Lille 2 vejs slavekonstruktion |
Post Reply | Page 123 10> |
Author | |
Frost
Admin Group Joined: 21 Nov 2008 Location: Horsens Status: Offline Points: 668 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 Feb 2014 at 21:34 |
EDIT: Nyt filterlayout og målinger på side 3 Hejsa. Jeg tænkte at jeg vil poste et lille projekt hvor Peerless SDS 4" inkl slaver er brugt, da der er flere der har forespurgt på dette. Jeg har før haft denne højtaler med til vores årlige julefrokost, dog har jeg revideret filtret, som har rykket højtaleren mindst en klasse op. De er blevet mere frigjorte og der er væsentligt mere "hul igennem" Bas : Peerless SDS 4" (kan købes hos elektronik lavpris til 99,-)http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keywords=peerless&search_in_description=1&osCsid=vsgjv89v18ks2f1ktuiqho3nb4 Slaver : Peerless SDS 4" Slaver (Kan også købes hos elektronik lavpris. 69,-) Diskant : SB acoustics SB29RDNC (Kan købes hos RABU acoustics til 290,-) http://www.rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/product&path=59_63&product_id=54 Da det er et stykke tid siden jeg byggede højtaleren, har jeg ikke nogle byggebilleder, men her er et par billeder af de færdige højtalere (taget hurtigt med smartphone) Colaen er blot til sammenligning af størrelse. Jeg vil se om jeg ikke kan få tid til at lave en måltegning af kabinettet i løbet af weekenden. Men jeg vil anbefale alle jer audiofile DIYer med kriller i fingrene til at banke et par kabinetter sammen og bygge jer et sæt. De gør det fortrinligt i mindre stuer og især i køkkener, kontorer og værelser. Det er utroligt så meget god og dyb bas der kommer ud af denne lille 3 liters højtaler Som nævnt før så er dette en opdateret højtaler i forhold til den folk hørte til julefrokosten. Denne er en væsentlig forbedring, og kan nærmest ikke sammenlignes med det oprindelig design. Hvis det er noget i kan bruge, så skal jeg gerne lave en lidt mere detaljeret beskrivelse og målinger osv. Og giv mig endelig lidt feedback, hvis i får jer bygget et sæt eller bare har nogle spørgsmål :D Frost
Edited by Frost - 20 Maj 2015 at 10:07 |
|
JAV
Excentrisk Joined: 04 Jan 2010 Status: Offline Points: 933 |
Post Options
Thanks(0)
|
Henrik nævnte nok her til aften, at du havde fået det rigtig godt hen.
Den måler rigtig flot og lyder sikkert formidabel. Godt arbejde :) Kan du lave et større billede af filterdiagrammet ? Hvis du oplyser dimensioner, enhedernes placering og træ-tykkelse, så kan jeg godt hjælpe med, at lave en måltegning, hvis det skulle være.
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Hej JAV. Du må da gerne tegne en hurtig tegning med mål.
Den er : 28cm høj, 12,5cm bred og 18cm dyb. fra toppen sidder enhederne 7cm og 18cm slaverne sidder 7,5cm og 18cm fra toppen på bagsiden. Trætykkelse 16mm. Jeg har dog limet 4mm bitumen på alle sider indvendigt, så det svarer til ca 19mm pladetykkelse. Det giver 3l intern volume. Hvis man er til mere fyldig og blød bas og knap så stram en afstemning, så kan man lade kabinettet være i 16mm træ, så er den interne volumen på 3,4l. MEN man kunne jo også vælge at tage 2cm af højden på kabinettet, og derved få en endnu mindre højtaler Højtaleren er ret nem at lave, da det kun er diskanten der skal undersænkes. Bas og slaver skal bare frontmonteres. På forhånd tak :) Edited by Frost - 21 Feb 2014 at 23:31 |
|
syncroniq
Admin Group Joined: 08 Feb 2008 Location: Randers Status: Offline Points: 1569 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hey,
Det ser sku godt ud. Dem du havde med til julefrokosten spillede virkelig godt. Så hvis de er bedre end dem, så glæder jeg mig til at høre dem :)
|
|
JAV
Post Options
Thanks(0)
|
Frost, har lige en del om ørene, men jeg kigger på det lidt senere på ugen :)
|
|
JAV
Post Options
Thanks(0)
|
Har givet tegningen et eftersyn, så nu skulle alt passe.
Edited by JAV - 01 Mar 2014 at 22:38 |
|
JAV
Post Options
Thanks(0)
|
Vil prøve at overtale en makker til, at bygge sæt, men det kunne være lækkert, hvis du kunne lægge et bedre billede ind af filterdiagrammet.
Bygge du egentlig dine i smig ?
|
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Jav.. Tusind tak for tegningerne, håber det kan hjælpe nogle med at komme igang :)
Jeg samler så vidt muligt altid i smig, da det efterfølgende er meget lettere at få slutfinishen pæn, og så længe det er en firkantet kasse, så er det ikke mere besværligt end ellers. Jeg vil selvfølgelig gerne lægge filterdesign op, jeg har bare ikke haft tiden til det. Du kan roligt sige til din ven at han kan gå i gang med at bygge :) |
|
JAV
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Frost, det var skam så lidt :)
Det lyder outstanding. Han er næsten overtalt - vi skal bare lige have kigget på prisen. |
|
Frost
Post Options
Thanks(0)
|
Hej igen... Jeg synes du skal overtale ham til at lave den "høje" af modellerne, da filtret passer 100% til den :)
Filter kommer på i aften. :) |
|
Post Reply | Page 123 10> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |