Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub/bas del til scanspeak 8545
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub/bas del til scanspeak 8545

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub/bas del til scanspeak 8545
    Posted: 29 Apr 2010 at 22:23

Friman: det ligner meget den samme ide og placering af enhederne, det blive spændende at høre hvad du synes om dem når de kommer hjem i stuen.

Jeg ved stadig ikke hvilke bas/sub enheder jeg skal vælge der vil matche resten af højttaleren, er der nogen der ved om sb acoustics 8" kan tunes dybt nok til jeg kan undvære separat subwoofer? det er en gevaldig prisvenlig bas enhed. Jeg har også kigget og endda beregnet på peerless sls 10" men umiddelbart virker det som om SB 8" er mere velegnet. Kom endelig med nogle input. Husk jeg vil helst gå efter 2stk sub/bas enheder i hvert bundkabinet(for udseendets skyldEmbarrassed)
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2010 at 11:14
Synes at Peerless' subs har en tendens til at virke lidt "morfar" - ikke at de ikke kan arbejde, men synes de kan være rimelig tam. Ja, SB's 8" er skide billige, og de kan sagtens arbejde uden sub til musik.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2010 at 14:14
Tak JAV, Jeg har taget en beslutning! Det bliver SB 8".. 2stk i hver side. Hvis der så ikke kommer bas nok må jeg igang igen og jeg vil jo altid kunne bruge dem her som bund under baghøjttalerne.
Takker.
Så kan jeg få skruet bund kabinetterne sammen, jeg smider lidt billeder når der er noget at vise.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2010 at 14:36
Lige et hurtigt spørgsmål der nok burde stilles under "kabinet beregninger" men der er ingen grund til at starte et nyt emne for det. Jeg har lavet beregninger på SB 8" og det ser ud til jeg kan få en Fb på 28.56Hz og en F3 på 30.12Hz ved at proppe 1stk i et kabinet på 69,4L med en port på Dp 100mm og Lp34.5cm.(ved godt det skal måles bagefter)Wink
Nu til spørsmålet, når jeg bruger 2 enheder skal volumen fordobles så jeg ender på omkring de 140L  men hvad med portstørrelsen/længden ved 2 enheder?  Jeg kan næsten ikke forestille mig den også bare skal fordobles..
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2010 at 16:02
Volumen skal fordobles ja. Jeg vil ikke anbefale at tune kabinettet til bedste -3dB punkt, det går udover bassens hurtighed, selvom det måske ser flot ud på papiret.

Jeg har simuleret de 2 enheder, jeg kan lige prøve at opdatere med mit forslag når jeg er hjemme igen på søndag.
Back to Top
Winkel View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 12 Maj 2009
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote Winkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2010 at 20:16
Saa kan man se hvordan det skrider fremad med bund-delen, Jeg har stillet toppen ovenpaa for man kan faa en ide' om stoerrelsen (ved siden af staar mine gamle 3X'ere.)
 
Jeg har faaet maalt paa toppene og det ser ud til jeg rammer en delefrekvens omkring de 3,2kHz?! og at jeg skal lave et ret kraftigt dyk op til xt25'eren(12-18dB) Det lyder ret hoejt for ss 8545, Det burde vel ikke spille ret meget ind paa den oevre mellemtone at det er et lukket kabinetConfused Jeg har maalt med HOLM impulse og det skal siges jeg kun har lavet faa maalinger tidligere men at de maalinger laa noget taettere paa det forventede. Lyder det helt galt med 3,2kHz?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz