Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny 2,5 lagkage med kurver
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny 2,5 lagkage med kurver

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 19>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny 2,5 lagkage med kurver
    Posted: 10 Jul 2012 at 08:03

Jeg må sige at det ser meget fint ud det der Bapu! Clap

Svaret på dit spørgsmål: Jeg har ændret en lille smule på de originale tegninger. Mine kabinetter er noget dybere, men har samme bredde. jeg forsøgte at ramme et forholde imellem dybte og bredde på 1,6:1 - også kendt som det gyldne snit (har jeg ladet mig fortalt)
Jeg synes selv at det giver et mere harmonisk udseende.
Samtidig blev jeg anbefalet af Torben fra FreQuence at øge volumen inde i subberne fra 21 til 23 liter - så det gjorde jeg selvfølgelig også Wink
 
Du skriver at du også arbejder lidt på en sub (eller måske 2?)
Det er jeg også meget interesseret i at høre om. Jeg arbejder nemlig selv på det samme!
Hvis du er interesseret kan du læse lidt om mine tanker (og forvirring) her:
 
Jeg elsker at kigge på andres projekter. Selv er jeg nok ikke den store "nørd" når det kommer til det indvendige. jeg er mere i retningen af design - det er altid det første jeg kigger på Embarrassed
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 10 Jul 2012 at 08:04
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 13:11
Nu har jeg lige læst din tråd om sub byg, det gjorde da bare forvirringen total. Jeg havde forestillet at jeg ville bygge dette kit  http://frequence-shop.dk/produkter/8-byggesaet-subwoofere/775-pca-s12-sc/ Bare med et lidt anderledes kabinet. Muligvis noget i denne stil for at matche højttalerne Smile



Jeg kan tilføje at jeg bestemt heller ikke har den store forstand på elektronikken, min viden på området er næsten ikke eksisterende. Men det skal ikke afholde mig fra at bygge sjove og spændende kabinetter. Deri ligge charmen ved at bygge for mig. Så må andre, i dette tilfælde Torben, få dem til at lyde godt LOL 

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 14:42
det bliver da et charmerende sæt i al fald

jeg havde nok ikke brugt torbens porttuning, den er alt for lille i forhold til membranstørrelsen

tommelfinger regl i min verden siger at en 12" SKAL have en 4" port for at undgå portstøj.

det gør jo så "bare" at porten bliver længere, men det kommer til at spille bedre
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 15:02
WOW!!!
Jeg kan se det for mig med det kabinet: Super fedt design Clap
Jeg er glad for der er plads til "ikke-teknik-mennesker" her på siden - og at vi kan få hjælp af de mennesker, som er cool på det tekniske (vi takker ydmygst!)
 
Jeg kommer faktisk til at bygge mine subs med det samme element, som findes i sættet fra FreQuence:
Det element skulle kunne fungere helt godt i et lukket kabinet på 60-65 liter. jeg vil prøve med et lukket for at få en stram og hurtig gengivelse - også fordi jeg ikke har prøvet det før! LOL
 
PS: Jeg har hørt den pågældende sub ude hos FreQuence og der er smæk for skillingerne må jeg sige!!
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 15:13
Og noget helt andet:
Hvor mange plader brugte du for at skære ud til dine kabinetter?
Som det ser ud på billederne må der være ganske meget spild Confused
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 17:15
Svenskeren: Tak for roserne. Ja det er dejligt at man bliver taget så godt imod selv om man spørger om stort set alting. Der er brugt 16 lag 21 mm krydsfiner inkl bag og front dvs en dybde på 336 mmSmile
Skal et lukket sub kabinet være mindre end et portet eller er det mig der misforstår noget?

Ronnie: Tak for roserneSmile Nu du at jeg burde ændre port størrelsen til en 4" hvad ændre det på sådan rent lydmæssigt og er der en større fordel ved at have et lukket kabinet? 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 18:41
En stor enhed kan flytte mere luft, og porten skal kunne matche denne evne. Så: stor enhed, stor port. Ronnies 4" er spot on til en 12".

Om et lukket kabinet er en fordel kommer sandelig meget an på enheden. Nogle enheder kan anvendes i både lukket og refleks, mens andre absolut skal have en af delene.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 19:19
Hmm - med hensyn til størrelsen på sub-kabinetter, så ved jeg faktisk ikke om det altid gælder at et lukket kabinet skal være større end et lukket.
Ofte siges det at en lukket sub ikke kan spille så dybt, som et portet. Og jeg har også læst at det ofte kræver et lukket kabinet en større forstærker end en portet! Confused
Imens jeg nu sidder her i sofaen og skriver dette kan jeg ikke lade være med at tænke:
"Hvorfor overhovedet bygge en sub i et lukket kabinet?!?"
Felsby: Kan du (eller andre) komme med gode forklaringer på fænomenet? Embarrassed
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 19:37
Der er en anden tråd om subwooferselvbyg her på SB, kan desværre ikke lige finde den, men der kom vi omkring en del.
Generelt kan man tillade sig at udnytte hjørneplacering med en sub, da denne placering ikke vil farve nedre mellemtone, som det ellers sker. Og når man så får et basboost, er det nærliggende at vælge det simplere og mere impulstro lukkede kabinet, selvom den dybe bas er lidt svagere på papiret.
For en given afskæringsfrekvens (hvor lydtrykket er faldet fx 6dB) er refleks mere effektiv, men det er på bekostning af en stejlere afrulning. Måske er det hvad der ligger bag påstanden om større forstærkerkrav. Nogle bilstereo-sub-enheder har enormt tunge membraner, stift ophængt, med højt Q. De kræver både store forstærkere (pga den tunge membran) og lukkede kabinetter (pga det høje Q), men her er der altså en fælles årsag til de to krav!
Hifi-enheder til subwoofere kan fint udnytte begge kabinetprincipper, alt efter hvad de er designet til. 
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2012 at 20:12
felsby: Dvs at hvis jeg tager den omtalte enhed  http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf som svenskeren har i brug så vil jeg kunne undgå port tuning og oven i købet få et mindre kabinet og den "eneste" omkostning er at jeg skal have en større forstærker? Hvis det er tilfældet er der så noget i enhedens data der indikere hvor stor denne forstærker bør være?

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz