Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Endnu et Ã¥benbaffel projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Endnu et åbenbaffel projekt

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Endnu et Ã¥benbaffel projekt
    Posted: 08 Okt 2013 at 10:33
Kunne du prøve at beskrive nærmere hvad det er du oplever som en fordel for akustiken med den brede baffle.
Det er min erfaring at, et fælles karakteristika ved gode højtalere med bred baffle, er en dybere indsigt i optagerummets akustik, pÃ¥ de optagelser der har de fornødne kvaliteter. 



Altid på vej...
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 13:40
Uha, mine erfaringer med brede baffler er ikke helt stor nok til, at jeg har lyst til at beskrive de lydmessige fordele. Men helt generelt er det nemmere at lave filter til. Hvis man tænker sig om, når man placere enhederne. Men det er jo en universel regel.

Hvis du kommer til det jyske til årets julefrokost er du velkommen til at kigge forbi Hadsten for at lytte på mine. Det gælder også jer andre...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 13:53
Originally posted by ham_den_lange

Uha, mine erfaringer med brede baffler er ikke helt stor nok til, at jeg har lyst til at beskrive de lydmessige fordele. Men helt generelt er det nemmere at lave filter til. Hvis man tænker sig om, når man placere enhederne. Men det er jo en universel regel.

Hvis du kommer til det jyske til årets julefrokost er du velkommen til at kigge forbi Hadsten for at lytte på mine. Det gælder også jer andre...

Jeg har meldt mig til julefrokosten, sÃ¥ det ville være fint hvis jeg kunne komme forbi til et lyt, inden vi tager til julefrokosten. 
Jeg har tidligere lavet et sæt testkabinetter med nogle Scan/Speak enheder, til en bekendt der ville have en konstruktion med inspiration i Snell A3. Den havde en bred, krum baffle og var relativt nem at lave filtre til (R29, 12M og 2 stk. 18W) Den havde (pr. hukeommelse) noget af den samme evne til at gengive optagerummets akustik og perspektivet forekom naturligt pÃ¥ de rette optagelser 
Altid på vej...
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 19:10
Super fedt projekt Simon... godt at nogen vil prøve sig frem med en 15" PA enhed :-)
 
Men rolig nu, ikke noget med at smadre de stakkels menneskers trommehinder pÃ¥ dagen, de skal jo ogsÃ¥ være klar til at blive motioneret her hos mig :-)
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 19:30
Originally posted by GlayZ3R

Super fedt projekt Simon... godt at nogen vil prøve sig frem med en 15" PA enhed :-)
 
Men rolig nu, ikke noget med at smadre de stakkels menneskers trommehinder pÃ¥ dagen, de skal jo ogsÃ¥ være klar til at blive motioneret her hos mig :-)
 
MVH
Michael M

Jeg regner med at lave en aftale med Simon om at høre hans system når vi når nærmere julefrokosten.
Jeg har tænkt mig, at "gemme lidt hørelse" for det bliver absolut ogsÃ¥ ogsÃ¥ spændende at høre dit store system og hvad der ellers mÃ¥ vise sig af konstruktioner pÃ¥ dagen. 
Ikke for at kapre Simons trÃ¥d, men endte de 2 mellemtoneenheder i dit system med at være koblet parallelt ? 

Altid på vej...
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 19:42

Hej Larsen.

Svarer lige så kort jeg kan, for netop ikke at kapre tråden ;-)
 
De har spillet i parallel kobling fra starten af og til for en måneds tid siden. Jeg tog beslutningen om at prøve med 2½ vejs mellemkasse. Der er pt. ikke en så voldsom forskellighed i frekvens på de 2 enheder, men syntes at det giver en noget andet lydoplevelse. Jeg kan faktisk nu, få dem til at "hjælpe" diskanten mere, hvilket er positivt, da jeg ikke helt syntes at den waveguide gør det så godt som jeg havde forventet. Lidt krads i det lavere diskant-område.
Men alt i alt, et udemærket setup, som om ikke andet, kan give en pænt intens live-feeling engang imellem :-)
 
Lyttepositionen efter skift til 2½-vejs er også blevet mindre kritisk.
Syntes man generelt sporer en bedre opløst mellemtone med denne filter-løsning.
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 20:01
Originally posted by GlayZ3R

Hej Larsen.

Svarer lige så kort jeg kan, for netop ikke at kapre tråden ;-)
 
De har spillet i parallel kobling fra starten af og til for en måneds tid siden. Jeg tog beslutningen om at prøve med 2½ vejs mellemkasse. Der er pt. ikke en så voldsom forskellighed i frekvens på de 2 enheder, men syntes at det giver en noget andet lydoplevelse. Jeg kan faktisk nu, få dem til at "hjælpe" diskanten mere, hvilket er positivt, da jeg ikke helt syntes at den waveguide gør det så godt som jeg havde forventet. Lidt krads i det lavere diskant-område.
Men alt i alt, et udemærket setup, som om ikke andet, kan give en pænt intens live-feeling engang imellem :-)
 
Lyttepositionen efter skift til 2½-vejs er også blevet mindre kritisk.
Syntes man generelt sporer en bedre opløst mellemtone med denne filter-løsning.
 
MVH
Michael M


Ja lyttepostionen er givetvis mindre kritisk og at mellemtonen forekommer mere velopløst er givetvis 2 sider af samme sag.  
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2013 at 19:30
Originally posted by Larsen

Originally posted by GlayZ3R

Hej Larsen.

Svarer lige så kort jeg kan, for netop ikke at kapre tråden ;-)
 
De har spillet i parallel kobling fra starten af og til for en måneds tid siden. Jeg tog beslutningen om at prøve med 2½ vejs mellemkasse. Der er pt. ikke en så voldsom forskellighed i frekvens på de 2 enheder, men syntes at det giver en noget andet lydoplevelse. Jeg kan faktisk nu, få dem til at "hjælpe" diskanten mere, hvilket er positivt, da jeg ikke helt syntes at den waveguide gør det så godt som jeg havde forventet. Lidt krads i det lavere diskant-område.
Men alt i alt, et udemærket setup, som om ikke andet, kan give en pænt intens live-feeling engang imellem :-)
 
Lyttepositionen efter skift til 2½-vejs er også blevet mindre kritisk.
Syntes man generelt sporer en bedre opløst mellemtone med denne filter-løsning.
 
MVH
Michael M




Ja lyttepostionen er givetvis mindre kritisk og at mellemtonen forekommer mere velopløst er givetvis 2 sider af samme sag. 
Altid på vej...
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2013 at 11:04
Lange, har du nogen fornemmelse af hvor meget du kompensere den nedre afrulning, altså hvor stor wooferens system følsomhed. Jeg er overrasket over hvor lidt følsomhed, det ser ud til på Troels Gravesens målinger at han taber.
Samtidig, oplever du også Fs er faldet markant, når du måler impedancen, når enheden sidder i bafflen?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2013 at 13:01
Jeg har ikke korrigeret for den nedre afrulning. 
Hvis min hukommelse ikke svigter mig deler jeg ved 150 Hz og gain for begge enheder er sat til 0 dB i miniDSP'en. De få målinger jeg har lavet med hvid støj og fft analysatoren i CLIO viser, at niveauet er nogenlunde jævnt. Min stue er alt for lille til at jeg kan måle noget meningsfuldt i den ende af frekvensområdet med den normale metode. Men jeg tager højtaleren med på arbejde for at måle den, når tiden bliver til det.

Jeg har ikke mÃ¥lt Fs, sÃ¥ det kan jeg ikke udtale mig om. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz