Sub med slave? |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Allan_s
Enthusiast Joined: 29 Dec 2014 Location: 8723 Status: Offline Points: 116 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 Maj 2016 at 16:40 |
Hej derude.
Kunne godt tænke mig at lave en sub med slavebas, men har aldrig bygget med slave, og de programmer jeg normalt bruger kan ikke regne med dette. Nogen af jer den kender programmer til dette? Er det "bare" som når man har et lukket kabinet? Eller er der nogen der kender et på formler til at regne volumen og placering af enhederne ud? Enhederne jeg gerne vil bruge er disse: Eller er der andet der kan anbefales i ca samme prisklasse? Af hensyn til V.A.F, er max størrelsen 10" :-) på forhånd tak. |
|
Pro medlem Joined: 08 Jun 2011 Location: Randers Status: Offline Points: 179 |
Post Options
Thanks(0)
|
Først og fremmest skal slaven være større end den aktive bas. Jeg kan ikke huske om 12" er nok. Alternativt skal du anvende flere 10" slaver. Det ses nu også jævnligt, at der anvendes flere slaver.
|
|
Allan_s
Enthusiast Joined: 29 Dec 2014 Location: 8723 Status: Offline Points: 116 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er der nogen formler eller tommel-regler for det? eller vil det være fint med fx 2 stk 10tommer slaver?
Edited by Allan_s - 23 Maj 2016 at 20:42 |
|
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Location: Ringsted Status: Offline Points: 401 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har bygget en del slavebas-systemer, og jeg vil anbefale mindst 2x10" passive til 1x10" aktiv.
Der kommer meget lang vandring på slaveenheder, så når du bygger, skal du betragte de passive enheder som aktive enheder, der også river og flår i kabinettet. |
|
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3166 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kør som udgangspunkt med dobbelt areal på den/de passive i forhold til driveren (ellers vil den passive enhed let gå i begrænsning). I praksis; brug to passive enheder af samme type/størrelse som driveren og monter de passive enheder over for hinanden på hver side af kabinettet, så de ellers relativt kraftige vibrationer (grundet den store bevægelige masse) udlignes. Med et vist forbehold kan man tune systemet som var det et basreflekssystem - og bemærk her, at systemets tuningsfrekvens (svarende til portfrekvensen) IKKE er det samme som den/de passive enhed(er)s resonansfrekvens i fri luft.
|
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3166 |
Post Options
Thanks(0)
|
Måske er det på tide at køre et lille kursus i Spice-simulering (LTSpice er gratis og rigtig godt) og ækvivalentdiagrammer - så man man hurtigt komme i gang med selv at analysere de forskellige typer systemer, og man vil ikke længere være afhængig af diverse box-beregnere. Sig til hvis det har interesse, så stiller jeg gerne op en dag. Hvem sagde workshop i forbindelse med sommertræf...?...
Edited by USXX - 24 Maj 2016 at 08:19 |
|
Enthusiast
Excentrisk Joined: 19 Okt 2011 Location: Storkøbenhavn Status: Offline Points: 1154 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kunne være vildt fedt med en demo af/intro til af SPICE simuleringer. Jeg ville helt sikkert være interesseret.
Edited by Enthusiast - 25 Maj 2016 at 21:18 |
|
USXX
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vil hurtigt kunne få interesserede i gang. Man behøver ikke at lære at udlede ækvivalentdiagrammer først - man skal bare nogenlunde forstå idéen og ellers bare kunne fylde ind i nogle få simple formler. Det er ligeledes hurtigt at lære at bruge LTspice (som er MEGET lig Pspice/MicroSim). Hvis der er interesse, kan jeg lave et lille overskueligt paper og en demo af programmet med et konkret eksempel - derefter hands-on. Når man har lavfrekvensmodellerne oppe at køre, er det relativt let også at simulere den nedre deling i et 3-vejs system med rigtig godt resultat (i stempelområdet er tingene dejligt forudsigelige) - noget der ellers kan drille mange p.g.a. dårlige (nærmest ubrugelige) lavfrekvensmålinger i et almindeligt rum.
Edited by USXX - 26 Maj 2016 at 08:27 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor ikke bare "nøjes" med en enkelt bas? Jeg bruger den i et kabinet lidt under 20 Liter. Spiller glimrende - Bedre end SS26" Revelator ! Det var Ulrik der ledte mig hen mod det lille kabinet til dem.
|
|
Hylle
Pro medlem Joined: 08 Jan 2009 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 660 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ulrik, jeg tror helt sikkert vi er mange der gerne vil høre dig fortælle om dine erfaringer med spice simuleringerne, ved lejlighed.
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |