Projekt : Hørning horn kabinetter |
Post Reply | Page 123 9> |
Author | |
Hylle
Pro medlem Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 660 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 Jul 2022 at 10:27 |
I denne agurke tid, hvor man kan undre sig om der er liv på forumet, så begynder jeg at forberede efterårets store projekt. Da Tistrup Møblefabrik gik konkurs, blev der solgt blandt andet nogle Hørning Horn kabinetter, som jeg har købt to sæt af.
Kabintterne stod helt sikkert tilbage fordi der var små fejl på dem. Meningen er, at jeg vil lave noget efter samme koncept som Hørning, men med andre enheder: Kabinetterne virker som Troels Gravesens, 3 vejs DTQWT konstruktion. |
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Status: Offline Points: 627 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydeligt kabinet Minder mig om Jamo 707i
|
|
Hylle
Pro medlem Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 660 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fineeren ser meget rødlig ud, og skal sikkert forstille kirsebær eller rosewood.
De 2x4 basser som skal sidde på bagsiden af kabinetterne er i hus, så det ligger fast, det er SB Acoustics SB20PFCR30-8 som skal serie/parallel forbindes til 8ohm, samlet load. Der er basis for en konstruktion med ret så høj følsomhed. SB basserne har faktisk parameter meget lig de Beyma basser som Hørning bruger. For at basserne passer ordentlig i de undersænkede huller har jeg fræset nogle ringe til, at fylde undersænkningen i hullerne ud med. Så kan basserne både "ligge udenpå" kabinettet, men også monteres med magneterne ud af som Hørning gør. Jeg troede faktisk ikke der var plads til mageneterne indad i kabinettetne, men det viste det sig alligevel der var fint plads. Her er lidt prøve tilpasning med en bas enhed. Jeg har lavet en midlertidig plade hen over stik-hullerne, hvor der skal kommer ledninger igennem ud til det eksterne filter, i udviklingsperioden. Derefter kommer der en endelig terminal plade. Jeg har ikke den store tiltro til, at portene/udmundingen kommer til, at passe til den afstemning jeg ønsker, så jeg gætter på jeg ender med, at lukke dem af med en plade og isætte portrør, så man får en slags horn/refleks hybrid. Men vi får, at se.... |
|
Kong Gulerod
Selvbygger Joined: 15 Sep 2011 Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser spændende ud - og det ligner nogen meget lækre kabinetter du har fået fingre i der Hylle
|
|
Hylle
Post Options
Thanks(0)
|
Kong Gulerod, husk jeg har et sæt kabinetter mere, det kan være de bliver i overskud.... |
|
Enthusiast
Excentrisk Joined: 19 Okt 2011 Location: Storkøbenhavn Status: Offline Points: 1154 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rigtig spændende projekt - og flotte kabinetter.
Jeg prøvede også at få fingre i et sæt i sin tid, men det glippede desværre. Hvordan er kabinetterne udført mht. mellentonen? Er det et separat kammer?
|
|
Hylle
Post Options
Thanks(0)
|
Så prøver jeg lige at reklamere igen. Jeg har et ekstra sæt kabinetter som jeg nok vil af med.
Der er en åben forbindelse fra mellemtone kammeret over i et slut horn stykke som mellemtonen deler med bassen. Igen. Kig på Troels Gravesens tegning af hans DTQWT det virker på samme måde. Det er genialt…. Hvis det virker. Tanken er nok, at mellemtonen spiller uden højpas filter. Men trykket i akustisk modfase fra basserne vil begrænse udsvinget og dermed bas output på mellemtonen. Men bliver virkningen ikke let for meget eller for lidt…. Det må tiden vise! |
|
Enthusiast
Excentrisk Joined: 19 Okt 2011 Location: Storkøbenhavn Status: Offline Points: 1154 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fristende. Jeg sad i øvrigt lige og kiggede på Hørnings version. Det ser ud til, at han på et tidspunkt har brugt 8 basser per side. 4 inde i hornet og 4 udenpå - monteret i push-pull. Er der også plads til det med dine SB basser? Men det bliver selvfølgelig lidt voldsomt.
|
|
Hylle
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg troede faktisk ikke den nederste bas kunne være med magneten indad i kabinettet, men det kan PFC basserne godt, hvis man lægger den mellemring i hullet som jeg har lavet. Så jo, man kunne godt have 4 woofere med magneten indad og 4 med magneten udad.
Jeg ved jo ikke om Hørning får lavet en OEM bas ved Beyma, men SB Acoustics SB20PFCR30-8 har parameter meget lig den 8" Beyma fra Studio serien i 8ohm, Beyma har som standard i programmet. |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spændende projekt! De SB20 er bare RIGTIG fine. Ikke bare til prisen, men i det hele taget.
|
|
Post Reply | Page 123 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |