Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Villemoes Audio - Vector Three
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Villemoes Audio - Vector Three

 Post Reply Post Reply Page  <12345 16>
Author
Message Reverse Sort Order
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Villemoes Audio - Vector Three
    Posted: 01 Sep 2015 at 22:20
Fedt at du ikke giver så let op Michael og har forbedret konstruktionen.

Hvor stor en ændring har du lavet i filteret for at få alubasserne til at virke i konstruktionen?


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 19:57
Hej Ulrik

Tusind tak for din anmeldelse og en hyggelig lytte-session.
Tredje gang var lykkens gang, helt bestemt er det da også, at jeg er ovenud glad for den lyd der kommer ud af mine højttalere lige pt. :-)

De nye alu-mellemtoner har da helt sikkert bidraget med noget godt, og bedre er jo også at jeg igen måtte og skulle få det til at blive bedre end før... - Det lykkedes sq meget godt syntes jeg, lyden er en hel del mere som det visuelle indtryk :-)

Bliv endelig ved med at lave fantastiske enheder, glæder mig til at se de nye Carbon-Rohacell enheder...

- Til dem som ikke har hørt disse højttalere eller dem som hørte dem til julefrokosten under "unfair" betingelser, stik da hovedet ind en dag, jeg laver kaffe og smider en øl på bordet hvis man lyster... Så snakker vi lidt højttalere og "lufter" ørerne lidt :-)

MVH
Michael M

Edited by GlayZ3R - 01 Sep 2015 at 20:15
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 18:01
Clap
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2015 at 14:45
Jeg var ude at høre Michaels højttalere i weekenden. Der er absolut sket ting og sager med lyden. Højttalerne med de nye enheder og det nye filter er afgjort mere helstøbte end den tidligere version. Klangbalancen er rigtig fin, men meget væsentligt så er lyden meget homogen. Der er tydeligvis forbedret power respons. Alle højttalere har deres egen karakter - og disse er ingen undtagelse. De ret store højttalere i den relativt lille stue giver en studieagtig live-lyd. Sprødheden i bas-mellemtonerne klæder den tørre bas (fra de lukkede kabinetter) godt. I den henseende er lyden meget komplet. Den vigtigste iagttagelse, jeg gjorde, var, at jeg ikke tog mig selv i at sidde og lytte teknisk. Man kan umiddelbart bare sætte sig ned og lytte til musik på disse kæmper uden at være generet af trælse betoninger eller resonant karakter. Ligeledes oplevede jeg ikke samme problemer med room modes i bassen som tidligere. Måske står sofaen anderledes end før (?) eller også er det den lille/bløde dæmpning omkring 50 Hz, som Michael har leget med i det digitale filter, der gør forskellen - det har i hvert fald gjort en hørbar forskel til det bedre i dette rum. Alt i alt en god uanstrengt lytteoplevelse, hvor man ikke bare fik lyst til at ændre på noget. Tak til Michael for en hyggelig eftermiddag. 

Edited by USXX - 01 Sep 2015 at 14:47
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Aug 2015 at 15:28
Ser rigtigt godt ud Michael Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2015 at 23:55
Hej igen...

Ja, så blev det til lidt prøven af filtre, for lige at finde ud af karakteristikken af filter som jeg syntes virker bedst til disse enheder. En meget blød afrulning gav ikke megen lyd af sig, derimod, en højere orden på mellemtonerne, baseret på en måling i lyttepositionen har tilsyneladende givet pote. På en afstand af 3 meter fra baffel og en vinkel på 15 grader off axis, målt i diskantens højde, er der 18mm (ca. 53us) "tidsfejl" imellem mellemtone og diskant.

Her er billeder af det simulerede filter:



Målingerne her, er lidt fattige i "bunden" pga. afstanden til mikrofonen, men der hvor det er vigtigt, er de fint detaljerede:









Basserne er ikke simuleret med, da deling imellem bass og mellemtone gøres aktivt. Der er lavet målinger 30cm fra og imellem enhederne for at finde den rette delefrekvens der. Derfor er det simulerede filter ovenfor med en aktiv deling før alle enheder (-1db / 150Hz LR 12db).

Basserne er delt ved 200Hz LR 12db.

MVH
Michael M

Edited by GlayZ3R - 16 Aug 2015 at 00:02
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2015 at 10:35
@ Ulrik,
- Spændende med den nye CRC enhed der :-) Håber at denne her NAC den gør det godt i mine ører, ellers må man jo prøve andet... Igen, det er pisse fedt syntes jeg, at i beholder den kurv til så mange versioner. Det gør det en del nemmere/sjovere for selvbyggeren, at lave upgrades hen ad vejen :-) Det kan selvfølgelig være at kabinetvolumen ikke passer til de forskellige versioner, men for mig er det knap så vigtigt, da de kun skal fungere i mellembåndet, og spiller i et rimelig stort halvåbent kabinet.

Nå men, her i går aftes fik jeg målt og lavet et filter som jeg kan starte med at lytte lidt på.
Har ramt ca. samme frekvensgang/delefrekvens som med de gamle (NRX'ere) og allerede nu er de mere detaljerede/åbne at lytte på. Vokalen er lidt lysere, men det er vel forventet med en sådan alu-cone. Den virker hurtigere, god energi fra slagtøj og guitaren er sprød...

Bliver lidt spændende at have et mere dybdegående lyt senere idag :-)

MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2015 at 19:56
Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2015 at 14:37
Det bliver hurtigt alt for meget tekst, hvis jeg begynder at forklare mig, så det vil jeg lade folk selv afgøre - ellers må vi tage det til julefrokosten. MFP er blevet meget populær.

NRX: Papir med papyrusfibre.
MFC: Mineralfyldt polypropylen, forbedret stabilitet i kantophæng.
NAC: Geometrisk afstivet aluminium, samme kantophæng som MFC.
CRC: Kulfiber/Rohacell sandwich, samme kantophæng som MFC/NAC, forbedret linearitet i spideren, ventileret spole.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2015 at 21:44
Ulrik, kan du ikke ultrakort beskrive de væsentligste styrker og svagheder ved hhv.
NRX = Fiber (=pap?)
NAC = Alu
MFP = mineralfyldt PP
CRC = Kulfiber/rohacell

På forhånd tak Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 16>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz