et for højt Q ved delefrekvensen på de omhandlende enheder. Jeg syntes at Q'et er acceptabelt (se ovenfor), og der høres umiddelbart ikke noget skarpt eller noget som "stikker af".

Men som skrevet ovenfor, har det 3.ordens filter på mellemtonerne gjort dem pænt "vågne", de spiller med aggressivitet, uden at blive spidse at høre på.

Har også brugt en hel del tid på sammenspillet mellem bass og mellemt., da det også er en svær ting med så mange enheder syntes jeg.
Men efter noget tid, faldt det lige pludselig på plads, og har ikke rørt det siden fredag aften... - syntes at kunne fornemme en fremgang i takt med at alu-mellemtonerne blev tilspillet.

- Ja, kom gerne forbi til et lyt...



MVH
Michael M

Edited by GlayZ3R - 01 Sep 2015 at 23:22
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2016 at 19:06
Jeg havde fornøjelsen af idag og høre Michaels anlæg. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, hvordan det har lyt tidligere, men jeg synes det løs rigtig godt. Fint detaljeret i hele frekvens området godt med attack og dynamik, meget homogen, der er ikke noget som stikker af. Mest imponeret var jeg af det, jeg ikke selv har i mit anlæg på samme overbevisende måde, nemlig bassen som har punch og kan gengive små detaljer og niveau spring på basstrenge osv i et os samme system Thumbs Up
Jeg vil sige højttalerene må være færdige nu, eneste input jeg kan give er evt at afprøve nogle papier i olie kondensatorer i diskant filteret. Men det er jo gerne en dyr fornøjelse.... Jeg vil også have en stor højttaler!!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2016 at 00:39
Hej GlayZ3R.

Det er en spændende konstruktion (har fulgt med fra starten) og er selv til store højttalere

Har du noget at udsætte på de 10" basser?

Jeg leder efter basser til mit næste projekt, og de 10" SB29SWNRX-S75-6 har tæt på optimale T/S parametre til mit projekt.
Jeg overvejer 4 styk per side i hvert sit lukkede kammer.

Desværre har de lidt prisen mod sig (ja, jeg er pris-snob ) og jeg er derfor i tvivl om de kan matche de basser jeg ellers arbejder med fra Audio Technology og Eton, som ligger i 3500-6000 kroner/stk. klassen.
Det vil selvfølgelig være fedt hvis de kan matche de langt dyrere enheder
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2016 at 17:40
Hej Daniel

Jamen, jeg syntes at de gør det fantastisk, eller rettere, meget godt for deres størrelse. De slår hårdt, går ok dybt og er hurtige pga. det kraftige motor-system.

Nu ved jeg jo at du tilfældigvis er fra sjælland, men ellers var det jo nærliggende at komme forbi til et lyt, nu når jeg har dem spillende i det lukkede kabinet som du ønsker.

Lyder ellers spændende med dit projekt :-)

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1213141516>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz