Forprojekt Curve 1 |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 2097 |
Quote Reply
Topic: Forprojekt Curve 1 Posted: 21 Jan 2009 at 20:18 |
Angående målingerne af enhederne i højttaleren så har jeg lige et par spørgsmål:
1: Ved en 3vejs med 3enheder, diskant, mellemtone og bas placeret lige over hinanden, hvor placere man mikrofonen?
2: Hvis vi stadig snakker om en 3vejs konstuktion, men denne gang med to mellemtoner placeret som vist nedenfor. Ja jeg har lige fået kastet en stak enheder i nakken, så jeg vi øve mig til på min Curve NNR med et forprojekt Curve 1. Hvor placere man mikrofonen, og tager man stadig en måling pr. enhed ? eller måler man på begge mellemtoner samtidig?.
Bestykning 26w, 15m og xt25
Busk Edited by Busk - 21 Jan 2009 at 20:21 |
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
syncroniq
Admin Group Joined: 08 Feb 2008 Location: Randers Online Status: Offline Posts: 1569 |
Quote Reply Posted: 21 Jan 2009 at 20:22 |
Hey,
Se det er straks mere svært. Hvis mellemtonerne skal spille samme område, vil jeg måle dem sammen. Jeg ville nok prøve og måle lidt længere væk, og gerne løfte højttalere hvis det giver en bedre gatening (gulvet er somregel den første reflektion). Men det er svært at lave de store højttalere, og man må tage nogle kompromiser. Man kan jo godt måle mellemtonen både imellem diskanten og bassen, og så simulere to filtre hvor begge målinger giver et ok resultat. |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 2097 |
Quote Reply Posted: 22 Jan 2009 at 16:51 |
Ok, man skal alså prøve sig lidt frem. Enhederne henter min far i morgen ved sælger, så har jeg lidt at hygge mig med mellem bygningen af lejlighed til svigermor.
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 22 Jan 2009 at 17:44 |
Det kommer jo helt an på hvad du vil lave!
Du må gøre dig klart hvor du vil hen! Som jeg ser det er det kun 2 fornuftige muligheder hvor du kan retfærdiggøre det "enheds svineri du har gang i" Enten laver du en D'Appolito M (mellemtone) T (diskant) M (mellemtone) Opfører sig som 2vejs (XT25 er egner sig bestemt ikke til dette formål) Eller også laver du en løsning hvor du bruger enhederne sådan her: M1 (6db Bafflestep kompensation) T (2vejs med M2) M2 (2vejs med T) (2½vejs) Så kommer Wooferen ind i billedet senere (3/3½Vejs) Edited by kappen - 22 Jan 2009 at 18:15 |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 2097 |
Quote Reply Posted: 23 Jan 2009 at 21:09 |
Okay, ja det var jo også en mulighed. Forklar lige lidt op baffelstep kompensation, er det der hvor man vælger delefrekvensen ud fra baffel breden?
Du skriver at XT25 ikke egner sig til dette, hvorfor ikke?
Vi jo gerne lære mere
Busk
|
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 2097 |
Quote Reply Posted: 23 Jan 2009 at 21:12 |
"enheds svineri" er mit speciale
Edited by Busk - 23 Jan 2009 at 21:12 |
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 23 Jan 2009 at 21:36 |
Med løsning nr 2, er xt25 et fint valg, men hvis du går efter D'Appolito er lav delefrekvens et must og det er ikke ligefrem xt25's favorit morgenmad (høj forvrængning).
Med D'appolito-metoden vil de 2 enheder som sidder over hinanden skabe en udfasning i en vinkel bestemt af afstanden mellem dem (skal holdes lav). En fordel ved dette er at man får et slags vertikalt "lytte vindue" hvor gul og loft-reflektioner elemineres. Med den anden løsning er vi ovre i en tradiotionel 2½Vejs løsning (mellem de 3 enheder), pointen er her at fordi en ekstra enhed giver 6dB ekstra følsomhed, så kan man dele den lige ved bafflesteppet (-6dB) og kompensere for dette uden at miste følsomhed og uden at putte flere eller større komponenter i delefiltret. Her behøves der ikke at deles så lavt så xt25 kan sagtens bruges. |
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 23 Jan 2009 at 21:44 |
Nu har jeg været lidt kreativ, Hvisdu forstiller dig Den blå er en kurve for Mellemtone 1 og Diskanten uden bafflestep kompensation, så bruger du Mellemtone 2 til at kompensere for dette. Det at afskære den så tideligt, betyder også at du ikke skaber udfasninger mellem enhederne og de laver mere "waveform fidelity". Edited by kappen - 23 Jan 2009 at 21:46 |
|
Guests
Guest Group |
Quote Reply Posted: 23 Jan 2009 at 21:54 |
Dette er en D'appolito højtaler: http://www.stereophile.com/audaciousaudio/1208snell/index.html
Hvis du vil læse mere om den slags. 2½ og 3½ Vejs systemer er der jo massere af. |
|
Busk
Excentrisk Joined: 03 Jan 2009 Online Status: Offline Posts: 2097 |
Quote Reply Posted: 23 Jan 2009 at 23:43 |
Ok det giver fint mening, tak for det kappen. Hvordan beregner 6db Bafflestep kompensation?
Er det den her du tænker på?
Baffelfrekvens for gulv-højttaler: f = c / (2*b) b: baflens bredde i meter. c = 344 m/s Det vil sige, at hvis du f. eks har en 20 cm bred forplade, så bliver baffelfrekvensen 2 * 0,2 = 0,4 344 / 0,4 = 860 Hz Busk |
|
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af. |
|
Post Reply | Page 12> |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |