Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2.5 satori med buet sider
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2.5 satori med buet sider

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 19>
Author
Message
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2.5 satori med buet sider
    Posted: 21 Okt 2012 at 21:45
Originally posted by Svend

Eksperimenterede lidt her i eftermiddag med rundsaven.
Snittede løs i 16mm MDF plade og lavede  en del 13mm dybe snit med 15 mm mellemrum, hvor pladen skal bukkes en del og med 30 mm mellemrum, hvor der skal bukkes knap så meget..
Og pladen former sig smukt og nydeligt rundt omkring de buede afstivere.
Så det bliver et kabinet med 2* 16 mm MDF og med en gang finer yderst, alternativ en 4mm X-finerplade, hvis jeg ikke formår at lime finer på en buet flade....
 
Så er der nogen, der har et par hints til
 
a. De snit kan indeholde en hulens masse lim.. Skulle man blande lim sammen med MDF snulder?
    Eller er der nogen, der har andre gode ideer?
b. Er der nogen, der har erfaring, som de vil dele, i at lægge finer på buede flader?
 
Mange hilsner Svend, der har set lyset i højtalere med buede sider.Tongue

Giver det ikke nogle "hak" i buen, at pladen ikke kan bue blødt over hele pladen, men skal gøre det i hak?

Vedr. "fyld" i alle rillerne, så har jeg læst om noget viskoelastisk lim, som skulle have en god lyddæmpende effekt - men har ikke selv kunne finde et sted af købe det. (har heller ikke gjort det store for det)

Har ikke erfaring med finer, men du kan evt. lave et jævnt pres på fineren under tørring, ved at bruge en masonitplade som du kan holde under spænd med bagageremme. 
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2012 at 22:29
Originally posted by morellen


Giver det ikke nogle "hak" i buen, at pladen ikke kan bue blødt over hele pladen, men skal gøre det i hak?

Det forvente jeg egentlig også, men den smyger sig fint og nydeligt rundt om afstiverne. (Buen er over 40 cm, gående fra 0 til 1 til 0 til -2cm), hvis det ellers er til at forstå?) 
Skal nok kaste nogle pics af mig, men mit kamera er i udu... Angry  
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2012 at 22:33
DVS en radius på ca 681mm Smile

Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 08:13
Originally posted by Bapu

DVS en radius på ca 681mm Smile

 Passer gns nok meget godt. Men det er ikke et helt rent cirkel udsnit da bagerste halvdel flader ud..
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 10:58
Originally posted by Svend

Originally posted by Bapu

DVS en radius på ca 681mm Smile

 Passer gns nok meget godt. Men det er ikke et helt rent cirkel udsnit da bagerste halvdel flader ud..

Så trækker jeg mit forsøg på at være smart tilbage Embarrassed
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 11:34
Originally posted by Bapu

Originally posted by Svend

Originally posted by Bapu

DVS en radius på ca 681mm Smile

 Passer gns nok meget godt. Men det er ikke et helt rent cirkel udsnit da bagerste halvdel flader ud..

Så trækker jeg mit forsøg på at være smart tilbage Embarrassed
Jeg sad rent faktisk at ledte efter en formel til beregning..... Smile
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 13:13
Jeg må nok ærligt tilstå at jeg ikke kan huske de forskellige geometriske formler længere. Jeg har konstrueret mig frem til resultatet som vist her på billedet. Men det skal så siges at for at denne metode kan bruges skal det være en cirkulær bue. Så tager man 2 vilkorlige steder og sætter en streg vinkelret på buen og der hvor de 2 mødes måler man så ind til buen. Spørg endelig hvis dette er forvirrende.

MVH Michael.


Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2012 at 19:32
Næh, det er da meget fornuftigt.Wink   
Jeg brugte en lang metallinial, bøjede den så den matchede 0 +1 0 -2 cm afsat på en 40 cm  streg og så nogenlunde harmonisk ud.  Og så stregede viv'en af med en blyant.... Og så er det "bare" at save derudaf... Wacko 
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2012 at 15:07
Det går lidt langsomt, men der er sket lidt.

Har fået sat 2 ekstra plader på bagsiden, og en på fronten. Derudover er der kommet en plade på top og bund.

Det er blevet sat og høvlet til så det passer og følger formen, men skal lige have en sidste gang puds.
Så mangler der kun at komme et sidste lag på siderne.

Og så alt det med hullerne og baflen Wink




Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2012 at 18:05
Regner med at der skal et lag med 6 mm mdf yderst på siderne.

Så jeg besluttede mig for lige at prøve om det kunne lade sig gøre. Om pladen knækkede og om min metode virkede.

Havde fundet ud af den metode jeg brugte til 4 mm krydsfiner ikke virkede...



Der er ikke brugt lim. Pladen var VIRKELIG svær at tvinge på plads... kunne ikke gøre det med 2 remme, og har fået røde mærker på håndfladerne. Det var ikke sådan lige til. Er er ikke engang sikker på den er helt på plads.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz