Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak Sub enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak Sub enhed

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak Sub enhed
    Posted: 11 Okt 2012 at 10:12
Jeg overvejer at bygge en sub til mine standerhøjttalere, jeg er i gang med pt.
Mine standerhøjttalere er 2-vejs med SS15W og Vifa XT25 og kommer til at blive drevet aktivt og delt digitalt (DSP).

Jeg har en 3. kanal ledig i hvert filter og overvejede, om jeg skulle bygge en aktiv sub til hver side.
Jeg ønsker ikke noget vildt og voldsomt, men mere at få lidt mere fylde i lyden, når jeg lytter musik. Jeg skal ikke bruge dem til noget med film overhovedet. Kun musik. Derfor søger jeg mere tør og præcis bas end buldren og bumlen. Derfor overvejer jeg at bygge lukket kabinet.

Jeg havde kigget lidt på Scanspeaks 26W/4558T00 http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf (discovery serien) eller alternativt SS 26W/8867T00 http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-8867t00.pdf (Revelator).

Den første enhed kan med rimeligt resultat (ifølge simulering her på siden) benyttes i et 50 liter lukket kabinet.
Revelator enheden dur vist ikke rigtig i lukket kabinet - men kan den så smides i et 50 liter refleks måske ?

Jeg har en magisk grænse (størrelsesmæssigt) ved ca. 50 liter (korrigeret internt volumen). Jeg ønsker ikke at have større kasser stående.

Hvad ville I anbefale af de to - eller evt. andre enheder ?


Edited by Enthusiast - 11 Okt 2012 at 10:13
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 11:10
Har haft 4 ohm versionen af 26W revelator i 60 ltr BR. Tør, dyb og meget præcis bas. Kan klart anbefales.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 15:18
der kommer en ny 32W revalator inden længe kig med her

den bliver FEEEEED

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 15:24
Originally posted by ronnie rasmussen


den bliver FEEEEED



Det bliver prisen helt sikker også Confused
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 20:57
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by ronnie rasmussen


den bliver FEEEEED



Det bliver prisen helt sikker også Confused

det kan godt ske, men den bliver helt klart fed, prøv at se følsomheden, den ligger på 90db

samt den skal kun have godt og vel det halve i kabinet i forhold til 26w revalator, og så er den 3" større i membranareal

jeg er ret sikker på den bliver pengene værd, jeg skal dælme prøve en når den kommer, evt i bilen.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 21:10
nu har jeg siddet og regnet lidt på den, den arbejder utrolig meget lig 26W8861T00 som jeg har i mit setup

den 32W i et trykkammer på 55L, så skal du bare se fest



Edited by ronnie rasmussen - 11 Okt 2012 at 21:11
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 21:26
"The motor system has heavy duty copper sleeves for reducing eddy currents and minimizing self-induction"

Det første er decideret ukorrekt. Det er jo netop kobberets opgave med den lave relative permeabilitet og høje ledningsevne at skabe eddy currents, som minimerer selvinduktionen, havde den reduceret eddy currents så havde den maksimeret selv-induktionen.

Det sidste med at den sænker selvinduktionen er helt rigtigt. Men for en subwoofer enhed kan jeg ikke se anvendelsen. Det er MINIMALT hvad det gør i dybbasområdet, mine egne simuleringer af eddy currents i kobberinge viser at man skal et stykke over de 100Hz før det rigtig har en effekt og det er jo ikke ligefrem i det område man bruger en sub. Dvs. det sænker induktionen målt ved 1kHz. Men hvor meget sænker det induktionen ved 50Hz? Mit gæt er: tæt på ingenting.

Jeg håber ikke at det er udviklingsingeniøren der har skrevet den lille tekst i databladet..
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 22:32
se der er endnu en ting eg ikke har forstand på, men du har sikkert ret. er det ikke bare at håbe den lyder godt?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2012 at 23:28
Kasper, nogen mener at lav selvinduktion medvirker til god impulsgengivelse - ligesom lav mekanisk modstand. Men hvad ved jeg.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2012 at 05:39
Det er selvfølgelig ofte en positiv ting at en enhed har lav selvinduktion hvis den samtidig har et ordentligt bl da det ofte kan fortælle noget om hvor mættet jerndele er og hvor effektive kobber dele er og dermed også lidt om linearitet. Altså ulineær forvrængning.

Dette har dog ikke det helt store med impuslresponse at gøre. Denne er i en subwooferenhed primært determineret at det filter man sætter på den.

Men det var sådanset heller ikke det jeg bed mærke i. Det var nærmere at scanspeak hævder at kopperkappen reducerer eddy currents. Det forholder sig nemlig lige omvendt.

Man kan selvfølgelig håbe at det er markettingsafdelingen der har klokket i det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz