Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Vifa 8"+Stereolab horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vifa 8"+Stereolab horn

 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 20>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vifa 8"+Stereolab horn
    Posted: 07 Nov 2013 at 20:10
Jeg huskede forkert angående julefrokosten...
Jeg har ikke selv rodet med horn, men jeg har været vidne til trimningen af filter til en hornkonstruktion.
Det mest tydelige jeg lagde mærke til var, at de små ændringer man normalt næsten ikke registrerer var meget tydelige. 
Ja efter min mening har Ham_Den _lange en pointe når han siger færdige højtalere er lidt kedelige.



    
Altid på vej...
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2013 at 12:04
Her er lige en lille jule opdatering. Jeg har fået laserskåret nogle nye kraftigere holdere til mine horn, i 5mm rustfristål. Nu svejer hornene ikke mere når, man puffer til dem. Jeg har jeg malet dem sorte, jeg synes det passer bedre til resten.

Ellers får jeg ikke lavet så meget højttaler i tiden. Jeg er godt tilfreds med diskanten og den egentlige mellemtone nu. De lyder måske ikke så imponerende mere, de er ikke pågående og niveauet synes nogle måske er for lavt, men når man lytter i længere tid, synes jeg man fornemmer det er helt rigtigt. Der er diskant når der er diskant og ellers ikke, som jeg kan lide det.

Øvre bas og nedre mellemtone er lige en smule for fyldig, det betyder dybe herre stemmer ikke er helt 100% opløst, det er dog kun på få plader jeg synes det er sådan.
Det er det sidste jeg vil arbejde med, men har været lidt tilbageholdende med det, da jeg er bange for afstemningen opad til, vil gå fløjten, hvis jeg piller mere i filteret.

Ellers glæder jeg mig til, at vi skal prøve dem i BKNielsens 70 m2 stue snart.


Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2014 at 20:32
....og nu fik vi dem så prøvet i min stue,  så jeg kan da lige følge op.

Jeg har været så heldig at høre konstruktionen over tre gange, tre forskellige filtertrim. Første gang var de meget imponerende masser af hul igennem, men næsten nogle gange lidt for meget/trættende. Anden gang havde Hylle fået dæmpet toppen for meget, og detaljerne kom ikke rigtig igennem. Denne gang sidder de i skabet, vi lyttede til dem hjemme hos mig stort set hele lørdagen, og man blev ikke lyttetræt, og stadig det huld igennem, som der var med det første trim. De er virkelig blevet gode. Det eneste man måske kan sige er at bassen gerne måtte strammes lidt op, men det er en lille ting, og også lidt afhængigt af hvad vi spillede.

Det var i øvrigt også sjovt at høre dem på min egen "transistorslæde" når de nu er trimmet til/med Hylles rørforstærker, men det gik ganske fint (Hylle jeg takker for besøget :-)


Edited by bknielsen - 23 Feb 2014 at 20:34
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2014 at 23:11
Kan jeg få en invitation til næste horntræf? Smile
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 08:53
Ja, det var en rigtig sjov og hyggelig lørdag, hvor vi fik prøvet en masse forskellig grej af, i mange kombinationer.
 
Jeg er enda selv tilfreds med hornhøjttalerne nu. Jeg synes også dine egne højttalere havde bedre punch og kontrol, i dit rum i alt fald. Mine højttalere ruller lidt tidligere af, men langsomt. Det passer godt til mit rum, som ellers kan blive lidt "Booommy". Kabinettet er nok lidt til den store side, i forhold til perfekt impulsresponse. Jeg tror ikke jeg vil arbejde meget mere med højttaleren nu, men måske vil jeg prøve, at sætte en buck-magnet på bassen. Så må vi se hvad det betyder.
Jeg tror faktisk det måske ville være en fordel, at kantophænget vil være lidt stivere, så det kunne hjælpe med at holde mere kontrol over enheden.
 
Jeg har et heftigt 4 vejs system under planlægning (sikkert næste vinters projekt!), der vil jeg nok prøve med lidt mere stiftophængede PA-style enheder.
 
felsby, du og andre er altid velkommen til, at komme og høre båt-hornene, ellers skal jeg nok sige til når der bliver lidt flere samlet til et lyt.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1515
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 09:18
1000 tak, det må vi vende tilbage til!

Et stift kantophæng er kun til PA; hfibasser skal kontrolleres af magneten og have et tabsfrit ophæng - det giver efter min mening bedre mikrodynamik.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 11:00
Jeg er enig med mikrodynamikken, enheden her har faktisk ret lav tab, trods det at den her spoleformer af Alu. Den kunne nok have godt af lidt mere vægt i stedet, for at give lidt mere punch ved lave frekvenser, mms er kun 19gr for en 8". Til gengæld har den næste 94 dB følsomhed (4ohm).
Jeg mente heller ikke den skulle være meget stivere ophængt men måske +5Hz på Fs. Jeg mener enhedens parameter skal være afbalancerede, for at få kontrol, det nytter ikke noget, at bare lave dem så blødtophængt som  mulig i et reflex-system.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 11:48
Men, nu er det jo ikke sådan at de spiller "mudderbas" på nogen måde. Det er sådan set bare det eneste område, hvor man måske lige kunne pege på noget, der kunne forbedres. Som jeg også sagde i lørdags, ville jeg ikke røre mere ved konstruktionen :-)
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 659
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 12:09
Jeg ved det BKNielsen :-), der skal jo også være noget til den næste konstruktion :-)
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2014 at 12:15
Originally posted by Hylle

......det nytter ikke noget, at bare lave dem så blødtophængt som  mulig i et reflex-system.

Hvorfor ikke, hvad går galt ?
mvh. Kim
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 910111213 20>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz