Byg din egen måletallerken |
Post Reply |
Author | |
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 Sep 2024 at 21:14 |
I en del år har jeg taget målinger på øjemål....
Det er nu slut, for jeg har bygget en måletallerken, drejeskive eller hvad vi nu skal kalde den. Den gør livet utrolig meget lettere som højttalerbygger... I REW er det enkelt at opsætte gentagne målinger med automatisk navngivning, så 0-60 grader målinger kan klares på under 60 sekunder. MEGET anvendeligt ved test med optimering af diffraktioner. Jeg har spekuleret på hvordan jeg nemmest kunne bygge en drejetallerken og here it goes: -Gran-krydsfinér i 18 mm fra Silvan. -Små støttehjul langs kanten (Tip fra Daniel, tak for det ). De kan købes i Jem og Fix. 0,5 dråbe syrefri olie til smøring af hjulet. Ingen grund til at vælte det i olie -15 mm krydsfiner til centrering/højde på hjulet - 5*50 mm bolt med et par skiver. Min tallerken blev Ø70 cm. Skulle jeg lave noget om, havde jeg lavet den i Ø100cm. Optegning. Jeg anbefaler at lave 90 grader vinkler INDEN udskæring Masser af hjul langs kanten. Er det nødvendigt med så mange? Det ved jeg ikke, men det føles rigtigt med ekstra hjul.... Dimmeren nederst til højre bruger jeg som "styr" til vinkelrette huller. Det fungerer fremragende og jeg har brugt det i flere år. Nederst i venstre hjørne har vi dobbeltklæbende gulvtæppetape fra Jem og Fix. Jeg bruger det ofte til at fiksere emner, som ellers er svære at holde/tendens til at skride. På Youtube kan jeg se at mange Japanske snedkere også bruger tape. Enkelt og effektivt Bolten sidder løst fast. Jeg har markeret 0-180 grader på begge sider. Sigtekornet er en malerpind. Med 50-60 kg oven på skiven, kan den drejes med 1 finger. Edited by Roky - 29 Sep 2024 at 21:23 |
|
Frost
Admin Group Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er cool :)
Jeg har bygget mig sådan en her : https://www.audiomatica.com/wp/?page_id=3024 . Den snakker sammen med Clio, så den automatisk drejer højtaleren efter hver måling :) |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Smart at den kan dreje automatisk!!!
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er spændt på at høre, hvilket punkt på/under højttaleren I (hver især) bruger som center for rotation, når I måler (og hvorfor)
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruger som regel diskanten som centrum for rotationen. Eller forsøger så vidt muligt at gøre det i hvert fald :)
Derudover arbejder jeg med minimumfase, da jeg så kan “placere” enhederne på frontbafflen. Edited by Frost - 01 Okt 2024 at 11:21 |
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok også det absolut bedste kompromis - og ret optimalt, når vi taler om den øvre deling. Vil man derimod (isoleret set) måle polar-responsen for en bas ved (helt) lave frekvenser, så vil det være mere rigtigt at lade den dreje om det akustiske center, som her ligger lidt foran enheden/baflen (når man så går op i frekvens, rykker det akustiske center gradvist tættere på enheden). Dette kan være interessant læsning: Edited by USXX - 05 Okt 2024 at 10:30 |
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Tak for link.
Spændende læsning
|
|
bknielsen
Excentrisk Joined: 23 Jun 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 609 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den bliver du glad for Roky .
|
|
Diskant skal være der, men ikke høres.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |