Rokys 3-vejs Retro-aktive højttaler |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | |
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 Feb 2019 at 16:05 |
Dette er en fortsættelse af mit gamle 3-vejs projekt. Jeg var tilfreds med lyden (men dog plads til en række forbedringer). Til gengæld var jeg ikke tilfreds med designet. Så en dag besluttede jeg mig for at gøre noget ved det. Og jeg kan godt afsløre det har taget meget energi at nå i mål med dem Idéen i at dokumentere projektet er kort og godt at nogen måske kan blive inspireret Ikke mindst så er det her også en læreproces for mig. Så kom endelig med konstruktiv feedback. Bemærk, jeg er bare en entusiastisk amatør-selvbygger. Min vision var at bygge en højttaler hvor design og lyd kunne gå op i en højere enhed. Det skulle være en højttaler der spiller hammergodt og samtidig et design jeg ikke blev træt af efter 3 måneder. Designmæssige overvejelser Ift. det æstetiske udtryk, har jeg især været inspireret af retro/vintage udseende højttalere. Jeg kan især godt lide det rolige udtryk de har. Trenner & Friedl ISIS: Det er så ikke en vintage højttaler og den koster en formue. Men virkelig vellykkede proportioner synes jeg: Tandberg Studio Monitor: Meridian M1: Jeg har også været inspireret af Troels Gravesens Fusion http://www.troelsgravesen.dk/FUSION.htm Oprindeligt ville jeg have en front med en træramme omkring og frontstof i midten. Det troede og tror jeg bare ikke på kan blive godt ift diffraktioner. Så i stedet endte jeg med et design nærmere på Gravesens Fusion. Så det endte med: En højttaler på ca 1 meter i højden.
Bredere end den er dyb
Skrå front
Mulighed for aftageligt og udskifteligt frontstof
Træfiner - I et roligt udtryk.
Min skitse jeg arbejdede ud fra blev som følgende. Den blev ikke decideret bredere end dyb, men jeg synes man har fornemmelsen af det, pga. den skrå front. Bemærk at min frontstof-ramme også endte med en skrånende vinkel. Og ikke kvadratisk som på min skitse: De tekniske overvejelser følger i næste afsnit indlæg...
Edited by Roky - 24 Feb 2019 at 00:21 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tekniske overvejelser Jeg har været igennem virkelig mange tanker omkring hvad man kunne gøre for at forbedre min eksisterende højttaler. Samtidig er jeg på begrænset budget SAMT at det ligger mig meget på sinde at genbruge hvor jeg kan. Så jeg valgte at genbruge baskabinettet fra mit tidligere projekt, samt mine enheder, undtaget diskanten. Bassen er SB29NRX75-6.
Mellemtone er Satori MW16P-4 i et ca 15 Liter kabinet med akustisk ventil
Diskant Satori TW29RN-B
Jeg har ligeledes gjort mig mange overvejelser omkring selve konstruktionen af kabinettet. Den kortere variant er som følgende: En diffraktionsoptimeret front
En sandwichkonstruktion af Krydsfiner + 4 mm kork + Krydsfiner.
Afstivning af kabinettet
Som man kan se, består afstivningen af en gevindstang (12 mm) og på hver side af denne hhv. vibrationsdæmpende gummi, træklods, låsespændeskive og en møtrik. Så er det bare om at spænde kabinettet bogstaveligt fra hinanden. Det vibrationsdæmpende gummi bevirker flere ting. Det gør at man i mindre grad kan komme til at udvide kabinettet så det decideret flækker (og jeg tror nemt man kan kommer til at flække det/få finish til at revne, hvis man ikke i forvejen har et solidt kabinet). For det andet så etableres en minimal kontakt mellem de modstående sider. For det tredje så gør det at møtrikkerne ikke løsner sig. Udover at denne måde at afstive kabinettet på optager minimalt volumen, så kan man også placere dem mere eller mindre tilfældigt. Og så kan man jo i princippet manuelt regulere resonanserne op og ned efter behov Det samlede resultat blev at mit baskabinet, som i forvejen var solidt afstivet og med tykke dimensioner, blev næsten utroligt meget mere stift! Er det overkill? Det er det muligvis.
Edited by Roky - 23 Feb 2019 at 18:28 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
I mit projekt har det mest avancerede værktøj jeg har haft til rådighed været en overfræser (udover at jeg har været i BAUHAUS og fået skåret træ til i grove dimensioner). Dernæst har jeg brugt boremaskine, stiksav, fukssvans, rasp, stemmejern, en lille høvl, strygejern, varmeblæsepistol, masser af skruetvinger, samt diverse mindre småting. Ingen avancerede værktøjer.
Jeg har haft en del overvejelser omkring hvordan pokker jeg kunne lave et kabinet med en skrå front. Bemærk mit baskabinet er 32 cm i bredden, hvorfor det ville kræve noget af en rundsav, ala fra et savværk En dag fandt jeg på en såre simpel løsning, som faktisk viste sig at være aldeles velfungerende i praksis Den består af tre arbejdsgange.
1) Jeg tegnede op hvor præcis jeg ville skære i mit kabinet. Dvs 4 streger. 2) To træstykker monteret på hver side af kabinettet, lidt ovenfor stregen (på den side af kabinettet som bare skulle skæres fra). Jo flere skruetvinger jo bedre. Derefter er det ellers bare igang med en fukssvans. Det tog pænt lang tid at skære gennem mit kabinet. Det hjælper nok med en ny skarp savklinge Så ender man ud med et kabinet med en skrå front, som er forholdsvist grov i det. Det er meningen. 3) Det sidste trin er at man monterer to stykker træ på hver side af kabinettet. De skal selvfølgelig være lige. Denne gang PRÆCIST på stregen. Med fordel kan man bruge det samme stykke træ som i 2) bare den modsatte side. Oven på dette stykke træ, monterer man nu et nyt stykke træ. Dette stykke skal være så højt at det går fri af kabinettet. Jeg benyttede små stiftesøm til at slå i MDF'en og brættet så det var lige til at tage af. Med fordel kan man vende arbejdsgangen om. Så man først monterer de to stykker træ til hinanden og derefter monterer det til kabinettet. Nu har man så en plan flade, som overfræseren kan køre over og fræse det resterende materiale af med. Forinden dette, havde jeg lavet et rig som kunne glide parallelt med de to stykker træ på hver side af kabinettet. Det er reelt bare stumper af træ fra storskrald og overskud jeg har benyttet. Og rigget kan kan jo genbruges. Overfræseren placerer man så ovenpå hele herligheden. Og så er det ellers om at fjerne materiale. Denne proces tager ikke lang tid. Men det er klart. Jo tættere man har lavet snittet i nr 1) jo hurtigere går det. I denne proces er det også vigtigt at man får spændt træet sikkert fast! Det var svært at holde det hele selv under monteringen. Men de tværgående stykker træ ovenpå kabinettet, hjalp meget: Som man kan se på nedenstående billede, ligger træstykket fuldstændig præcist ud for stregen. Jeg krydsede fingre for at jeg ikke havde optegnet forkert Overfræseren køres her ned helt til kanten af træstykket. Dvs til stregen. Overfræser, rig og så ellers derudaf. Slow and steady wins the race: Og det endelige resultat. Fuldstændig perfekt. Det blev så præcist, at birkekrydsfineren, som skulle være frontbaffel på baskabinettet, nærmest blev suget fast Men der skal heller ikke meget til før man laver en fejl. Som på nedenstående. Så man skal især være varsom omkring kanterne. På billedet ser overfladen ikke helt jævn og glat ud. Det var den i virkeligheden. Der var ikke behov for nogen form for efterbehandling! Edited by Roky - 23 Feb 2019 at 19:50 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvom baskabinettet var genbrug, har der været en del arbejde i at få det til at stemme som jeg gerne ville. Eksempelvis affasning af frontbafflen:
Nedenstående er et billede forholdsvist sent henne i processen (hvor jeg har genmalet kabinettet og monteret den ydre skal). Der var del stykker der skulle passe sammen Den skrå front gør at man liige må arbejde lidt alternativt med overfræseren: Og så et tip jeg gerne vil give videre. Et lille stiftesøm hjælper gevaldigt, hvis man vil undgår at store flader skrider under limning: Edited by Roky - 23 Feb 2019 at 20:23 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Byggebilleder af mellemtonekabinettet.
En bunke plader: Pladerne streges op (med vilje fik jeg skåret pladerne med en lille smule overlæg): De snittes præcist til. Det er ikke alle pladerne jeg har eftersnittet, men kun dem i 15 mm. Det er dem der danner den indre del af kabinettet: Der limes : Skruetvinger og tørring: En bunke af de færdige plader med kork i midten: Kabinettet tager form: Bemærk at den forholdsvist bløde kork gør at pladerne flekser. Det rettede sig fint ud igen. Her et billede hvor jeg har tegnet snittet til topkabinettet. I praksis lavede jeg dog snittet INDEN jeg limede baflen på bundkabinettet. Better safe than sorry. Selvom jeg havde sørget for marginer, også som en sikkerhed, passede det utrolig tæt med min skitse: Det indre af kabinettet. På billedet har jeg skåret kabinettet ud fra samme metode som beskrevet i det forrige indlæg. I bunden af kabinettet kan man også lige ane kork. Det er mellemlag mellem top- og bundkabinettet. Det har nok en lille smule dæmpende effekt. Lidt har i hvert fald ret - Og jeg havde rigeligt med kork... Et "kick" ind i kabinettet efter montering af uldfilt. Det lille styk kork mellem afstiverne tror jeg ikke har den store dæmpende effekt Til gengæld lettede det monteringen af fladerne til hinanden. Som man kan spotte, har jeg brugt Vand der Hul Clearwater. Det var stumper jeg havde liggende fra langt tilbage. Utrolig nok så passede det akkurat med at jeg havde nok til begge højttalere. Det ser næsten lidt hyggeligt ud : Fronten til mellemtonekabinettet, var i sig selv et større arbejde. Den består af 2*15 mm krydsfiner. Det er overkil til formålet, men det var nødvendigt for at få de rette affasning. En anden gang vil jeg nok overveje at bruge sort MDF (HDF), som må være nemmere at snitte facetter i. Jeg er dog OK tilfreds med resultat. Først huller til enhederne. Og MASSER af luft bagtil, så der ikke opstår unoder for mellemtonen: De fine Satori-enheder og et godt skydelære. Begge er næsten uundværlige Og så til facetterne. Først optegning: Og så ellers i gang med en lille fin træhøvl, rasp og sandpapir: Den kvalitet krydsfinér som jeg kunne købe i den lokale BAUHAUS er vanvittig høj (det er samme pris som den man kan købe i Silvan. Men den Silvan fører er noget juks...!) Normalt kan man se limlagene. Ikke på den her.... Der var naturligvis også en skrå vinkel på frontpladen der lige skulle snittes. Det gjorde jeg inden jeg lavede facetter og huller. Det er ret nervepirrende at lave de snit, da det er frihånd Edited by Roky - 24 Feb 2019 at 00:22 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
På sidepladerne har jeg snittet huller til magneter til frontof-rammen. I ægte retrostil fandt jeg nogen med en kobberlegering. De kostede nærmest ingenting. Jeg bestilte dem i 8 mm, hvilket gjorde at jeg kunne bruge mit 8 mm overfræsejern til hullerne. Her var det også vigtigt at holde tungen lige i munden:
En lille smule sekundlim og så kunne de ellers bankes i. Ingen grund til at bruge epoxy. Det der sker på nedenstående billede er at jeg er ved at lime det ene sidepanel fast (forinden har jeg limet toppladen på). Der skal virkelig en gennemtænkt fiksering til, for at undgå at pladerne skrider. Med nedenstående setup, kunne jeg nærmest få pladerne til at skride til præcis hvor jeg ville have dem: Edited by Roky - 23 Feb 2019 at 21:30 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som man kan se på det sidste billede i forrige indlæg, er der lidt test med finer. Disse havde jeg givet lidt Danish Oil. Ærlig talt synes jeg finéren var grå og kedelig i det. Målet var en med varme og lidt glød. Gode råd var dyre. Hvad skulle jeg gøre? Jeg endte med at købe nogle forskellige vandbaserede bejdser. Og så var det eller i gang med at teste:
Det endte med at "teak" var den udgave jeg synes bedst om, så det endte med at det var den jeg gik med. Bemærk at farven snyder vildt meget! : Så kunne jeg i ro og mag gå i gang med at finére. Igen er dette en lidt nervepirrende proces. Der er ikke plads til at lave fejl undervejs. Finéren er godt nok ud af et bredt stykke, men jeg har selv vurderet hvilke der ville passe sammen. Så det var lidt en puslespil at regne ud. Ligesom i forrige projekt, blev fineren lagt på via trælim, tørre, strygejern-metoden. Denne gang har jeg forkortet tørretiden MARKANT ved hjælp af en fornuftig varmeblæser. Man skal så liiige passe på ikke at give limen for meget så den bobler op. Den skal bare klare op. Jeg gik med livrem og seler og påførte to lag lim på hver flade. Jeg har brugt en skumrulle til at glatte limen ud med: Varmepistol (bemærk at jeg har fikseret fineren med malertape. Det er for at sørge for at det bliver hvor det skal og at det ikke krøller for meget): Efter min erfaring er det tid til at lime, når limen akkurat er klaret op. Her er den stadigvæk let klisterende. Og den har et hug lig kontaktlim. Så det er en god idé at lægge træstykker mellem finér og kabinet, så den kan justeres lidt. Men især for at sørge for at fineren bliver strukket helt ud og ligger glat mod kabinettet. Jeg startede fra den ene side og arbejder mig nedad. Fra midten og ud: Det er en svær balance hvor meget varme der skal til. Får det for meget risikerer man at der slipper lim igennem. For lidt er ligeså slemt, for så binder fineren ikke ordenligt. Det gode ved denne metode er dog at man har mulighed for at efterlime fineren. Dvs. man kan godt slippe afsted med at gen-stryge dele af fineren. Det er i hvert fald min erfaring. Jeg har ikke eksperimenteret særlig meget med det. Fineren krøller nærmest lidt omkring kanterne når den bliver varmet godt igennem. Så sidder den i hvert fald fast På billedet har fineren ikke fået bejdse - Igen så snyder billedet. Jeg kan læse mig til at der er nogen som skærer kanterne til med hobbykniv. Jeg har mest bare brugt et skarpt kopijern og så fræset overlappet af. Jeg har ikke haft problemer med at fineren splintrer. Men der er forskel på om man skærer på langs eller tværs af årerne og hvilken retning. Derudover skal man også passe på trykmærker, der hvor kuglelejet på fræsejernet møder fineren. Dernæst har jeg slebet kanterne helt fine med sandpapir. Denne del tager længere tid end man skulle tro - Da man både skal passe på at fineren ikke flækker og samtidig skal sørge for at få fjernet alle små limrester. Her er resultat i bunden af kabinettet. Det er nærmest en usynlig samling. Jeg var og er godt oppe og køre over at det kunne lykkes så godt: Edited by Roky - 24 Feb 2019 at 00:23 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rammen til frontstoffet, skulle vise sig at blive et projekt for sig. Blandt andet fordi jeg kom til at slå et par magneter i, med forkert polaritet
Men det startede med en bunke fyrretræslister: Skæve vinkler = mere arbejde. Som man kan se på billedet, har jeg samlet med dyvler + lim. Det vil jeg klart rode videre med fremover. Og i rammen er der også sneget lidt kork ind: De tager form og man kan her tydeligt se hvordan de skråner bagover: Jeg har gjort hvad jeg kunne for at mindste effekten af diffraktioner relateret til rammen. Dvs afrunde kanter. Men jeg kan godt høre om det er på eller ej. Det er bare sådan det er. Jeg har idéer til hvordan jeg kan mindske effekten, men i bund og grund så er det nok en jagt på det umulige. Edited by Roky - 23 Feb 2019 at 22:52 |
|
Roky
Excentrisk Joined: 11 Maj 2012 Status: Offline Points: 857 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bagsiden har jeg beklædt med kork. Her skar og slep jeg korken ud inden jeg limede den ydre skal på. Her har jeg ikke benyttet trælim, men førnævnte Wall tac. Frontbaflen til mellemtonekabinettet er afkoblet og tætnet med kork: Med frontstof: Edited by Roky - 24 Feb 2019 at 00:02 |
|
USXX
Pro medlem Joined: 17 Dec 2008 Location: Midtjylland Status: Offline Points: 3166 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sgu gennemført - hele vejen Jeg håber, der bliver lejlighed til at høre dem en dag. |
|
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |