Author |
Topic Search Topic Options
|
phn2
Enthusiast
Joined: 30 Mar 2016
Status: Offline
Points: 138
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: DSP erfaringer Posted: 19 Feb 2017 at 10:22 |
Har gennem det sidste års tid bygget et nyt sæt ht, som skal ende som 3-vejs, men som pt. kører med midlertidigt passivt filter. (formt. udelukket pga. manglende support mv), men har I andre forslag/erfaringer i den prisklasse?
Edited by phn2 - 19 Feb 2017 at 10:29
|
|
Kjeldsen
Pro medlem
Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Status: Offline
Points: 179
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 Feb 2017 at 13:30 |
Hvad med en mini PC som delefilter. Her bruger du blot PC'en som DSP og et lydkort efter behag.
Fordele: Du kan benytte den seneste og bedste software. Du kan benytte IIR og FIR filtre, og kun processor sætter begrænsninger på antal TAPS.
Med ekstern lydkort kan man starte i det små, og forbedre løbende som pengene er til det.
Med equalizer APO og RePhase er software gratis, men der findes også betalingssoftware.
|
|
phn2
Enthusiast
Joined: 30 Mar 2016
Status: Offline
Points: 138
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 01 Nov 2019 at 11:33 |
sakset fra anden tråd: | TID=1751&PN=17&title=2-vejs-satori-mtm-separate-subs">17 <1 14151617> |
Author | | DannerD3H Enthusiast
Joined: 25 Sep 2018 Online Status: Offline Posts: 106 | Post Options Quote Reply Topic: 2 vejs satori mtm + separate subs Posted: 19 Okt 2019 at 15:30 |
Hej
Daniels, Kan du prøve at forklare mig det med dsp og gain lidt dybere, eller er der noget læsestof på det? Jeg kan ikke forstå det, men vil gerne!
Jeg bruger selv Hypex Fusion amps.
Det jeg har sværest ved at forstå er at jeg flere gange har hørt der skulle være forskel på at booste en frekvens i forhold til at dæmpe alle omkringliggende frekvenser. Netop for at undgå gain som du snakker om. Hvordan kan det være? Er resultatet ikke præcist det samme? Eller er der noget elektronisk forskel på at dæmpe og boost?
Hvis jeg ikke kan måle nogen forvrængningsforskel med og uden gain, er det så fordi det ikke lige kan måles eller fordi min dsp godt kan håndtere det?.
Jeg er lidt nysgerrig så håber du kan hjælpe mig! :D Jeg ved dog ikke ret meget om hvordan en dsp virker.. Min elektronik viden er ret grundlæggende. | | | daniels Enthusiast
Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Online Status: Offline Posts: 321 | Post Options Quote Reply Posted: 19 Okt 2019 at 15:56 | Hver gang du bruger et samlet gain over 0dB fra input til output, så bruger du den forstærkning der ligger i miniDSP'en, og de forstærkerkredsløb den har. Så kan man altid diskutere kvaliteten af de kredsløb - jeg kan ikke umiddelbart høre nogen forringelse, så det er der nok ikke noget galt i.
Der hvor det kan gå galt er hvis du overstiger de 12dB gain som miniDSP'en kan forstærke, for så overstyrer det med voldsom forvrænging til følge - det kan blive MEGET hørbart i grelle tilfælde. For at undgå denne overstyring, er det bare best practice ikke at hæve for meget og hellere dæmpe når man kan. For hæver du input med 6dB og laver et peak med 7dB et eller andet sted i filteret, så er du over de samlede 12dB. Min erfaring er at der ikke er noget galt i at bruge alle de 12dB der er i miniDSP'en, men at man skal bare være opmærksom på man ikke overgainer et sted. Det kan nemlig være svært at opdage ved målinger, da der kan være tale om en øget forvrængning i et skarpt peak, hvilket nok ikke er lige til at se på målinger. Og det vil også være svært at høre - lige indtil man lytter til noget musik, hvor der er fokus på det område. Så vil man kunne høre at "et eller andet" er galt. Det nemmeste er så bare at være helt sikker på sin gain struktur gennem miniDSP'en - og det gør man typisk ved ikke at gaine men dæmpe Jeg udnytter det samlede gain, så man ikke kan skrue højere op, end jeg ønsker mine højttalere skal spille. En lille ekstra beskyttelse mod fest-humør | __________________________________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem! | | DannerD3H Enthusiast
Joined: 25 Sep 2018 Online Status: Offline Posts: 106 | Post Options Quote Reply Posted: 22 Okt 2019 at 04:22 |
Okay, det giver umiddelbart mening.. hvis det betyder at et gain i filteret fungere på en anden måde end den generelle forstærkning der sker når du skruer op for musikken? Det jeg ikke forstår er hvad forskellen på at booste en frekvens i forhold til at dæmpe alt andet er, når resultatet jo bliver at man bare skruer tilsvarende højere op for musikken så.. Men hvis der er forskel på hvordan de to forstærkninger fungere så forstår jeg det! Så hvis jeg f.eks. har et gain på min bas enhed på 13 dB og min mellemtone og diskant ligger på 0 og -3 dB. Så vil det være bedre at ændre bassens gain til 0 dB, mellemtonen til -13 dB og diskanten til -16 dB?
Smart med volumenkontrol på den måde :P Jeg har begrænset mine med softclipping. Den er sat til en bestemt effekt på de forskellige enheder så jeg ikke kan skade dem. Bassen har jeg dog ikke begrænset da forstærkeren ikke er stærk nok til at bunde den ud.
| | daniels Enthusiast
Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Online Status: Offline Posts: 321 | Post Options Quote Reply Posted: 22 Okt 2019 at 11:44 | "Okay, det giver umiddelbart mening.. hvis det betyder at et gain i filteret fungere på en anden måde end den generelle forstærkning der sker når du skruer op for musikken?" Jeg er ikke helt sikker på hvad spørgsmålet er her? Ved maksimal volumen i miniDSP, er der ingen forstærkning = 0dB Når du skruer ned for volumen, så dæmper den signalet. Så volumenkontrol i miniDSP bruger ikke forstærkning, kun dæmpning. Gain er forstærkning, hvor en lille intern forstærker i miniDSP hæver signalstyrker ud over de 0dB. "Så hvis jeg f.eks. har et gain på min bas enhed på 13 dB og min mellemtone og diskant ligger på 0 og -3 dB. Så vil det være bedre at ændre bassens gain til 0 dB, mellemtonen til -13 dB og diskanten til -16 dB?"
Ja, hvis du vil være helt sikker på at din gain-struktur ikke overstyrer. Du kan også vælge bas: 12dB, mellemtone: -1dB og diskant: -4dB Så forstærker miniDSP til sine maksimale +12dB og det bør ikke give lydmæssig forringelse.
En lille note: miniDSP C-DSP modellerne har mulighed for et linjesignal på over de normale 2V. Det betyder at du kan risikere at sætte en effektforstærker til, der ikke kan håndtere signalet fra miniDSP uden at forvrænge. Jeg mener af C-DSP v1.0 standard kørte med 6V og C-DSP v2.0 kører med 4V. Det er fordi de fleste bil-amps kan justeres på input-følsomhed, og så kan man trimme sin gain-struktur på den måde. De fleste hifi-amps har ikke justerbar input-følsomhed, så man kan opleve forvrængning, hvis forstærkeren er følsom overfor højere input-spændning end 2V.
| __________________________________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem! | | DannerD3H Enthusiast
Joined: 25 Sep 2018 Online Status: Offline Posts: 106 | Post Options Quote Reply Posted: 23 Okt 2019 at 02:52 |
Aha.. mange tak for svarene! Nu forstår jeg hvad det er der sker! Det giver ok mening.
Jeg bruger som sagt ikke minidsp, men hypex. Jeg har skrevet til dem og spurgt om de kender til nogen begrænsning. Men uanset hvad vil jeg da lige prøve om jeg kan genskabe mit nuværende filter ved kun at dæmpe og se om jeg kan høre forskel!
Tak for forklaringen! | | Digital_thor Enthusiast
Joined: 03 Mar 2011 Online Status: Offline Posts: 542 | Post Options Quote Reply Posted: 25 Okt 2019 at 13:33 | Originally posted by DannerD3H
Aha.. mange tak for svarene! Nu forstår jeg hvad det er der sker! Det giver ok mening.
Jeg bruger som sagt ikke minidsp, men hypex. Jeg har skrevet til dem og spurgt om de kender til nogen begrænsning. Men uanset hvad vil jeg da lige prøve om jeg kan genskabe mit nuværende filter ved kun at dæmpe og se om jeg kan høre forskel!
Tak for forklaringen! |
Det er langt hen af vejen samme princip. I min groundsound software, har man sørget for at der som standard bliver dæmpet totalt set, hvis man laver for store hæv i DSP'en. Dvs at hvis jeg f.eks har max 10dB gain i DSP'en, men forsøger at hæve f.eks min bas med 12dB, så sænker den automatisk det totale gain med 2dB, for at undgå at jeg får klip i hardwaren. På den måde er jeg beskyttet imod overstyring/klip. Man kan så slå det fra, hvis man insistere - men hvem vil have forvrængning? Vi er alle som udgangspunkt fastlåst af en følsomhed i vores enheder og et maksimalt spændingsudsving i hhv, vores pre- , DSP og effekttrin. Men laver du en "bøf" i filteret, som bagefter bliver forstærket X antal dB i din forstærker - så bliver det noget nemmere at høre pågældende "bøf". Jeg plejer at undgå store hæv og tager som udgangspunkt fat i den mindst følsomme enhed og dæmper alle andre - især når det den enhed, som spiller lige i det følsomme registre fra 700hz til omkring 7-8Khz.
Edited by Digital_thor - 25 Okt 2019 at 13:34 | | DannerD3H Enthusiast
Joined: 25 Sep 2018 Online Status: Offline Posts: 106 | Post Options Quote Reply Posted: 28 Okt 2019 at 07:31 |
Jeg har skrevet til Hypex og her er deres svar: "Hello Daniel, In theory any gain above 0 dB at full scale input level can cause clipping but the DSP has a lot of headroom so clipping is unlikely. The DSP uses the ADAU1450. See page 89 of the data sheet here for more information about headroom: https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/ADAU1452_1451_1450.pdf
"
Så vidt jeg kan se i det datablad har DSP'en 48 dB headroom før clipping. Kan dog være jeg misforstår.. Jeg er ikke elektronikingeniør xD " Many of the signal processing functions are coded using full, 64-bit, double precision arithmetic. The serial port input and output word lengths are 24 bits, but eight extra headroom bits are used in the processor to allow internal gains of up to 48 dB without clipping. Additional gains can be achieved by initially scaling down the input signal in the DSP signal flow.
"
Jeg vil dog prøve at lege med om jeg kan høre forskel på dæmpning og forstærkning alligevel :D | | daniels Enthusiast
Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Online Status: Offline Posts: 321 | Post Options Quote Reply Posted: 28 Okt 2019 at 11:32 | Som Thorbjørn også skriver, så er der ikke forskel på om det er miniDSP eller Hypex du bruger. Samme principper Det virker voldsomt med 48dB headroom (?) Måske har de bevidst dæmpet inputfølsomheden. Kunne godt tænkes. Det er nemlig ofte et problem, når nybegyndere får fat i DSP, at de bare gainer til højre og venstre og bagefter klager over dårlig lydkvalitet. Så det kan være Hypex prøver at tage højde for det. Ikke helt dumt, da værktøjet ofte kan få skylden, når brugeren ikke bruger det rigtigt | __________________________________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem! | | DannerD3H Enthusiast
Joined: 25 Sep 2018 Online Status: Offline Posts: 106 | Post Options Quote Reply Posted: 28 Okt 2019 at 16:15 |
Ja som sagt vil jeg også prøve at bruge det korrekt, men rart at vide de har gjort hvad de kunne :)
Jeg har nok brugt det "forkert", men klager nu ikke over lydkvaliteten :P
| | Roky Enthusiast
Joined: 11 Maj 2012 Online Status: Offline Posts: 728 | Post Options Quote Reply Posted: 28 Okt 2019 at 16:43 | Jeg har miniDSP og Jriver. Jeg bruger global EQ i Jriver, hvor jeg ligeledes har ‘soft clipping’ sat som aktivt. Den blokerer KUN signalet ved niveauer over 100 procent - Det er ISÆR rart når jeg i ny og næ kommer til at taste forkert værdi. Det er meget simpelt- hæver jeg niveauet med 3 dB et sted i kurven, så sænker jeg niveauet med -3 dB på begge kanaler i Jriver. Flere indspilninger end man skulle tror klipper faktisk i passager af numre (det kan jeg følge med i via softklipping). Værd at bemærke, er at niveau på USB til spdif convertere er forskellig - men de fleste passer godt med minidsp tænker jeg.
Jeg følger også oftest logikken i at sænke niveauet. Men hvis bassen eks skal hæves 4 dB for at følge de andre enheder i følsomhed, så sænker jeg ikke pr automatik de andre.
Bitopløsningen i de fleste dsp’er er i dag så høj, at man nemt kan slippe afsted med både at hæve eller sænke enhederne i niveau. Jeg tror dog samtidig det er vigtigt at eksperimentere hvad der lyder bedst - ikke om lyden forvrænger, men om der ganske enkelt kommer mere dynamik hvis man skruer lidt op for niveauet.
I min minidsp kunne jeg snildt hæve niveauet med 6 dB. Men jeg foretrækker systemet ikke er sat højere i følsomhed end ørerne har godt af. |
|
|
|
Edited by phn2 - 01 Nov 2019 at 11:38
|
|
phn2
Enthusiast
Joined: 30 Mar 2016
Status: Offline
Points: 138
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 Apr 2020 at 13:37 |
Er der nogen med dsp-xo som kører uden beskyttelse i form af kondensator før diskant? Prisen på ordentlige kondisser overstiger jo nogen gange prisen på diskanten...
|
|
Roky
Excentrisk
Joined: 11 Maj 2012
Status: Offline
Points: 857
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 Apr 2020 at 17:50 |
Jeg har for nyligt taget skridtet til Hypex Fusion amps. FA123. Det tog noget tid ikke mindst opsparing, at tage skridtet. Jeg har ikke fortrudt det et sekund. Der er absolut NUL problemer med støj (Jeg har SB29 Satori dvs + 95 dB følsomhed). Der er enkelte på eks. diyaudio, som skriver med problemer med holdbarhed. Jeg håber det er et enkelttilfælde og ikke generelt. Lyden er mindst en klasse over miniDSP. Softwaren er ikke så intuitiv som miniDSP. Det virker ikke særlig gennemtænkt. Men det virker. Og det er stabilt. Der er MEGET lidt forskel på de analoge og digitale indgange. Hvis du fortsat overvejer DSP, så vil jeg klart overveje at gå i den retning.
Jeg kan ikke anbefale USB-lydkort. Det virker fint til stereo, men lige så snart der er flere kanaler, så kører det ikke stabilt. Tro mig - Jeg har prøvet ALT på min computer.
MiniDSP er godt, men det er ikke samme klasse som Hypex, er min erfaring nu. Det er også dejlig nemt at det hele er samlet i modulet.
Jeg benyttede en kondensator da jeg startede ude for snart 10 år siden, med USB-lydkort. Kort efter fjernede jeg den og har ikke haft en på siden. Hverken USB-lydkort eller miniDSP. Jeg har aldrig haft en enhed der er gået i stykker.
Hvis du bruger en bånddiskant eller andet der ikke er glad for at blive koblet direkte til en forstærker, så er det en helt anden sag!
Det er jo også en mulighed at bevare det passive filter til diskanten, eller integrere det i det digitale, hvis du deler aktivt.
Edited by Roky - 09 Apr 2020 at 17:53
|
|
JAV
Excentrisk
Joined: 04 Jan 2010
Status: Offline
Points: 933
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 Apr 2020 at 18:34 |
Lyder spændende, Roky. Jeg regner også med at bruge FA123 på mit PA projekt. Hvilken højttaler har du sat den til?
|
|
Roky
Excentrisk
Joined: 11 Maj 2012
Status: Offline
Points: 857
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 Apr 2020 at 19:09 |
JAV: Det er disse her: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1991&PN=1&title=rokys-3-vejs-retro-aktive-hjttaler
Med nul støj vil det sige, at det kun er akkurat hørbart 30 cm væk fra diskanten. Derudover er der ingen ting. Absolut støjfrit. Bassen er mindst lige så god som mine Icepower 125 ASX2.
Jeg har bygget et par små kasser i birkekrydsfiner til dem - Vil lave lidt huller til udluftning.
En anden fed feature ved dem, er at forsinkelsen på lyden mellem input og til lyden kommer ud, er nede under 2 ms, såvidt jeg husker. I praksis betyder det, at der ingen problemer overhovedet er med lipsync ved afpilning af film. De slukker selv (efter den tid man har bestemt) - Det virker næsten stabilt, dvs. enkelte gange slukker de ikke. Tror ligeså meget det er fordi jeg ikke har leget så meget med det. Man kan nemlig sætte følsomheden på det.
Fjernbetjeningen ligner noget der er løgn, i forhold til, at jeg har været vant til at kunne styre miniDSP med en af de gamle Apple alu-remotes - Men den er jo så efter min mening også den fedeste remote der findes En stor del af tiden, styrer jeg dog volumen fra enten spotify eller PC'en.
Det er svært at beskrive forstærkerne (rum, højttaler og delefilter betyder klart mere), men jeg vil sige de på en gang er både åbne og varme i klangen. Jeg tror jeg har den opfattelse, fordi forstærkerne simpelthen bare er godt skruet sammen med lav forvrængning osv.
|
|
Jesper_K
Selvbygger
Joined: 05 Jun 2015
Location: Odense
Status: Offline
Points: 19
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 10 Apr 2020 at 10:33 |
phn2 wrote:
Er der nogen med dsp-xo som kører uden beskyttelse i form af kondensator før diskant? Prisen på ordentlige kondisser overstiger jo nogen gange prisen på diskanten...
|
Hej phn2,
Ja jeg har aldrig haft kondensatore på mine diskanter. Det har virket fint i ca 7-8 år. Diskanten er en Mundorf amt.
Mvh Jesper
|
|
daniels
Excentrisk
Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Status: Offline
Points: 401
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 Maj 2020 at 14:29 |
Jeg har nu heller ikke haft kondensator på mine diskanter, hverken mine Scan-Speak Beryllium eller mine RAAL bånd.
|
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
|
Digital_thor
Excentrisk
Joined: 03 Mar 2011
Status: Offline
Points: 627
|
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 Maj 2020 at 09:14 |
Samme her.... har aldrig brugt passive komponenter imellem mine forstærkere og mine enheder
|
|