Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Forskel pÃ¥ R29 og XT25 membran
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forskel på R29 og XT25 membran

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forskel pÃ¥ R29 og XT25 membran
    Posted: 05 Jun 2009 at 20:08
Hey,

Jeg har en R29 hvor litsetråden er gået istykker. Er R29 og XT25 så nært beslægtet at man kan bruge membran/plastholder fra en XT25 i en R29 ?

Nogen der ved det? De ligner godt nok hinanden.

Hvis man kan, nogen der har en XT25 tilovers ? LOL
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2009 at 20:37
Jeg har en del xt25 med dobbelt magnet liggende, men de er ikke så nemme at få fra hinanden, man kan ihvertfald kun komme til skruerne på frontpladen.

Jeg ville også tro at r29 har en lettere membran med en lidt anden coatning måske, den har jo noget højere følsomhed.


Edited by kappen - 05 Jun 2009 at 20:38
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2009 at 21:52
Hey,

Du piller bagkammeret af, så kan du komme til at skubbe faseplug'n af bagfra, når du har pillet frontpladen af. Det er meget nemt når man lige får det prøvet første gang. Jeg har R29'eren her og det ligner virkelig meget XT25 som jeg også har skilt af før.




Edited by syncroniq - 05 Jun 2009 at 21:58
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2009 at 23:18
Det må man sige, problemet er bare, at der på mine, sidder der en skærm rundt om begge magneter som umuliggører det. Men, med nok vold, kan det muligivs løses.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2009 at 23:43
Det er faktisk lidt svært. 
Jeg har, som kappen også siger, hørt at det er samme membran der så er coated anderledes..
Mens andre mener at det er præcis samme membran, og jeg må indrømme at hvis man vurderer membrantykkelsen ud fra hvor gennemsigtig den er, så vil jeg mene at det er samme membran med samme coatning osv. Den højere følsomhed må så ligge i motorsystemet?
Jeg mener at membranen først blev produceret i tyskland til de handsamlede enheder i DK, og at da produktionen blev flyttet til kina, bliver membranerne ogsÃ¥ fremstillet derovre. I hvert fald pÃ¥ xt25neo. Det kan man ogsÃ¥ se, da membranen virker ikke er gennemsigtig mere og virker mere "tyk" i det. Der blev vist produceret en pilotserie der kom til salg pÃ¥ frequence.dk, som stadig var med den gennemsigtige membran.
Gad vide om en xt25neo med gennemsigtig membran måler og lyder på samme måde som en med sort membran?
Jeg tror vist jeg har begge "typer" til at ligge (dog er den med gennemsigtig membran monteret i en højtaler Cry ).. Hvis jeg fÃ¥r tid kunne det være sjovt at lave en mÃ¥ling og sammenligne.
 
Mvh


Edited by Frost - 05 Jun 2009 at 23:46
Back to Top
TJL3W View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Apr 2009
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote TJL3W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 00:15
Hej
Et lille side spørgsmål:
Er det mugligt at få frontpladen i alu til xt25
 
vh.
Svend
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 09:23
Som jeg har forstået det så er det ikke muligt for selvbyggere at købe den med metalfrontplade, da det blandt andet er her at de har forsøgt at lave en forskel mellem R29 og xt25. Mener at gamut får lavet en special udgave af xt25 med metal spids og frontplade. Sidder den ikke i Phi serien?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 10:11
Hey,

Det kan godt være man skal have fat i en gammel TG30 for at de er ens. Mener BG og TG60 er lavet i østen.

Spørgsmåler er selvfølgelig nu hvor Scan-Speak er dansk og ikke har noget med fabrikken i østen at gøre mere, om de XT25 der kommer ud har den tyske membran.

Jeg mener bare at have hørt for mange år siden, at membranen var den samme. Det jeg var usikker på, var svingspolen.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jun 2009 at 22:52
Hej Syncroniq (og alle jer andre)
Nej, du kan ikke tage en XT25 mellemplade og sætte den over på en R29'er.
Den passer ganske enkelt ikke i. Da membranen har en anden geometri. Hvilket du kan se, hvis du sammenligner hvordan pluggen sidder fast på membranen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jun 2009 at 11:27
Men jeg kan vel bare skifte faseplugn ud?
Det var i hvertfaldet planen, da den på r29 ser lidt pænere ud :P
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz