Skole-projekt hjælp søges |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Anderson
Newbie Joined: 03 Dec 2012 Location: Sønderjylland Online Status: Offline Posts: 8 |
Quote Reply
Topic: Skole-projekt hjælp søges Posted: 03 Dec 2012 at 11:34 |
Hejsa folkens.
Jeg er i gang med uddannelse som teknisk designer, og har besluttet mig for at designe en højtaler i mit grundforløbsprojekt. I den forbindelse har jeg brug for lidt hjælp, da jeg er nybegynder på området. Jeg mener at have hørt/læst et sted, at man med aktiv deling kan korrigere lidt for forkert kabinet volumen. Er det rigtigt, og hvor går grænsen hvis det er? Håber på lidt hjælp fra jer kloge mennesker
|
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 03 Dec 2012 at 12:53 |
Man kan i meget høj grad kompensere for manglende kabinetvolumen.
Grænsen for hvor meget man kan tillade sig at gøre det bunder grundlæggende i hvor meget ekstra forvrængning man kan acceptere vs hvor højt og dybt man vil spille. Det er et svært kompromis fordi at der er meget psykoakustik blandet ind i det. Det forholder sig nemlig ikke specielt intuitivt når man kigger man ulineariteter, forvrængningskomponenter og deres betydning for lydkvaliteten. Faktisk kan forstærkere med en forvrængning THD på 0.01% være tydeligt skadeligt for lydkvaliteten i lyttetests hvor basenheder kan have op i mod THD på 10% uden at det kan høres i lyttetests. Det bunder grundlæggende i hvordan vores øre/hjerne fungerer og at THD er et utroligt dårligt mål for lydkvalitet. Earl Geddes og flere har lavet undersøgelser som beviser at THD har en negativ korrelation med lydkvaliteten... Det er utroligt at det stadig er en industristandard. Han har da også et bud på hvordan man så måler forvrængnings betydning for lydkvaliteten. Men det er vist uden for dit scope.
|
|
Anderson
Newbie Joined: 03 Dec 2012 Location: Sønderjylland Online Status: Offline Posts: 8 |
Quote Reply Posted: 03 Dec 2012 at 14:10 |
Super, det var jo lige det svar jeg havde håbet på
Men gælder det så kun for bas, eller også for mellemtone? PS. Ser lige om jeg kan linke til lidt billeder på et tidspunkt
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 624 |
Quote Reply Posted: 03 Dec 2012 at 14:46 |
Det er mest i bassen at man godt kan lide at "snyde" lidt, da det er den som fylder mest og kræver det største volumen. Til f.eks en mellemtone er det typisk nemmere at give den de liter som den spiller bedst i.
Som jeg har forstået det, så er det også nemmere at høre forvrængning jo længere op i frekvens du kommer. Og det er bedst at lave et ordenligt design, frem for at justere sig ud af det med aktive filre - Selvom Kappen har evigt ret i at psykoakustik kan drille rigtig meget, dvs du f.eks godt kan lave nogle tekniske work-arounds, som teknisk er skidt, men som i mange tilfælde ikke vil opdages af lytteren |
|
JH
Enthusiast Joined: 23 Aug 2009 Location: Nivå Online Status: Offline Posts: 142 |
Quote Reply Posted: 03 Dec 2012 at 20:36 |
Hej Anderson,
Hvilket design har du helt præcis i tankerne... Jeg har rodet en del med Linux og Media Player Daemon på det sidste, og kan sagtens forestille mig forskellige praktiske og kommercielle løsninger pga af Linux og MPD som vil være interessant som afslutningopgave for en teknisk Designer. Sådan en MPD Linux box kan fjernstyres med IPad, IPhone, Android telefoner, omdanne surround lydkort til elektronisk delefilter, udføre frekvensgang korrektion, digital rum correction osv... Jeg vil gerne starte en tråd om MPD og Linux, Hvis du eller måske andre på dette Forum er interesserede.. Hilsen JH |
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 03 Dec 2012 at 22:24 |
Jeg synes det lyder spændende. Hvilke muligheder er der for at køre FIR filtre med egne filterkoefficienter (impulseresponse)?
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 624 |
Quote Reply Posted: 03 Dec 2012 at 22:38 |
Har pt en gammel T42 kørende med Linux, MPD og Hiface 2. Det bliver fjernstyret fra den Bærbar som jeg arbejder fra med Gnome client. Det virker meget stabilt, spiller perfekt, samt giver et godt overblik over musikken.
Arbejder pt på at få en Raspberry Pi op at køre, med linux, så jeg kan lave en endnu mindre FLAC-afspiller. |
|
Anderson
Newbie Joined: 03 Dec 2012 Location: Sønderjylland Online Status: Offline Posts: 8 |
Quote Reply Posted: 04 Dec 2012 at 08:34 |
Hej JH.
Det bliver en tre vejs basreflex med 2 stk 10" basser i hver. Jeg ved ikke helt hvor meget jeg kan nå at gå i detaljer den aktive deling, men det lyder meget interessant, så kom endelig med nogen mere viden |
|
Anderson
Newbie Joined: 03 Dec 2012 Location: Sønderjylland Online Status: Offline Posts: 8 |
Quote Reply Posted: 04 Dec 2012 at 09:29 |
Hmm, nu havde jeg ligge fundet et design som jeg fandt tiltalende, men havde ikke lige overvejet placering af diskant. Hvor vigtigt er det at diskanten sidder i ørehøjde, efter jeres mening? Jeg har jo set at der på Dynaudio Consequence er placeret en diskant nederst, så det må jo kunne lade sig gøre.
PS. Lige nu sidder diskanten cirka 70 cm over jorden, og nu overvejer jeg en fod på 20 cm, for at få det op i ørehøjde (planen var i første omgang justerbare spen!ses..).
Edited by Anderson - 04 Dec 2012 at 09:57 |
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 624 |
Quote Reply Posted: 04 Dec 2012 at 10:52 |
Dynaudio har gang i noget andet, som du nok ikke skal kaste dig ud i første omgang. Jeg ville holde mig til det grundlæggende. 1. Placer diskanten så afstanden til top, venstre og højre alle er forskellige afstande. Det øger chancen betragteligt for at opnå en mere jævn frekvensgang. 2. Mellemtone har bedre af at få et lidt for stort kammer, frem for et lidt for lille. også gerne så dybt, som muligt, da det forsinker lyden mest muligt, før den reflektere tilbage og "stråler" tilbage igennem membranen, som et forsinket signal af det oprindelige. Jo mere forsinket jo bedre, da det ødelægger den direkte lyd mindst muligt. Det større og dybere kammer, hjælper også til at "fange" den bagudrettede lyd bedre i dæmpematerialet, så mindst muligt "stråler" tilbage. 3. Afstanden imellem diskant og mellemtonen må helst ikke overstige bølgelængden på den frekvens, hvorved du vil dele imellem dem. Dvs. deling ved 3Khz giver 346/3000=0,115m=11,5cm imellem center af diskant og center af mellemtonen. Læs mere her: http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/driver%20offset%20calculator.html 4. Man måler normalt imellem diskant og mellemtonen, så jeg vil mene du skal sigte på samme måde når du lytter. Så derfor skal du sidder i din lytteposition og kigge på et punkt imellem diskant og mellemtonen. 5. Bassen kan du nemt placere under mellemtonen, ikke fordi den behøver, da bølgelængden er så lang i dette område at du nemt kan placere den op til 20-30 cm væk fra mellemtonen, uden at miste sammenhængen i lydbilledet. Fordelen ved at placere bassen højt, er at reducere reflektioner fra gulvet, så du igen får en mere "ren" lydproduktion. Placer til gengæld porten i bunden, da denne kobler bedre til rummet på denne måde, samt kun udsender de laveste frekvenser og derfor ikke har de samme problemer med reflektioner og den direkte lyd. Der er mange punkter, men tag endelig ikke mine ord for 100% gode vare. Undersøg selv mine påstande, det hjælper på forståelsen til dit projekt. Og giv tid til at andre kan nå at rette eller bekræfte mig på dette forum. Det kan måske blive nødvendigt Noget jeg dog har lært efter en del eksamner og skoleprojekter, er at det er vigtigt at du afgrænser dit projekt og følger din plan herefter. Der er nemlig materiale til en doktorafhandling derude. Så derfor ville jeg hellere lave et mere simpelt projekt, som er gennemført, uden løse ender, frem for at slå et for stort brød op. Edited by Digital_thor - 04 Dec 2012 at 11:23 |
|
Post Reply | Page 123> |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |