Mat træ efter slibning |
Post Reply |
Author | |
morellen
Enthusiast Joined: 14 Aug 2011 Location: Aarhus Status: Offline Points: 256 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 Maj 2016 at 21:50 |
er der andre der har oplevet "mat" træ efter i har slebet på det?
Der er tale om stakket krydsfiner, der i en bue er blevet helt skadet af slibning. Det har slet ikke samme farve og ser ridset ud. Jeg har prøvet at slibe og slibe i træets længde retning. Startede med en excentersliber, men så træet blev mat og gik over til rystepudser - men det hjælper ikke. Nogen der har råd til hvad jeg skal gøre? Det er meningen at træet skal være synligt og kun lakeres, da jeg syntes de snakkede birke krydsfiner er pæne. Det er efterhånden et projekt der rammer 3. år 😊 men nu er der lidt tid igen
|
|
felsby
Excentrisk Joined: 13 Feb 2010 Location: Brabrand Status: Offline Points: 1524 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken kornstørrelse brugte du på rystepudseren? Prøv 240 og derefter korn 600.
|
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
Træ bliver mat når man sliber det. Uafhængigt af om det er slibnet mellem lagene af overfladebehandlingen eller bare det rå træ.
Det sker på grund af det træstøv du pudser/sliber af, som ligger sig i de åbne porer på overfladen du lige har slebet. Hvis du har en kompresser og en luftpistol så prøv at blæs støvet af, så ligner det lidt mere sig selv igen. Farven ændrer sig af samme årsag. Jeg kan anbefale dig på bruge skibslak til at "lukke" overfladen på krydsfinéren. Det er rimelig tyktflydende og fylder de "åbne ender" af krydfinéren bedre og hurtigere ud en de mere tynde lakker. Til gengæld skal man lade det tørre/hærde op i mindst 24 timer mellem slibning. |
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
I øvrigt, hvis kabinettet har stået ubehandlet i tre år, så er træets overflade højst sandsynligt modnet i farven i overfladen. Og når du så pudser det, så kommer du ind til den oprindelige farve igen, der hvor solen ikke har modnet træet endnu.
|
|
morellen
Enthusiast Joined: 14 Aug 2011 Location: Aarhus Status: Offline Points: 256 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg brugte korn 240 på rystepudseren - kunne ikke finde det finere.
Jeg vil prøve at se om jeg kan blæse støvet af - om det ændre sig. Det er kun nogle steder det er slemt. Det er et buet kabinet, og det er der hvor buen er kraftigst / skarpest - hvis det giver meningen, hvor problemet er Jeg har købt skibslak - men 24 timer imellem hvert lag... Puha - og der skal vel også fin slibes imellem hvert lag?
|
|
Træman
Selvbygger Joined: 29 Dec 2012 Location: 8660 Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det mest er det sted hvor buen er skarpest, så prøv at puds lidt mere på resten af overfladen. Det kan godt være fordi at du har trykket lidt hårdede med pudseren henover den skarpere bue end resten af buen.
Jeg synes personligt at 240 er lidt for fint til at pudse en overflade glat. Jeg ville selv starte med enten 150 eller 180 (alt efter hvor ujævn overfladen er), da de fleste korn240 slibeskiver er lavet til slibning mellem lag af overfladebehandling og ikke til pudsning hvor træet skal jævnes ud. Der har eks. korn180 lidt mere bid, og holder også længere til at skulle fjerne så meget materiale end korn240'eren vil kunne. Hemmeligheden bag en god lakering er pudsningen inden første lag lak. Du bør altid slibe mellem lagene af lak, ellers risikere du at det bliver ujævnt og får en uens farve på grund af lakkens uens tykkelse. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |