SpeakerBuilder Homepage
Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed - SB Satori 7.5" Coaxial MT19CP-8
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SB Satori 7.5" Coaxial MT19CP-8

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Status: Offline
Points: 1524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori 7.5" Coaxial MT19CP-8
    Posted: 22 Maj 2024 at 13:50
Har nogen i forum eksperimenteret med denne enhed?
Den ser meget interessant ud, baade som "fuldtone" og som mellemtone/diskant i et trevejssystem.

USXX maa gerne komme med delefiltertips Wink

Edited by felsby - 22 Maj 2024 at 13:51
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2024 at 14:51
Det maa blive over en kold sommeroel engang. Jeg har haft eet eksperimentelt filter oppe at koere i en unik applikation (nu afmonteret), saa det er ikke universelt gyldigt. Det vil skulle rentegnes og foelges af en masse forklaringer, og det overkommer jeg ikke lige p.t. Jeg kan sige, at man kan opnaa et ganske flot sammenloeb mellem de to drivere. Diskantens frekvensgang skal (gen-)oprettes tilsvarende et horn, og impedanspunklen skal udjaevnes, da der skal deles relativt lavt. Mellemtonen kraever et par sugekredse (til henholdsvis baffelstep og opbrydning - og til korrektion af impedanspuklen, hvis der skal deles lavt med et passivt filter). Tillige vil mellemtonen kraeve daempning.

Edited by USXX - 22 Maj 2024 at 14:51
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Status: Offline
Points: 1524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2024 at 15:26
Tak, Ulrik - jeg forventede heller ikke en komplet filterloesning. Men kan du huske hvilken delefrekvens du endte paa?

Edited by felsby - 22 Maj 2024 at 15:27
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2024 at 15:37
Teoretisk set lidt for hoejt, 2,5-3 kHz. Du kan naesten se af kurverne, at du boer ligge omkring 2 kHz af hensyn til spredning og power. Af hensyn til diskantens dynamikomraade (den har relativt hoej resonansfrekvens), ville jeg nok gaa lidt paa kompromis og laegge mig taettere paa 2,5 kHz for ikke at presse den for meget ved hoejere niveauer. Jeg havde et super flot og bredt sammenloeb en smule off-axis, men power-responsen kunne godt have vaeret lidt bedre.

Edited by USXX - 22 Maj 2024 at 15:37
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2024 at 15:44
Jeg kan desuden oplyse (til brug ved filtersimulering), at det i denne konstruktion er diskanten, der er tidsforsinket. Det er naermest en fordel, at det er den vej. Det drejer sig om kun 10 us, saa der er praktisk talt perfekt time alignment.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2024 at 14:33
Dette er en mulig filterkonfiguration. Udgangspunktet har vaeret enheden monteret undersaenket og centreret i en 235 mm bred baffel med samme afstand til toppen af kabinettet som til siderne.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2024 at 14:36
Nedre deling af mellemtonen (med dertil hoerende impedanskorrektion) er ikke vist.

R2,C2 retter diskantens frekvensgang op.
L3,R6,C4 er korrektion for baffelstep.
L4,R7,C5 er daempning af det primaere opbrydningsomraade.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2024 at 14:53
Faktorernes orden er ligegyldig, saa hvorfor saetter/viser jeg alligevel C3, C4 og C5 forbundet til stel?
Der er en sodavandsis med valgfri smag til den foerste, der svarer rigtigt inden udgangen af maaneden.


Edited by USXX - 23 Maj 2024 at 15:59
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Status: Offline
Points: 1524
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2024 at 17:26
Tak, Ulrik. Jeg ser frem til en Koebenhavnerstang, jeg skal bare liiige gruble lidt...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Status: Offline
Points: 3156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2024 at 17:38
Jeg kan komme med den ledetraad, at man for at faa fuldt udbytte af strategien skal tilslutte et bestemt ben paa kondensatoren til stel - uanset at den ikke er polariseret.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd.