Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Værkstedshøjttalere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Værkstedshøjttalere

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Værkstedshøjttalere
    Posted: 01 Aug 2011 at 19:38
Da jeg har fået et par enheder i overskud og fik kastet et par brugte Dali et eller andet kabinetter i "nakken", så er det blevet tid til et sæt værkstedshøjttalere:

Dali kabinetterne vil med en mindre modifikation ende på knap 21 liter.

Enhederne er SS18W/8530G00 og xt25.
SS18W/8530G00 har desværre lidt overlast på lidt forskellig vis (kosmetisk) og er derfor ikke værdige til at være monteret i mine stuehøjttalere.


Kabinetterne har tidligere været monteret med andre enheder


Og af med fronten.


Ekstra afstivning til ny front. Ændringen giver den ekstra nødvendige volmen.


Og den nye frontplade i 19mm mdf.

Forpladen med ramme til frontstof


Edited by ubl_ - 01 Aug 2011 at 21:24
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2011 at 14:44
Hey,

Det ser spændende ud. 
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2011 at 22:09
Ja så lykkedes det mig selvfølgelig at lave to frontplader til højre side... ups Embarrassed.
(må have været søvnig)


Edited by ubl_ - 10 Aug 2011 at 08:44
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2011 at 23:36
Originally posted by ubl_

Ja så lykkedes det mig selvfølgelig at lave to frontplader til højre side... ups Embarrassed.
(må have været søvning)
 LOLLOLWink Jeg troede kun det var mig der lavede den fejl, men nu er vi 2  Embarrassed
Michael
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2011 at 21:29
Så er der kommet basrefleksrør Wink (5 meter) Di = 45mm, Do = 50mm. Passer lige til et 50mm fostnerbor.


Jeg er forresten løbet ind i en underlig Peerless xt25TG30-04 4 ohm. DC modstanden er også unormal høj Dead. Forslag til hvad der kan være galt med den??? Jeg har heldigvis to andre der måler ok.




Edited by ubl_ - 11 Aug 2011 at 21:31
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Aug 2011 at 17:34
Nå så fik jeg målt lidt på kassen ude i haven. Jeg fik ca 6,4 ms brugbare data imellem de gates, før den første reflektion kunne ses.
Jeg indrømmer gerne at jeg er total nybegynder. Pt så har jeg siddet og fedtet lidt med filter et par timer (i LspCAD) og er ikke nået frem til noget tilnærmelsesvis brugbart endnu.Embarrassed

SÃ¥ hvis nogen har lyst til at komme med et bud sÃ¥ er i meget velkomne. 
imp_mls.zip
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Aug 2011 at 22:17
Mit første forsøg, impedansen er dog en smule lav. min 2.8 ohm for diskanten
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2011 at 07:59
Ser rigtigt godt ud.
Impedansen syntes jeg også er det sværeste at få styr på når man laver filter.
Frekvensgang og faserne kan ser vildt smukke ud, og slår man så over på impedansen, så er den gået en tur til helvede. Og jeg vil meget nødigt smide flere komponenter i end højst nødvendigt.
Men et trik der mange gange hjælper på det er at smide den serie modstand du har på diskanten hen forrest i diskant filteret.

Men smid lige et diagram.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2011 at 19:13
Diagrammet er tyvstjålet fra Troels Gravesens CSM, hvor jeg så bare har tilpasset værdierne.
http://www.troelsgravesen.dk/CSM_KIT3.htm

Overføringsfunktionen for bassen ser også lidt sjov ud. Jeg tror at baffelstepkompensationen på 5 db måske er lidt for meget.
Ja man skal jo starte et sted.


Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Aug 2011 at 20:58
Hej UBL,
 
Hvad med at impedans korrigere med et RCL led parallelt over diskanten så filteret deler korrekt. Der er jo en kæmpe pukkel lidt under delefrekvensen.
 
/JH
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz