Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer typer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer typer

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer typer
    Posted: 22 Okt 2012 at 13:29
Hej folkens

Jeg er blevet inspireret af mine LAT 500. Der dog ikke give det dybe hug, som en stor enhed kan, men de vibrere til gengæld ikke i kabinettet, hvilket jeg syntes giver en positiv virkning på lydkvaliteten
Jeg kunne måske blot bygge kraftigere kabinetter til mine XXLS 12" 830952. Men kigger på mulighederne for at lave enten et kabinet med 2 enheder, paceret magnet imod magnet.
Eller som her, klippet fra MK's hjemmeside:
MK SOUND’s Push-Pull Dual Driver Configuration delivers a major improvement in bass detail and articulation by virtually eliminating even-order harmonic distortion and doubling the sound power per watt of amplifier power, for 6 dB of additional output.

Jeg har ikke brug for den ekstra følsomhed, har rigeligt med bas. Men er nysgerrig, hvad angår kvaliteten af bassen.

Er der nogen som har erfaringer med de 2 principper og om de endeligt vil give så meget bedre bas end andre principper. Jeg er villig til at se på andre enheder. Og har planer om at lave 2 stk, da jeg mener det giver en bedre kobling til et lytterum, når man placere subwoofere mere end et sted.

Jeg har 2x1200W i 4 ohm at gøre godt med - og forstærkeren er meget stabil i selv meget lave ohmske belastninger, desuden individuel fuld DSP-kontrol af hver subwoofer.

Udseende af subwooferen gør mig ikke så meget. Men det kunne være rart hvis den ikke kommer over 50kg pr stk. i kabinet alene, enheden osv, kan man nemlig pille ud, når den skal slæbes op i lejligheden.
Det burde nok lige nævnes at de skal bruges fra højest 80hz og ned. Så det bliver også spændende at finde ud af hvor meget harmonisk forvrængning betyder dernede.


Edited by Digital_thor - 22 Okt 2012 at 14:39
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 18:45
Skal jeg forstå det sådan at M&K bruger to enheder, monteret overfor hinanden på modstående kabinetsider? For hvis det var traditionelt push-pull med enhederne monteret "sammen" med membranerne mod hverandre, får man jo ikke +6dB.

OK, vi antager det første. Det er en rigtig god ide, især til en sub! Der er ingen nettoreaktion fra enhederne til kabinettet - konstruerer man dette, så kræfterne let overføres mellem de to chassisser, hævder nogen at kabinetvibrationerne falder med 20dB. Og den vil aldrig "danse", noget Sunfire var berygtet for.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 19:08
MK skulle benytte sig af at den ene enhed peger ind i kabinettet, med fasevendte kabler, mens den anden sidder "normalt" og normalt forbunde kabler. Dette skulle gøre at enhederne, som skal være ens, udligner hinandens forvrængning, fordi en enhed ikke opfører sig på samme måde når den bevæger sig "ud", som når den bevæger sig "ind".
Men ja... jeg kan heller ikke helt se hvordan de opnår bedre følsomhed. Men som sagt er følsomhed heller ikke helt så stort et problem for mig vedkommende.
MK benytter ikke 2 enheder med magnet imod magnet, det er noget man ser hos B&W DP1 og Dali Euphonia AS2
Jeg ved godt man ikke kan begge dele samtidig, men leger med tanken om hvor vild og god kan en sub egentlig bygges, inden for rimelighedens grænser Smile

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 20:03
Ah, NU er jeg med! Det er jo ligesom den her særdeles onde satan, som jeg havde til låns en gang i 80´erne. Hils på Audio Pro B2-50: 


- bortset fra at enhederne her altså ikke sidder overfor hinanden Smile

Ja, den placeringsform kan svært anbefales.

I øvrigt er historien om B2-50 værd at høre om. Efter et par snapse vil jeg fortælle til julefrokosten 2013! LOL
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 22:31
Hehe... den audio pro har jeg bestemt kigget på Smile  De må jo næsten arbejde ind og ud samtidig. Ellers er det svært at tro at de små 6½" enheder kan levere dyb bas. I så fald må jeg kunne montere en enhed i hver ende og opnå optimal mekanisk ophævelse. teoretisk så arbejde begge enheder jo den samme vej i Audio pro B2-50. så derfor opnår man ikke optimal udjævning af de vibrationer, som de overfører til kabinettet.... eller?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2012 at 08:43
Du har ret mht. enhederne. De bevæger sig selvfølgelig i takt - ellers ville den jo ikke sige en lyd!
Historien om B2-50 er speciel: enhederne er specialfremstillet med meget lang slaglængde. Forstærkeren har negativ udgangsimedans og kontrollerer dermed Qe.
Den spiller tordnende højt, og går dybt, fuldkommen uanstrengt.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2012 at 09:14
negativ udgangsimpedans? har googlet lidt på emnet, men det er svært at finde noget.

Men jeg kan vel stjæle lidt fra dens konstruktionsprincip og arbejde mig videre derfra?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2012 at 09:18
Jeg synes, dit oprindelige forslag med modstillede basser, den ene med magneten udad, er top. Man kan jo sætte den plade der skal bære den udadvendte bas lidt forsænket, så man ikke kan se magneten fra siden. Sådan en placering har ingen betydning for lyden, når det er en sub.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2012 at 10:34
Må vist hellere lige tegne et eller andet, som jeg kan uploade, så jeg er helt sikker på vi at vi er på bølgelængde Wink
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2012 at 14:23
lyder godt nok som et spændende projekt, følger lige lidt med
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz