Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Unibox hjælp - Nu med refleksbox simulation :-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Unibox hjælp - Nu med refleksbox simulation :-)

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Unibox hjælp - Nu med refleksbox simulation :-)
    Posted: 03 Okt 2012 at 18:35
Hej.
 
Jeg er i gang med at lære mig selv at modellere i Winisd og Unibox. Det går OK i winisd, men jeg er kørt lidt fast i unibox. Konkret kan jeg ikke finde ud af at oprette nye drivere i unibox. Jeg kan kun finde ud at vælge en der er i databasen i forvejen og rette den til. Mit problem er egentlig at jeg ikke kan få rettet alle parametrene til den rigtige værdi, da en del af cellerne er skrivebeskyttede. Bla. Mms, Cms, Rms og Bl er beskyttede og bliver ved med at være forkerte i forhold til det spec-sheet jeg har på sub-driveren, selv om jeg udfylder de felter der ikke er skrivebeskyttede.
 
Når jeg sammenligner resultaterne mellem winisd og unibox bliver resultatet da også markant forskelligt.

Kan det virkelig passe at man ikke selv kan tilføje nye drivere. Det virker helt skørt.
 
Please help :-)
 
Dan


Edited by tvkartoffel - 05 Okt 2012 at 11:45
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2012 at 23:00
brug evt speakerbuilder pro på forsiden
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 11:37
Hej.
 
Jeg er kommet lidt videre og har fundet ud af at bruge unibox. Jeg arbejder med en bilsubwooferenhed til brug med hjemmebio/musik. Det er denne 12" infinity enhed jeg simulerer. Dels fordi den er rimeligt billig og fordi jeg har læst at den er rimelig nem at moddelere:
 
http://winauto.ua/manuals/en/Manual-Car-subwoofer-Infinity-KAPPA-120-9W.pdf
 
Det ser ud til at holde stik i den forstand at jeg har prøvet med flere andre enheder som jeg ikke har kunnne få til at opføre sig lige så pænt i et realistisk størrelse kabinet.
 
Jeg har ladet mig inspirere af denne SVS model, uden at kopiere direkte. Målet har været at få en nogenlunde tilsvarende ydelse og størrelse uden at prisen eksploderer:
 
http://www.data-bass.com/data?page=system&id=66
 
Jeg har sim-data i PDF format her:
 
uploads/273/kappa120.9w.refleksbox.72l.pdf

uploads/273/kappa120.9w.refleksbox.72l.grafer.pdf
 
Jeg har prøvet at simulere den samme box i winisd da unibox ikke kan beregne group delay. Der får jeg max delay på ca. 31ms ved 21Hz og et jævnt stigende fase-plot der viser 305 grader ved 10Hz, 222 grader ved 20Hz og ellers et stejlt faldende plot mod hørere frekvenser.
 
Lad mig høre hvad i synes. Forslag til forbedringer eller andre relativt billige 12" enheder der er gode i en refleksbox er velkomne.
 
MVH
Dan



Edited by tvkartoffel - 05 Okt 2012 at 11:44
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:03
har du datablad over den enhed?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:04
Ja det er i bunden af første link. Kig efter 12" modellen.
 
MVH
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:07
hvad ohm kører din svingspole?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:09
Årh ja. Den er sat til 4 Ohm. Der er en kontakt på enheden der kan vælge mellem 2 og 4 Ohm. Jeg har ikke noget der er stabilt i 2 Ohm, så derfor har jeg valgt 4.
 
MVH
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:10
fornuftigt

jeg regner lige lidt

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:22
hmm hvis man tager udgangspunkt i deres eget datsablad, så er der noget gal i hvert fald

længden på deres egen port og deres portfrekvens passer ikke sammen.

når man taster alle data ind, så kommer de ud med en port på 10,2cm med en længde på 34,6cm som giver en porttuning på 30 HZ.

ifølge mine beregninger vil en 30HZ port blive 40,63 lang.

hvis du bygger den efter deres egne foreslagfår du et 3db gain ved omkring 30Hz (portfrekvensen)

jeg ville derimod lave det 79L med en port på D=10,2 L=46,2

men en enhed med så højt FS får du ikke til at arbejde ret meget dybere end 30hz.

så skla man vælge en med et rigtig lavt FS helt nede omkring de 20
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
tvkartoffel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 28 Okt 2011
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote tvkartoffel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2012 at 12:46
Angående aftemningen af boxen, har det så ikke en del at gøre med hvor meget dæmpning men putter i kassen. I unibox bliver længden af porten en del forskellig ved samme afstemning alt efter hvor meget man putter i. Jeg har valg at klikke af i "walls covered".
 
Som du kan se at den første pdf har jeg valgt 72l da jeg forestiller mig en færdig kube på 3 x 50cm. Det giver et et internt volumen på 91l ved 25mm kabinettykkelse. Så er der 19l tilbage til port, enhed, afstivning og fyld. Efter simuleringer kommer det sig ikke så nøje om jeg er et par liter fra eller til. resultater er stadig pænt og kun små variationer.
 
Jeg forstår ikke at du skriver at man ikke kan få noget ud af enheden ved lave frekvenser, fordi den har høj egenresonans. Simmen viser f3 ved 22,3Hz. Er det så forkert?
 
MVH


Edited by tvkartoffel - 05 Okt 2012 at 12:49
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz