Skarp passiv deling. |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
daniels
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 401 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 Feb 2018 at 00:56 |
Jeg faldt over denne omkring membranmaterialer, men blev lidt overrasket over at høre hvor skarpe delefiltre de benytter:
http://www.monoandstereo.com/2018/02/gauder-akustik-why-we-use-accuton.html Han nævner i slutningen, at for at undgå at høre de skarpe opbrud i keramik-membranerne, så benyttede de mindst 70db/oktav passive filtre (!!) Sikke en masse passive komponenter Det er da rimelig voldsomt - specielt når man hører flere tale om at 6dB filtre er det mest musikalske (hvilket jeg nu heller ikke er enig i). Selv i min verden med aktive filtre, er 70dB/oktav ret meget - jeg kommer ikke over 48dB. Nu har jeg hørt Gauder ved flere lejligheder, og de lyder da fint nok. Er I faldet over lignende ekstremer - der også virker? |
|
Newbie Joined: 05 Jan 2009 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel også lidt anderledes den måde de "opdeler" komponenterne i delefilteret. Quoted fra deres hjemmeside.
"in normal loudspeakers the filter components are only placed in the positive lead of the signal, the ground lead is directly coupled to the amplifier. In our symmetrically crossover technology we divide the value of the components by two and put a component with the half value in the plus-lead, the other component with the second half in the ground lead so that the same load is sitting in front and behind a loudspeaker drive-unit. As we could also show with the BERLINA RC 7 this leads to a more natural sound as the amplifier can drive the speaker easierly." Hvem kan forklare den teoretiske "fordel" i det? |
|
Hylle
Pro medlem Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 660 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fordi man halvere komponent værdien og sætter den anden halvdel i den negative signal vej, giver ikke en højere orden på filteret, man får ikke noget foræret den vej.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når man ser deres delefiltre, er der måske nok relativt mange komponenter men slet ikke så mange, som den tilsyneladende filterorden antyder. Måske anvender de elliptiske/Cauer filtre (her opnår meget brat afskæring ved relativ lav orden - men der er også en del ripple)? Det vil man normalt ikke benytte til højttalere, men man ved jo aldrig... Hvorfor de ikke bare bruger en sugekreds, ved jeg ikke.
|
|
ham_den_lange
Pro medlem Joined: 23 Apr 2009 Location: Silkeborg Status: Offline Points: 653 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men det er en god historie...
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3164 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeps, men der ligger også noget andet bag....
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Status: Offline Points: 627 |
Post Options
Thanks(0)
|
Salgsgas? |
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
Nope (...men muligvis også). Det er ligegyldigt her.
|
|
Digital_thor
Excentrisk Joined: 03 Mar 2011 Status: Offline Points: 627 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe - vi hælder noget øl og snaps på dig d. 21 og ser hvad vi kan hive ud af dig Heldigvis er det nemt at få en Accuton til at spille glimrende med et aktivt system |
|
daniels
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 401 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der er mange måder at designe en højttaler på
Jeg husker ikke Gauder som noget helt specielt, men jeg må lige give dem et ekstra skarpt lyt på München HIGH END messen igen i år. Så kan jeg se om jeg kan "høre" det 70dB+ filter |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |