Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Lufter lige en tanke (Fountek og SB)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lufter lige en tanke (Fountek og SB)

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lufter lige en tanke (Fountek og SB)
    Posted: 22 Sep 2011 at 10:31
Originally posted by felsby

Jamen jeg er enig med Kasper i at ordentlig opstilling og akustisk behandling af rummet OGSÅ er underprioriteret. Det opleves bare ikke så sexet  - slet ikke når ægtefællen flipper ud over diffusere, absorbere, polstrede møbler i minimaliststuen etc. Big smile


Argh! "minimaliststue" Det lyder som et venteværelse hos en advokat, eller tandlægen. Hvis man er et hyggehoved. så må man finde sig en der kan lide det samme. ellers bliver der sgu for meget ævl og kævl til ingen verdens nytte. Og i så fald passer et sæt gode højttalere ganske fint. uden at nogen skal føle sig støt. Og jo... den slags kvinder findes heldigvis - spørg bare Busk Big smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 10:35
 se nedenfor

Edited by felsby - 22 Sep 2011 at 10:37
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 10:36
Originally posted by bdef

Det har været masser af god læsning Smile
 
Først mit syn på filtre. Når jeg laver aktive filtre, så er de ikke digitale. Det jeg godt kan lidt ved dem, er også at det filterforløb min simulering viser, faktisk passer. Højttalerenheder er så komplekse belastninger (ikke rent ohmske) at jeg ikke tror på eventuelle simuleringer jeg kan lave (bruger PSpice)
 
Jeg har også tænkt meget på om man skulle gå efter dynaudio's bløde filter teori, som medfører ekstra belastning af enhederne uden for deres brugsområde, men også har begrænset fasedrejning. Eller stejle filtre (hvis som system audio) som godt nok har meget fasedrej, men enhederne siger så ikke meget uden for deres brugsområde. Hvad jeg kan forstå af nogle af argulenterne her, så jeg ikke være bekymrede for fasedrejningen?
 
Tak mange gange for alle informationerne, forøvrigt. Jeg tror ikke jeg er tættere på en løsning, men dog blevet lidt klogere Big smile


Sorry... havde i min iver, overset at du brugte aktive filtre, som IKKE var digitale. Jeg er bare selv så glad for mine DSP baserede digitale filtre at jeg straks begyndte at skrive en masse LOL Embarrassed 
Håber dog, at der var noget af det andet som jeg skrev, som du kunne bruge Smile

Og ja! leg lidt med nogle tæpper på gulvet og en stor potteplante i hjørnet. Det kan nogle gange gøre langt større forskel end alverdens andre kreative, eventyrlige og tekniske hjælpemidler. Og så er det noget billigere og hjælper også på hyggen!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 10:36
Originally posted by kappen

Originally posted by felsby

Jamen jeg er enig med Kasper i at ordentlig opstilling og akustisk behandling af rummet OGSÅ er underprioriteret. Det opleves bare ikke så sexet  - slet ikke når ægtefællen flipper ud over diffusere, absorbere, polstrede møbler i minimaliststuen etc. Big smile

Jeg er helt enig.
Jeg mener dog ikke at man kan tillade sig at analysere en højttalere isoleret set. Man bliver nødt til at kigge på hvordan den opfører sig i et rum og hvilke responsfejl den giver anledning til (det kan være meget forskelligt fra højttaler til højttaler). Derfor mener jeg at man som højttalerbygger også skal være godt inde i rumakustik.
 
 Et startpunkt (som langtfra altid er opfyldt i kommercielle designs) er en jævn powerrespons. Philip Newell´s "constant directivity horn" som arbejder > 1kHz og har et fuldstændig jævnt faldende off-axis respons i sit arbejdsområde er et godt eksempel.
En anden, og mere ukendt (ihvertfald ikke diskuteret) faktor er HT´s Q i forhold til bas-absorptionsevnen af det rum, den spiller i: et lydhårdt rum vil overloades af en høj-Q HT, mens en stue som min, med et 50m2 trægulv, der virker som en kæmpe absorber, sagtens kan klare høj-Q systemer uden at lyde "svuppet".
Mine gamle B&W 803 lød ulideligt i betonlejligheden uanset placering. I det nye hus sang de.
 
Og her er det så, at aktive design igen kommer ind: du kan på en helt anden og effektiv måde justere bassens Q og roll-off i forhold til et passivt design.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 10:37
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by felsby

Jamen jeg er enig med Kasper i at ordentlig opstilling og akustisk behandling af rummet OGSÅ er underprioriteret. Det opleves bare ikke så sexet  - slet ikke når ægtefællen flipper ud over diffusere, absorbere, polstrede møbler i minimaliststuen etc. Big smile


Argh! "minimaliststue" Det lyder som et venteværelse hos en advokat, eller tandlægen. Hvis man er et hyggehoved. så må man finde sig en der kan lide det samme. ellers bliver der sgu for meget ævl og kævl til ingen verdens nytte. Og i så fald passer et sæt gode højttalere ganske fint. uden at nogen skal føle sig støt. Og jo... den slags kvinder findes heldigvis - spørg bare Busk Big smile
eller mig! Big smile
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 11:19
Originally posted by felsby

Originally posted by Digital_thor

Originally posted by felsby

Jamen jeg er enig med Kasper i at ordentlig opstilling og akustisk behandling af rummet OGSÅ er underprioriteret. Det opleves bare ikke så sexet  - slet ikke når ægtefællen flipper ud over diffusere, absorbere, polstrede møbler i minimaliststuen etc. Big smile


Argh! "minimaliststue" Det lyder som et venteværelse hos en advokat, eller tandlægen. Hvis man er et hyggehoved. så må man finde sig en der kan lide det samme. ellers bliver der sgu for meget ævl og kævl til ingen verdens nytte. Og i så fald passer et sæt gode højttalere ganske fint. uden at nogen skal føle sig støt. Og jo... den slags kvinder findes heldigvis - spørg bare Busk Big smile
eller mig! Big smile


Sådan! Godt at høre. Mere af den slags Clap  Thumbs Up
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 11:25
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by bdef

Det har været masser af god læsning Smile
 
Først mit syn på filtre. Når jeg laver aktive filtre, så er de ikke digitale. Det jeg godt kan lidt ved dem, er også at det filterforløb min simulering viser, faktisk passer. Højttalerenheder er så komplekse belastninger (ikke rent ohmske) at jeg ikke tror på eventuelle simuleringer jeg kan lave (bruger PSpice)
 
Jeg har også tænkt meget på om man skulle gå efter dynaudio's bløde filter teori, som medfører ekstra belastning af enhederne uden for deres brugsområde, men også har begrænset fasedrejning. Eller stejle filtre (hvis som system audio) som godt nok har meget fasedrej, men enhederne siger så ikke meget uden for deres brugsområde. Hvad jeg kan forstå af nogle af argulenterne her, så jeg ikke være bekymrede for fasedrejningen?
 
Tak mange gange for alle informationerne, forøvrigt. Jeg tror ikke jeg er tættere på en løsning, men dog blevet lidt klogere Big smile


Sorry... havde i min iver, overset at du brugte aktive filtre, som IKKE var digitale. Jeg er bare selv så glad for mine DSP baserede digitale filtre at jeg straks begyndte at skrive en masse LOL Embarrassed 
Håber dog, at der var noget af det andet som jeg skrev, som du kunne bruge Smile

Og ja! leg lidt med nogle tæpper på gulvet og en stor potteplante i hjørnet. Det kan nogle gange gøre langt større forskel end alverdens andre kreative, eventyrlige og tekniske hjælpemidler. Og så er det noget billigere og hjælper også på hyggen!

Så vidt jeg har forstået bruger du IIR filtre ikke? Fordi de har faktisk en hel del tilfælles med alm aktive filtre, faktisk mere end de har til fælles med FIR. Den eneste forskel der er på disse og de analoge aktive filtre, er at disse arbejder i z domænet istedet for s.

Man kan faktisk sagtens tage en overføringsfunktion fra laplace domænet og transformere den over i z domænet.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 12:19
Hey,

Laplace og transformers styre for vildt :)
Glæder mig til at se den nye i biffen.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 13:03
Originally posted by kappen

Originally posted by Digital_thor

Originally posted by bdef

Det har været masser af god læsning Smile
 
Først mit syn på filtre. Når jeg laver aktive filtre, så er de ikke digitale. Det jeg godt kan lidt ved dem, er også at det filterforløb min simulering viser, faktisk passer. Højttalerenheder er så komplekse belastninger (ikke rent ohmske) at jeg ikke tror på eventuelle simuleringer jeg kan lave (bruger PSpice)
 
Jeg har også tænkt meget på om man skulle gå efter dynaudio's bløde filter teori, som medfører ekstra belastning af enhederne uden for deres brugsområde, men også har begrænset fasedrejning. Eller stejle filtre (hvis som system audio) som godt nok har meget fasedrej, men enhederne siger så ikke meget uden for deres brugsområde. Hvad jeg kan forstå af nogle af argulenterne her, så jeg ikke være bekymrede for fasedrejningen?
 
Tak mange gange for alle informationerne, forøvrigt. Jeg tror ikke jeg er tættere på en løsning, men dog blevet lidt klogere Big smile


Sorry... havde i min iver, overset at du brugte aktive filtre, som IKKE var digitale. Jeg er bare selv så glad for mine DSP baserede digitale filtre at jeg straks begyndte at skrive en masse LOL Embarrassed 
Håber dog, at der var noget af det andet som jeg skrev, som du kunne bruge Smile

Og ja! leg lidt med nogle tæpper på gulvet og en stor potteplante i hjørnet. Det kan nogle gange gøre langt større forskel end alverdens andre kreative, eventyrlige og tekniske hjælpemidler. Og så er det noget billigere og hjælper også på hyggen!

Så vidt jeg har forstået bruger du IIR filtre ikke? Fordi de har faktisk en hel del tilfælles med alm aktive filtre, faktisk mere end de har til fælles med FIR. Den eneste forskel der er på disse og de analoge aktive filtre, er at disse arbejder i z domænet istedet for s.

Man kan faktisk sagtens tage en overføringsfunktion fra laplace domænet og transformere den over i z domænet.


Jo jeg bruger IIR filtre fra groundsound. Og som jeg har forstået det. så er de netop en del nemmere at have med at gøre, frem for FIR filtre. eftersom at de f.eks ikke skal have en computer kørende nonstop for at "behandle" lyden.
Men jeg har hørt både den FIR konstruktion som du så pænt refererede til, på et par sider tilbage. og jeg har også hørt IIR filtre, i et system som er sat op og målt igennem af mr. groundsound selv. Og jeg kan godt forstå mange af deres argumenter, hver især. Men jeg syntes klart at IIR filtre er de nemmeste at gå til.
Men det har måske også noget at gøre med at de filtre som jeg har, allerede er pakket pænt ind i en færdig konstruktion, med dertil hørende nem software.
Så har jeg købt en ECM8000 microfon og en lille phantom power fra lydbutikken. og så ellers gået i krig med Holms gratis program. og jeg syntes selv det falder ganske heldigt ud. selvfølgelig er der altid noget at arbejde med. Men lige nu, nyder jeg faktisk min musik mere end jeg længe har gjort. Mit største problem pt, er at min mellembasser, sidder i et forkert afstemt kabinet, som ikke er afstivet ordenligt. det giver nogle træls resonanser, som jeg klart skal arbejde mere seriøst med, i min kommende konstruktion.
Derudover fuldstændig korrekt at der er meget psykologi i denne hifi-verden. Men jeg er begyndt at lytte mere med mine øre. og en lille smule mindre med min tekniske halvdel af hjernen. og det giver altså nogle andre resultater Smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2011 at 14:28
Originally posted by kappen



 At læse lidt om rumakustik og psykoakustik og se om man kan koble det på sin viden om højttalere, skader heller ikke ens forståelse for højttalerdesign.



Er der noget du kan anbefale her? Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz