Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scanspeak Ellipticor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scanspeak Ellipticor

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 13>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scanspeak Ellipticor
    Posted: 13 Jan 2023 at 14:12
Hej

Saa i dag, er det spartel, slibe, spartel og slibe dag.. Alle skruer ud af kabinettet og det giver jo en del huller at efterarbejde. Jeg havde desvaerre kun 40mm skruer og de gik igennem et par steder og det blev for problematisk med bitumen osv. 
Fik i gaar ordnet de vaerste fejl saa nu naermer det sig mere ren finish arbejde og det tager bare laaanng tid hvis slutresultatet skal vaere flot. 

Ender med ikke at skaere bunden i 45 grader som resten da jeg paataenker at lave bundkabinetter der skal have samme dimensioner og saa ser det nok paenere ud hvis det gaar i et i mellem de 2 kabinetter.

Selve basbaflen er ikke limet med traelim, men i stedet er der brugt Duratex maling som klaebemiddel og taetning. Den er desuden skruet, men disse skruer kan hurtigt graves frem og skrues ud. Saa vil jeg kunne skifte den yderste plade hvis kabinetterne engang skal bruges til noget andet. 

Mvh Hans



Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2023 at 14:37
Jeg kan se det her Duratex også findes i hvid, som evt kan tones til en anden farve. Hved du om det er vandbaseret eller oliebaseret?
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2023 at 15:50
Hej

Det er vandbaseret og havde faktisk taenkt paa at blande de 2 farver til en graa, men tror jeg holder mig til sort igen. 

Det er en 1 liters spand jeg har og efter at have malet de store 4 gange har jeg stadig en halv spand tilbage, saa det holder godt.

Det er dog vigtigt at man faar den beregnede malerulle med da den giver strukturen.

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 13 Jan 2023 at 15:56
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2023 at 17:49
Ok, jeg troede faktisk det var malingen i sig selv der laver strukturen. Jeg troede man kunne male det på med pensel og få nogenlunde samme virkning. Det må jo betyde, hvis man bruger en finere rulle får, man en mindre rustik effekt.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2023 at 18:14
Hej

Konsistensen er som en blanding af 20 procent modellervoks og 80 procent maling. Saarn meget tyktflydende og deraf beholder det den struktur som malerrullen laver, hvor normal maling flyder ud. 

Saa ja, vil tro du kan bruge hvad du oensker af rulle. Men, det gaar ikke med pensel. 

Vil tro jeg faktisk faar malet foerste gang i morgen og saa skal det toerre i et par dage. Syntes det virker bedst med foerste lag faar lang toerretid hvorefter de andre lag nemt kan paafoeres med kun en enkelt dags mellemrum.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2023 at 15:56
Hej

Wuhuu, det gik hurtigere og bedre en forventet med at faa kabinetterne spartlet og slebet, saa har nu faaet dem malet foerste gang. Her i foerste lag har jeg blandet noget rigtigt fint savsmuld i malingen for at lave en virkelig grov bund som skal toerre i et par dage hvorefter jeg sliber det let og faar de vaerste knubber af. Derfra faar de nok en 3-4 gange Duratex i et tyndt lag. 

Jeg ligger ikke komplette billeder ind af kabinetterne foer efter julefrokosten hvor de kommer med. Lidt skal vi jo have at glaede os til.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2023 at 15:59

Lige inden sidste slibning.



Saa bliver der blandet fint savsmuld og Duratex maling.


Her kan man se den grove struktur..

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 14 Jan 2023 at 16:25
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2023 at 16:30
Fedt Thumbs Up

Det var hurtigt, du kom gennem finish arbejdet.
Men saa vil jeg glaede mig til at se dem til julefrokosten Smile
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2023 at 16:35
Hej

Tjaa, nu faar vi selvfoelgelig ogsaa at se om det var for hurtigt? Generelt har jeg ikke noget imod at det godt maa ligne noget man selv har bygget, saa det behoever ikke at ligne en Sonus faber topmodel her i stuen. 
Tror dog jeg har overgaaet mig selv denne gang med noget det ikke ligner at det er bygget af en tidligere jord og betonarbejder der som minimum arbejder i cm. 

Her er tricket med Duratex og savsmuld dog ogsaa en stor hjaelp da det sletter diverse smaafejl.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1135
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2023 at 16:48
Det ser nu nydeligt ud paa dine billeder.
Jeg har tidligere malet med en lidt tyk, sort akrylmaling (hobbymaling). Det var ogsaa ret tilgivende.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 13>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz