Det giver mening at undersaenke enheder :) |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Frost
Admin Group Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 670 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 Jan 2023 at 08:33 |
jeg faldt over over disse maalinger paa en peerless DX25.
Maalingerne er lavet med enheden flush mount og undersaenket : Og den normaliserede polar respons : Man kan se at naar forst man kommer tilstraekkeligt langt ud til siderne, saa har frekvensgangen stabiliseret sig igen. MEN hvis man forsoger at lave en linear frekvensgang onaxis med IKKE undersaenket diskant, saa ender det med en ikke optimal spredningskarakteristik. Jeg tror at flere (inklusiv mig selv) er faldet i denne "faelde" Ofte bliver der primaert fokuseret paa onaxis frekvensgang, og ikke taenkt meget over den energi hojtaleren sender ud i stuen ved alle andre vinkler. Denne energi forsvinder jo ikke bare, men bliver en del af den samlede lydopfattelse. Billederne stammer fra Erins Audio Corner. Mvh Frost Edit: Edited by Frost - 26 Jan 2023 at 08:37 |
|
Schlager
Enthusiast Joined: 13 Jan 2018 Location: Slagelse Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Næste trin er så, at få en fin overgang til mellemtonen, uden at contour plottet ændre spredning, hvilke er en af de vigtigste parametre, for en højtaler. Power response er ofte overladt til tilfældighederne i de fleste højtalere, men producenterne er ved at blive opmærksomme på det.
|
|
Horn må ha' synergy.
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Enig :). Her hjaelper waveguide/horn ofte gevaldigt :)
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Men det kan godt lade sig gore uden WG :)
Her er en 6" 2 vejs med satori 6" og 1" satori ringstraaler. yes den siger lidt rigeligt onaxis i toppen, det kan man sagtens tillade sig at daempe lidt. Maalingerne er ikke troværdige under ca 500hz, da oplosningen ikke er god nok. De gaar dybere ned end vist her :) Power og DI : OG jeg burde have normaliseret maalingerne saa der var ens output i bunden. Dette betyder at mine power resp simuleringer ikke er helt korrekte. Edited by Frost - 26 Jan 2023 at 09:20 |
|
Schlager
Post Options
Thanks(0)
|
Ja en form for waveguide burde være standart i alle seriøse højttaler designs, med mindre vi taler line array eller panel ht.
|
|
Horn må ha' synergy.
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
fasen paa hojtaleren i lytteposition (3m afstand) (minimumsfase)
Edited by Frost - 26 Jan 2023 at 09:25 |
|
Schlager
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor der du mellem 6" og diskant?
|
|
Horn må ha' synergy.
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
ved 1850hz ca :)
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
her maalt/simuleret med exess fase :
jeg presser maaske diskanten lidt med den lave deling, men det lyder godt naar man ikke spiller live spl :)
Edited by Frost - 26 Jan 2023 at 09:35 |
|
Schlager
Post Options
Thanks(0)
|
Dejligt når teori og måling passer sammen
|
|
Horn må ha' synergy.
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |